حمله به لاریجانی در تعطیلات

نویسنده
نازنین کامدار

» از سوی افراطیون حامی دولت صورت گرفت

سرانجام نزاع دولت و مجلس درباره اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها واعلام مخالفت محمود احمدی نژاد با مصوبه مجلس و درخواست برگزاری همه پرسی،   به عنوان “مسئه ای بسیار مهم” در اولین سخنرانی آیت الله خامنه ای بازتاب یافت و وی باتاکید بر لزوم همکاری دولت و مجلس در این زمینه،  این نزاع را وارد مرحله جدیدی کرد؛ به این ترتیب بود که در تعطیلات نوروزی نیز حملات رسانه ها و نمایندگان حامی احمدی نژاد به لاریجانی ادامه یافت و او به عنوان “مانعی بر سر راه همکاری و تعامل دولت و مجلس” معرفی شد.

آیت الله خامنه ای که به طور سنتی در اولین روز سال نو در مشهد سخنرانی می کند،   امسال در سخنانی جانبدارانه،   اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را “باری بر دوش” دولت دانست و به مجلس توصیه کرد “در این زمینه باید با دولت تعامل و همکاری” کند.

سخنان آیت الله خامنه ای که بلافاصله از سوی رسانه های حامی دولت به عنوان حمایت مجدد رهبرجمهوری اسلامی از دولت بازتاب یافت،   از طرف علی لاریجانی به گونه دیگری تعبیر شد و او باتاکید بر عدم تجدید نظر مجلس در مصوبه خود،   در تعطیلات نوروزی سخنانی گفت که خشم نمایندگان حامی دولت را بیش از گذشته برانگیخت.

علی لاریجانی به خبرگزاری مهر گفت: “مجلس درباره قانون هدفمندی یارانه ها تجدیدنظر نمی کند و همانطور که رهبر معظم انقلاب  بیان داشتند طرح هدفمند کردن یارانه‌ها احتیاج به معاضدت و همکاری همه ارگان ها دارد و مسئول اجرای این طرح دولت است و مبنای عمل دولت هم همانگونه که حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند قانون مجلس خواهد بود”.

او  همچنین به صورت مستقیم به مخالفت های محمود احمدی نژاد نیز اشاره کرد و افزود: “مجلس اخیراً بودجه سال 89 را تصویب و در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها با همه نظرات دولت موافقت نکرد که همین امر باعث شد رئیس جمهور هدفمند کردن یارانه‌ها را در بودجه سال 89 قابل اجرا نداند. در حالی که هم اکنون مبالغ هنگفتی از پول موجود نیست که بتوان آن را توزیع  کرد که مجلس با آن مخالف باشد. بلکه این مبالغ مثلاً همان 40 هزار میلیارد تومان مورد نظر دولت باید از طریق گران کردن آب،   برق،   گاز،   بنزین و… حاصل شود”.

گفتنی است روز گذشته و با وجود نارضایتی محموداحمدی نژاد از بودجه سال 89 و برغم آنکه او خواستار همه پرسی در این زمینه شده بود،   خبرگزاری رسمی دولت از ابلاغ این قانون به دستگاه های اجرایی خبر داد و به این ترتیب،   دولت به نظر مجلس تمکین کرد.امااین تمکین مانع از آن نشد که رسانه ها و نمایندگان افراطی حامی احمدی نژاد حمله به لاریجانی را متوقف کنند؛بلکه او را به عنوان مانعی بر سر راه همکاری و تعامل دولت و مجلس معرفی کردند.

در این زمینه خبرگزاری رسمی دولت،   ایرنا،   بیش از دیگر سایت ها و رسانه های حامی احمدی نژاد فعال بود و هر روز با چند تن از حامیان دولت در مجلس گفت وگوهایی را ترتیب داد تا از زبان آنان گفته شود:“نظر لاریجانی،   نظر همه نمایندگان نیست”.

حمید رسایی،   نماینده افراطی حامی احمدی نژاد در مجلس،   اولین مخالف اظهارات علی لاریجانی بود که در پاسخ به ایرنا گفت: “آقای لاریجانی علی رغم بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد،   یک روز بعد در یک مصاحبه اعلام کردند که مجلس در مصوبه خود تجدید نظر نمی‌کند. نخست اینکه این اظهارات برخلاف تصریحات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و مجلس باید به دولت کمک کند. دوم اینکه آقای لاریجانی سخنگوی ‪ ۲۹۰نماینده مجلس نیست و نمی تواند درباره مصوبات آینده مجلس شورای اسلامی اینگونه اظهار نظر کند.”

این نماینده حامی دولت که خبرگزاری ایرنا به وی عنوان “منشی اول کمیسیون فرهنگی” را داده،  در ادامه گفته است: “ظاهرا آقای لاریجانی خود را سخنگوی و وکیل همه نمایندگان می دانند که این چنین از جانب آنها سخن گفته اند. در حالی که بر اساس ساختار قوه مقننه که هر نماینده از یک رای برخوردار است،   رییس مجلس فقط می تواند از مصوبات مجلس دفاع کند اما نمی تواند از تصمیمات آینده مجلس به ضرس قاطع خبر دهد یا خبرسازی کند”.

