عکس شطرنجی شده توفیقی در رسانه های اصولگرا

نویسنده
فیروزه متین

» دولت پیام مجلس در مورد وزارت علوم را نشنید

حسن روحانی با انتصاب جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم،واکنش تند محافظه کاران را بر انگیخته است. آنها انتظار نداشتند پس از رای  ندادن به میلی منفرد، فردی که رابطه ای پر رنگ تر با اصلاح طلبان دارد به عنوان گزینه پیشنهادی جدید، برای وزارتخانه علوم معرفی شود؛وزارت خانه ای که راستگرایان احتمال “تکرار 18 تیر” را در آن می دهند.

جعفر توفیقی، آنطور که سایت آفتاب گزارش داده، گزینه اول روحانی برای وزارت علوم بوده اما وی با توجه به جو حاکم بر مجلس، ترجیح داده فرد دیگری را به عنوان وزیر علوم معرفی کند تا از حساسیت راستگرایان نسبت به کابینه کاسته شود. اما مجلس با در پیش گرفتن رویه برخورد با دولت روحانی، نه تنها وزیر پیشنهادی علوم که وزرای دو وزارتخانه دیگر را هم که با جوانان سر و کار دارند از ورود به کابینه بازداشت؛امری که موجب شد تا روحانی، جعفر توفیقی را بار دیگر به عنوان مطرح ترین گزینه اش، به مجلس معرفی کند.

بنا به گزارش ایسنا، توفیقی اما خود در باره معرفی اش به مجلس گفته است:” هنوز صحبت جدی در رابطه با تصدی وزارت علوم نشده است و این مسئله در چند روز آینده مشخص می‌شود ولی به احتمال بسیار زیاد گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت علوم هستم”.

او دیروز هم به همراه علی محمد حاضری و نجف قلی حبیبی، دو عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و انجمن اسلامی مدرسین، رحیم ابوالحسنی عضو حزب اعتماد ملی و محسنی مدیرکل حراست وزارت علوم در زمان وزارت معین به وزارت علوم رفت و با استقبال پرسنل این وزارتخانه مواجه شد.

همین امر موجب شد تا رسانه های راستگرا از تصمیم روحانی خشمگین شوند و از “عدم دریافت پیام مجلس از سوی روحانی” سخن بگویند.

در همین باره، خبرگزاری فارس با فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت و گو کرده و به نقل از وی نوشته است:“همانطور که مردم می‌دانند و در سایت‌ها نیز منتشر شده پیام عدم رای اعتماد مردم به این سه وزیر پیشنهادی کاملا مشخص است. مجلس بر اساس معیارهایی همچون ولایتمداری، وفاداری به آرمان‌های امام و انقلاب و یک معیار بسیار مهم یعنی عدم فعال بودن در فتنه ۸۸ و جانبداری نکردن از آن رای اعتماد داد هرچند بحث فساد مالی برخی گزینه‌ها نیز مطرح می‌شد. وقتی روحانی آقای میلی‌منفرد را به عنوان یک وزیر اصلاح‌طلب معرفی کرد نمایندگان مصمم شدند به او رای ندهند هرچند تا قبل از آن نیز به خاطر فتنه مخالفان او زیاد بودند. عدم رای اعتماد مجلس به آنها نشان دهنده حساسیت نمایندگان نسبت به مساله فتنه است.روحانی الان توفیقی را برای وزارت علوم  معرفی کرده است که نه تنها اصلاح‌طلب است بلکه در فتنه نیز رویکرد جانبداری داشته است و بنابراین به نظر می‌رسد دولت پیام مجلس را دریافت نکرده است”.

