تنور انتخابات همچنان سرد است

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» گزارش روز از آخرین روزها

کمتر از یک هفته مانده به برگزاری انتخابات مجلس نهم و در حالی که تبلیغات رسمی آن از هفته گذشته آغاز شده است تقریبا هیچ تحرک اجتماعی در شهر تهران و در راستای این انتخابات به چشم نمی‏خورد. پایتخت ایران در فضایی بی تفاوت نسبت به انتخابات مجلس به سر می‏برد و در شهرهای دیگر نیز آنچه توسط حکومت “شور انتخاباتی” خوانده می‏شود به مراتب کم‏تر از دوره‏های پیش است.

به گزارش خبرنگاران روز در تهران به نظر می‏رسد حتی حکومت نیز حساب چندانی روی حضور مردم در این انتخابات نکرده و بیشترین توان خود را روی بسیج مردم برای رای دادن در شهرستان‏ها متمرکز کرده است. اکنون در سطح شهر تهران بنرها و تابلوهای تبلیغاتی برای دعوت مردم به حضور در انتخابات کمتر از بسیاری از مناسبت‏های حکومتی و اعیاد و سوگواری دینی است. این تبلیغات تنها در خیابان‏ها و گذرگاه‏های اصلی شهر به چشم می‏خورند.

پیشتر گمان آن می‏رفت که دستگاه‏های حکومتی برای بسیج مردم محلات پائین شهر در پایخت تدابیر خاصی داشته باشند. اما چهار روز پس از آغاز رسمی موعد تبلیغات انتخاباتی تحرک مشهودی در این محلات نیز به چشم نمی‏خورد. فضای نواحی شمال شهر و محلاتی که ساکنان آن از طبقات مرفه‏تر جامعه هستند هم کاملا خنثی به نظر می‏رسد، به نحوی که همان تبلیغات اندک سطح شهر هم در آنجا دیده نمی‏شود.

تبلیغات انتخاباتی تقریبا به جز موارد محدودی، تنها در مرکز تهران و مکان‏های پر ترددی چون میدان آزادی، قسمتی از منطقه تهران پارس و میدان صادقیه دیده می‏شود. در چند روز گذشته حتی تبلیغات مربوط به کاندیداها و ائتلاف‏های انتخاباتی بسیار کمرنگ بوده است. متمرکزترین نقاطی که این نوع تبلیغات در آنها دیده می‏شود چهارراه ولی‏عصر، میدان انقلاب و میدان ولی‏عصر هستند که چند تابلوی فلزی برای چسباندن پوستر و آگهی تبلیغاتی نامزدها در آنها نصب شده است. جالب اینجاست که تا شب گذشته و در حوزه‏انتخابیه‏ای که 554 کاندیدای انتخاباتی دارد، همچنان قسمتی از این چند تابلوی انتخاباتی که مجموع تعداد آنها به 40 عدد هم نمی‏رسد خالی مانده بود.

در ایستگاه‏های مترو که معمولا محیطی بسیار مناسب برای انجام تبلیغات است نیز تقریبا هیچ نشانی از انتخابات به چشم نمی‏خورد. مانیتورهای نصب شده در برخی از ایستگاه‏ها همچنان تصاویر طبیعت و یا تبلیغات عادی خود را پخش می‏کنند و تابلوهای تبلیغاتی ایستگاه‏های مترو نیز هیچ نشانی از برگزاری انتخابات و دعوت برای حضور در آن بر خود ندارند.

به جز این باید به تعداد بسیار اندک ستادهای انتخاباتی کاندیداها نیز اشاره کرد؛ ستادهایی که در دوره‏های قبل انتخابات مجلس به شکلی پررنگ در گوشه گوشه شهرها بر پا می‏شدند. این وضعیت در جاهایی چون اسلامشهر و ری نیز تقریبا به همین شکل حکمفرما است.