رسایی که لاریجانی را به “خبرسازی” متهم کرده،  خود از “تلاش نمایندگان برای تهیه طرح دوفوریتی حمایت از دولت” خبر داده و افزوده است: “این بحث مطرح است که پس از پایان تعطیلات نوروزی با ارایه یک طرح دو فوریتی مجلس به تکمیل لایحه بودجه بپردازد و با اضافه کردن ‪ ۱۰یا ‪ ۱۵هزار میلیارد تومان به ‪ ۲۰هزار میلیارد تومان قبلی،   دولت را برای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها کمک کند”.

رسایی به نام طراحان و یا نمایندگانی که “بحث” در میان شان مطرح است اشاره نکرده و این درحالی است که احمد توکلی،   الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم که از آنها به عنوان “نمایندگان اقتصادی” یاد می شود ضمن مخالفت شدید با دولت،   احمدی نژاد را به مناظره در این زمینه فراخوانده اند.

یک تحلیلگر اقتصادی در این مورد به روز می گوید: “رسایی که از جمله چهره های جنجالی و تندروی مجلس است،   در زمان بررسی بودجه در مجلس به دلیل بی اطلاعی از مسائل اقتصادی،   هیچ طرح اصلاحی خاصی ارائه نکرد و حتی از سوی نمایندگان به عضویت کمیسیون تلفیق نیز انتخاب نشد. با این حال او اکنون تبدیل به مدافع سیاست های اقتصادی احمدی نژاد در مجلس شده است”.

وی افزود: “رسایی هم اکنون در حالی از علی لاریجانی به خاطر سخن گفتن از سوی تمامی نمایندگان انتقاد می کند که خود وی در حوادث پس از انتخابات خبر کذبی مبنی بر شکایت بیش از 100  نماینده از موسوی را مطرح کرد که این شکایت هرگز علنی نشد و او که خود را به جای بیش از 100 نماینده معرفی کرده بود سرانجام از این شکایت صرفنظر کرد”.

اما به غیر از حمید رسایی،   حسین سبحانی نیا،   اسماعیل کوثری،   مهدی کوچک زاده و علی بزرگواری،   دیگر افراطیون حامی دولت بودند که در تعطیلات نوروزی در مصاحبه هایی مشابه با ایرنا به انتقاد از موضع گیری لاریجانی پرداختند و خواستار حمایت مجلس از دولت و افزایش رقم هدفمند کردن یارانه ها شدند.

در همین حال سایت رجا نیوز نیز در “گزارش تحلیلی گروه اقتصادی” خود،   پس از حمله به علی لاریجانی،    به پیش بینی واکنش نمایندگان به آنچه “منویات رهبری” نامیده پرداخته و آورده است: “اکنون نگاه ها متوجه مجلس است و اینکه نمایندگان با توجه به سخنان رهبر انقلاب چه تصمیمی خواهند گرفت و برآیند قانونی رأی آنها چه خواهد بود. در واقع مجلس دو راه پیش رو دارد:نخست اینکه بر رقم 20 میلیاردی تصویب شده اصرار کند. در صورت اصرار مجلس بر مصوبه قبلی خود طبیعتا حتی در صورت تمکین دولت و اجرای آن،   مسئولیت تبعات طرح خواه نا خواه در افکار عمومی متوجه مجلس خواهد بود؛ چه آنکه پیشتر رئیس جمهور در سخنان خود اجرای این قانون با شرایط کنونی را به ضرر کشور دانسته بود. سئوالی که وجود دارد،   این است که آیا مجلس حاضر است مسئولیت تمام و کمال اجرای این قانون را بپذیرد؟ باید توجه داشت در این حالت مجلس عملا همکاری با دولت را به معنی اصرار بر موضع خود تلقی کرده است و این طبیعتا با آنچه از مفهوم همکاری استنباط می شود،   تناسبی نخواهد داشت. همکاری وقتی موضوعیت پیدا می کند که دو طرف با درکی درست از شرایط یکدیگر به سمت یک نقطه مشترک حرکت کنند. اگر مجلس و دولت هر دو صرفا بر نظر خویش اصرار کنند،   طبیعی است که این همدلی ایجاد نخواهد شد. راه حل دومی که پیش روی مجلس است و طی این روزها برخی نمایندگان مجلس نیز به آن اشاره کرده اند،   افزایش سقف 20 هزار میلیاردی برای درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هاست. به نظر می رسد این موضوع با بازگشایی مجلس شورای اسلامی مورد بحث بیشتری قرار بگیرد”.

گفته می شود محافل نزدیک به دولت،  با تکیه بر سخنان آیت الله خامنه ای تلاش دارند مصوبه ای را از نظر مجلس بگذرانند که رقم 40 هزار میلیاردی احمدی نژاد به هر نحو ممکن تامین شود. تلاشی که به باور کارشناسان پس از تعطیلات نوروزی به اصلی ترین محور چالش دولت و مجلس تبدیل خواهد شد.