او افزوده است:” شاخص‌های مجلس تفاوتی نکرده و همچنان بحث فتنه به عنوان یک اصل مطرح است اما برخی عامدانه تلاش دارند این فتنه‌براندازی را کمرنگ و نقش قبر جلوه دهند در حالی که نگرانی مردم و رهبری به خاطر تکرار این فتنه در آینده است و شرایط نشان می‌دهد که اگر دوباره آن فضا ایجاد شود آنها حمایت کرده و تشخیص لازم را برای فتنه براندازی دشمن ندارند. اکثر جوانان و دانشجویان از گزینه فعلی که به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شده ناراحت و به نظر می‌رسد که آقای روحانی تصمیم گرفته اصلاح‌طلبان را بدون سهمیه نگذارد”.

سایت بولتن نیوز نیز عکس جعفر توفیقی را هم چون عکس متهمان شطرنجی کرده و در ذیل عنوان “ انتصاب یکی از عناصر فتنه ۸۸ در سرپرستی یک وزارتخانه! ” نوشته است:” اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور چند روز پیش درجلسه علنی مجلس در دفاع از وزرای کابینه یازدهم گفت که «اینکه بیاییم وبه خالص‌ترین و پاکترین نیروهای این نظام بگوییم در فتنه بوده اند درست است؟ البته باید بگویم درباره فتنه قوه قضاییه یا وزارت اطلاعات تصمیم گیری های لازم را انجام داده اند و ما نمی توانیم بگوییم بعد از ۴ سال کسی در جایی از کشور وجود دارد که به وضعیت او رسیدگی نشده است. افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده اند، سوابقشان استعلام شده و همه نهادها درباره آنها نظر داده اند. به لطف خدا دستگاه‌های اطلاعاتی پاک‌ترین کارنامه‌ها را درباره آنها ارائه داده اند.»در همین راستا، روز گذشته حجت‌الاسلام روحانی -رییس‌جمهور کشور- طی حکمی فردی را به عنوان سرپرست یک وزارتخانه منصوب کرد که یک نهاد امنیتی پس از حضور این فرد به عنوان نماینده یکی از کاندیداها در برنامه‌های تبلیغاتی رسانه ملی، با ارسال نامه‌ای در تاریخ ۱۶ خرداد ماه سال جاری آورده است: «نامبرده از عناصر فعال در ماجرای فتنه ۸۸ به شمار می رود. حتی از حضور او به عنوان کارشناس و یا نماینده نامزدهای انتخاباتی در برنامه های صدا و سیما جلوگیری شود».شایان ذکر است رونوشتی از این نامه به دبیر شورای عالی امنیت ملی و دادستان کل کشور نیز ارسال شده است”.

سایت رجانیوز هم عکس جعفر توفیقی وزیر پیشنهادی علوم را “شطرنجی” چاپ کرده و با تکرار ادعاهای بولتن نیوز از “اصرار روحانی بر به کارگیری عوامل فتنه” سخن گفته است.

سایت صراط نیوز هم پیشاپیش از رای عدم اعتماد به توفیق خبرداده و نوشته:” جعفر توفیقی در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی بعد از استعفای مصطفی معین، به عنوان وزیر علوم انتخاب شد. او یکی از اعضای بنیاد باران به شمار می رود. میلی منفرد نیز در دوره کوتاهی قبل از او سرپرست وزارت علوم بود. توفیقی در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به عنوان رییس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف فعالیت می کرد. گفته می‌شود یک نهاد امنیتی با توجه به نقش توفیقی در حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸، حضور او در تبلیغات نامزدهای انتخابات ۹۲ را دارای اشکال دانسته است. با این وجود مجلسی که به میلی منفرد به دلیل عملکرد ابهام آمیز او در ساماندهی تجمعات و حضور در حوادث فتنه ۸۸ رای نداد، بعید است به یکی دیگر از فعالان سیاسی که عملکرد مشابهی با او داشته رای اعتماد دهد.حال این سئوال مطرح می شود که آیا دولت جدید برای سپردن این وزارتخانه به فرد مذکور به استعلام وی توجهی کرده یا اساساً وقعی به این استعلام ننهاده است؟ امیدواریم دولت یازدهم و معاون اول رییس جمهور در آغار راه پایبندی خود به قانون و مرزبندی با فتنه را اثبات نمایند”.