پخش بسته‏های تبلیغاتی شامل سی دی، پوستر، بروشور و … نیز چندان رونقی ندارد. به مانند دیگر فعالیت‏های تبلیغاتی مرکز پخش این بسته‏ها نیز خیابان انقلاب، حد فاصل میدان انقلاب و چهارراه ولی عصر است. نکته جالب توحه در این بین استفاده برخی کاندیداها از کودکان دستفروش زیر 15 سال برای پخش این بسته‏ها است که حتی از نگاه دوربین برخی رسانه‏ها و خبرگزاری‏های رسمی ایران نیز پنهان نمانده است. این کار طبق قانون یک عمل خلاف محسوب می‏شود و جرم است. اما تقریبا هیچ نهادی تا کنون به اقداماتی از این دست واکنش نشان نداده است.

مردم تهران نیز به شکل کاملا مشهودی نسبت به فضای انتخاباتی بی‏توجه هستند. به گزارش خبرنگار روزتهران سردی فضای انتخاباتی به حدی است که روز جمعه جلسه پرسش و پاسخ مردمی سه کاندیدای مطرح تهران در این دوره یعنی احمد توکلی، الیاس نادران و حسین نجابت با کمتر از دویست نفر شرکت کننده تشکیل شد؛آن هم در حالیکه حضور در این جلسه برای عموم آزاد بود. جلسه مشترک روز پنجشنبه علی مطهری و حمیدرضا کاتوزیان نیز که به عنوان اصلی‏ترین نیروهای منتقد حاضر در انتخابات شناخته می‏شوند هم چندان شلوغ‏تر از این نبود. علاوه بر این سخنرانی انتخاباتی حداد عادل نیز در فضایی بسیار سرد برگزار شد.

علاوه بر این گزارش خبرنگاران روز از شهرستان‏ها نیز حاکیست که علی رغم پویایی بیشتر فضای انتخاباتی در آنها نسبت به پایتخت، در قیاس با دوره‏های گذشته انتخابات از تحرک بسیار کمتری برخوردارند. بر اساس این گزارش ها وعده‏های محلی و رقابت‏های طایفه‏ای نیز چندان نتوانسته در جلب مشارکت و حساسیت عمومی در شهرهای کوچک موفق ظاهر شود.

وضعیت برنامه‏های تلویزیونی اما کاملا با این فضا متفاوت است. غالب برنامه‏های پخش شده در هفته‏های اخیر با رنگ و بویی کاملا انتخاباتی همراه بوده است. این روند از هفته گذشته به شکلی محسوس تشدید شده است. از زمان آغاز رسمی تبلیغات کاندیداها نیز پخش سرودهای ملی و میهنی همراه با تصاویری از دوران جنگ و شرکت مردم در انتخابات دوره‏های گذشته به تنها میان برنامه ثابت صدا و سیما تبدیل شده است. در این بین چندین برنامه تخصصی نیز به بحث انتخابات اختصاص یافته است. مهمترین این برنامه‏ها “به سوی فردا”، “پارک ملت” و “انتخاب نهم” هستند که هر روز روی آنتن می‏روند.

در رسانه‏های چاپی اما به اشکال متفاوتی به انتخابات نگریسته می‏شود. روزنامه‏های دولتی و نشریات متعلق به ارگان‏های حکومتی چون جام جم ، همشهری، کیهان، ایران و… سعی در گرم کردن تنور انتخابات دارند؛هر چند تلاش آنها هم چندان که باید پر رنگ نیست. در مقابل نشریات اصلاح طلب در زمینه انتخابات به اختلافات اصولگرایان می‏پردازند.این دست نشریات افشاگری‏ کاندیداهای منتقد دولت را فرصتی یافته‏اند برای به چالش کشیدن برنامه‏ها و مدیریت دولت در سال‏های گذشته.

این همه در حالیست که موج بیانیه‏های تحریم در روزهای گذشته بی سابقه بوده است.