طرح جمهوری اسلامی برای ساخت زیردریایی اتمی

نویسنده
نیما فرح آبادی

» خبری که در خبرگزاری فارس حذف شد

یک مقام ارشد ارتش جمهوری اسلامی از انجام اولین مراحل طراحی و ساخت سامانه های رانش زیردریایی های اتمی در ایران خبر داد. دریادار عباس زمینی گفت که برای ساخت این سامانه رانشی اتمی، از فن آوری هسته ای در اختیار جمهوری اسلامی استفاده خواهد شد. این خبر تنها چند روز پس از آن اعلام شد که فرمانده نیروی دریایی ارتش از تعمیر و به آب اندازی یک زیردریایی دیزلی ساخت روسیه توسط متخصصان ایرانی خبر داد.

به دنبال این اظهارات دریادار حبیب الله سیاری، معاون فنی نیروی دریایی دیروز با توضیح تفاوت های موجود میان زیردریایی های دیزلی و اتمی گفت: “زمانی که ما صاحب فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم، پس می‌توانیم ساخت سامانه رانش زیردریایی اتمی را هم در دستور کار قرار دهیم.”

دریادار عباس زمینی تصریح کرد که “قطعا هر کشوری این حق را دارد که از فناوری صلح آمیز اتمی از جمله در سامانه رانش شناورهایش استفاده کند.”

به گفته او جمهوری اسلامی اکنون “در مراحل اولیه” ساخت زیردریایی های اتمی قرار دارد.

معاون فنی نیروی دریایی گفت: “با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه مرتبط با آن پیدا خواهیم کرد، امیدوارم در آینده شاهد بکارگیری نسل زیردریایی‌های اتمی در نیروی دریایی ارتش باشیم.”

این نخستین بار است که یک مقام ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از استفاده از تکنولوژی هسته ای در اختیار حکومت برای ساخت تجهیزات و ماشین آلات نظامی خبر می دهد. شاید به همین علت بود که خبرگزاری فارس (نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی) به عنوان منتشر کننده این خبر، پس از ساعتی آن را از خروجی خود حذف کرد. با وجود این بسیاری از خبرگزاری های داخلی و بین المللی آن را منعکس کردند.

این در حالی است که مسئولان جمهوری اسلامی همواره با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشور، وجود ارتباط میان این پروژه با برنامه های نظامی خود، بخصوص در زمینه ساخت موشک های دوربرد و میان برد را تکذیب کرده اند.

 

تعمیر زیردریایی روس توسط ایران

 جمهوری اسلامی در ماه های اخیر و به دنبال تنش با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای جنجالی خود، یک مانور دریایی در محدوده خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان انجام داد که در آن از تعدادی زیردریایی هم استفاده کرد. به نظر می آید مسئولان حکومتی و نظامی جمهوری اسلامی برای مقابله با هرگونه درگیری احتمالی در آب های اطراف کشور، حساب زیادی بر روی زیردریایی های در اختیار نیروهای مسلح باز کرده اند.

در همین راستا فرمانده نیروی دریایی، روز سه شنبه نهم خرداد از تعمیر و به آب اندازی موفقیت آمیز یک زیردریایی ساخت روسیه خبر داد.

زیر دریایی طارِق یکی از سه زیردریایی دیزلی روسیه است که حدود 20 سال پیش به ایران فروخته شده است.

به گفته حبیب الله سیاری، مسکو خواسته بود تعمیرات این زیردریایی در روسیه انجام شود اما تهران این درخواست را قبول نکرد.

فرمانده نیروی دریایی اعلام کرد که به دنبال این مسئله، متخصصان و جوانان نیروی دریایی، “در جنگ با فولاد و آهن توانستند در کمترین زمان”، تعمیرات زیردریایی طارق را به پایان برسانند.

در مراسم به آب اندازی این زیردریایی، معاون فنی نیروی دریایی گفت که زیردریایی طارق به منظور “بازسازی و بهبود سامانه ها و تجهیزات و با هدف بومی سازی دانش و تخصص های مرتبط با امر زیردریا در داخل کشور و قطع وابستگی های احتمالی به دول غرب و شرق” و در راستای “توسعه صنعت دفاعی بومی و خود اتکایی به پروژه ای منحصر به فرد، درخور توجه و دارای قدرت رقابت در منطقه” تبدیل شده است.

فرمانده نیروی دریایی هم گفت که “بیش از 200 تخصص در تعمیر این زیردریایی” به کار رفته است و افزود: “اگر این زیردریایی برای تعمیر به کشور سازنده تحویل می شد، شاید دیگر الان ایران، طارق نداشت و اگر هم داشت تا ابد وابسته بود.”

 

تجهیز اسرائیل به زیردریایی‌های هسته‌ای

انتشار خبر استفاده جمهوری اسلامی از تکنولوژی هسته ای برای ساخت زیردریایی اتمی، در روزهایی صورت گرفته که رسانه های حکومتی، واکنش گسترده به تحویل زیردریایی های اتمی دلفین ساخت آلمان به اسرائیل نشان داده اند.

در ماه اردیبهشت، اسرائیل چهارمین فروند از این زیردریایی های پیشرفته را از آلمان تحویل گرفت. این زیردریایی قابلیت پرتاب موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای را دارد. دلفین می‌تواند در حمله احتمالی اسرائیل به ایران مورد استفاده قرار گیرد.

ایهود باراک، وزیردفاع اسرائیل پس از تحویل گرفتن این زیردریایی ها گفت که زیردریایی خریداری شده از آلمان، توان و قابلیت‌های نظامی اسرائیل را در مواجهه با چالش‌های در حال رشد منطقه‌ای افزایش خواهد داد.

 زیردریایی دلفین تحویل داده شده به اسرائیل چهارمین فروند از شش زیردریایی است که اسرائیل سفارش ساخت آن‌ها را به آلمان داده بود. قیمت هر یک از این زیردریایی‌ها در حدود نیم میلیارد دلار است.

این زیردریایی روز پنج‌شنبه سوم ماه مه (14 اردیبهشت) در بندر هامبورگ آلمان به مقامات رسمی اسرائیلی تحویل داده شد. انتظار می‌رود که زیردریایی دلفین پس از آزمایش‌های نهایی در سال ۲۰۱۳ به اسرائیل برسد.

وبسایت صدای آلمان گزارش داده که اسرائیل در حال حاضر سه فروند دیگر از زیردریایی آلمانی نوع دلفین را در اختیار دارد که قابلیت شلیک موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای را دارند. با این حال هیچ مدرکی مبتنی بر مسلح شدن این زیردریایی‌ها به سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

گرچه از سوی رسانه‌های مختلف و برخی دانشمندان سابق اسرائیل گزارش‌هایی در مورد زرادخانه‌ی سلاح‌های هسته‌ای این کشور منتشر شده، اما این گزارش‌ها تاکنون رسما به تایید مقامات اسرائیلی نرسیده است.

اسرائیل معتقد است که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود در حال ساخت سلاح اتمی است. دولت این کشور می‌گوید برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، ممکن است از نیروی نظامی استفاده کند. با این وجود جمهوری اسلامی این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید برنامه‌ی هسته‌ای‌اش اهداف صلح آمیز دارد.