حمایت چند باره از رییس جمهور کارآمد

نویسنده

hemayatdobare.jpg

آرش سیگارچی

حضور آیت الله خامنه ای در دانشگاه علم و صنعت هرچند پیشتر وعده داده شده بود، اما آنقدر غیر منتظره بود که حتی برخی رسانه های “خودی” نیز بعد از پایان دیدار وی از ماجرا خبردار شدند. رهبر جمهوری اسلامی که یکبار دیدار روز شنبه خود از دانشگاه را لغو کرده بود با هشت روز تاخیر به دانشگاه آمد تا در جمع کسانی که از صبج سحر سالن ملک لو دانشگاه را پرکرده بودند و او را “امیرالمومنین” خواندند “از احمدی نژاد بار دیگر حمایت کند و هر گزینه دیگر در انتخابات پیش روی را از نظر کفایت “شاه سلطان حسین” بخواند.

با اینکه دهم آذر ماه، وزیر علوم دولت احمدی نژاد خبرداده بود آیت الله علی خامنه ای روز ۱۶ آذر، همزمان با روز دانشجو به منظور “باطل کردن فتنه برخی از ضد انقلابیون” از دانشگاه بازدید خواهد کرد اما این دیدار نه تنها لغو شد بلکه برخلاف انتظار همگان که گمان می کردند آیت الله خامنه ای به دانشگاه تهران برود، وی به دانشگاه علم و صنعت رفت که محمود احمدی نژاد سی سال پیش در آنجا تحصیل کرده و اخیرا در آنجا تدریس می کند.

همین موضوع بهانه ای شد تا رهبر جمهوری اسلامی ایران بخشی از سخنانش را به حمایت از محمود احمدی نژاد اختصاص بدهد. وی با دفاع از احمدی نژاد وی را فردی “انقلابی، متعهد، کارآمد، فعال و شجاع” معرفی کرد و گفت:“سردار بزرگ و جاوید نشانِ دفاع مقدس حاج احمد متوسلیان و نیز رئیس جمهور انقلابی، متعهد، کارآمد، فعال و شجاع کنونی از نمونه های بزرگ تربیت نیروهای برجسته در دانشگاه علم و صنعت به شمار می روند.”

این چندمین بار است که آیت الله خامنه ای از دولت احمدی نژاد اینچنین حمایت می کند. سه ماه پیش همزمان با آغاز هفته دولت وقتی برخی با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، از احمدی نژاد و برنامه های دولت انتقاد کردند، خامنه ای در دیدار با هیات دولت ضمن حمایت از دولت نهم منتقدان را به سخن گفتن “بر ضد نظام جمهوری اسلامی” متهم کرد.

شاه سلطان حسین نمی خواهیم

سخنرانی دیروز رهبر ایران در دانشگاه علم و صنعت از یک نظر دیگر نیز اهمیت داشت چرا که وی در این سخنرانی، رییس جمهور بعدی مورد نظر خود را نیز معرفی کرد.

در هفته های اخیر با افزایش اعتراض ها به عملکرد دولت نهم، محافظه کاران که اصلی ترین حامیان دولت محسوب می شوند طرح هایی چون دولت وحدت ملی را در دستور کار خود قرار داده اند تا به این ترتیب از احمدی نژاد عبور کنند. با اینحال سخنان دیروز رهبری در حمایت از احمدی نژاد نشان از خط بطلانی بر همه این رایزنی ها داد.

خامنه ای در سخنرانی دیروز خود علائمی هم برای اصلاح طلبان و بخصوص چهره هایی چون محمد خاتمی که در تردید حضور در انتخابات یا انصراف از کاندیداتوری فرستاد. به گزارش دفتر اطلاع رسانی مقام رهبری، وی بدون اشاره مستقیم به فردی خاص، در “تبیین شاخص های هویت حقیقی نظام” به شجاعت و اعتماد به نفس مسئولان اشاره کرد و افزود:“اگر روزی در میان مسئولان کشور مسئولان بی‌جرئت و ضعیفی همچون شاه سلطان حسین پیدا شوند، حتی اگر در میان مردم نیز شجاعت و آمادگی وجود داشته باشد، کار مملکت و جمهوری اسلامی تمام است چرا که مسئولان ترسو و مقهور، ملت‌های شجاع را نیز به ملت‌های ضعیف تبدیل می کنند.”

وی همچنین در سخنان خود در دانشگاه علم و صنعت، اشاره‌ای تلویحی به وضع مطبوعات در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی داشت و در این باره یادآور شد:“در دوره‌ای شاهد بودیم که در مطبوعات ما به صورت رسمی و علنی جدایی دین از سیاست را تبیلغ می‌کردند و یا بالاتر از این، به صراحت و آشکار از رژیم ظالم، جبار و سفاک پهلوی دفاع می‌شد.”

دانشجویان سحر خیز

وقتی هفته پیش رهبر جمهوری اسلامی برای روز دانشجو به دانشگاه تهران نرفت، لغو مراسم به دیگران اعلام نشد و به همین دلیل عده ای از دانشجویان که منتسب به بسیج دانشجویی بودند با اتوبوس به دانشگاه رفتند که البته مراسمی آنجا نبود به همین دلیل این عده ترجیح دادند به جای پیگیری مطالبات شان، به دادن شعارهایی در حمایت از “دولت خدمتگزار” بپردازند. با این حال روز بعد از آن دانشجویان دانشگاه تهران در تجمعی چند هزار نفره ضمن انتقاد از دولت نهم، فریاد “مرگ بر دیکتاتور” سر دادند که خطاب مستقیم اش آیت الله خامنه ای بود.

آقای خامنه ای با این حال یک هفته دیر تر، ساعت هشت و سی دقیقه صبح دیروز در دانشگاه حاضر شد؛ آن هم در حالیکه پیش از آن سالن ملک‌لو دانشگاه علم و صنعت با سه هزار نفر پر شده بود. خبرگزاری ایسنا حاضرین را دانشجویان علم و صنعت نامید اما خبرگزاری فارس در حاشیه ای که بر این مراسم نوشت، آنها را “دانشجویان دانشگاه های دیگر” خواند.

خامنه ای پس از دیدار با برخی مسولان و زیارت مزار شهدای گمنام که به تازگی در این دانشگاه احداث شده است، ساعت نه به سالن سخنرانی رفت.در بدو ورود وی، یکی از مداحان به مناسبت در پیش رو بودن عید غدیر مولودی خوانی کرد و در بخشی از آن خطاب به وی گفت: “ای جان ختم المرسلین عیدت مبارک، مولا امیرالمومنین عیدت مبارک”

البته غیر از ظاهر حاضرین، دیروز شعارهانیز متفاوت بود. اگر یک هفته قبل دانشجویان فریاد “ مرگ بر دیکتاتور” می زدند اینبار در سالن ملک لو دانشگاه علم و صنعت این شعارها شنیده می شد:“خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست”، “ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند”، “حزب فقط حزب‌الله، سید علی روح‌الله”، “ما همه سرباز توئیم خامنه‌ای، گوش به فرمان توئیم خامنه‌ای”، “ابوالفضل علمدار، خامنه‌ای نگهدار” و “این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده”.

آقای خامنه ای البته در بخشی از سخنانش از دانشجویان به خاطر کسالت و گرفتگی صدایش عذرخواهی کرد و خطاب به آنها گفت:“با وجود اینکه چند روزی است دچار کسالت شدم، اما نمی‌خواستم این دیدار را به تعویق بیندازم؛ مشتاق حضور در جمع شما دانشجویان بودم. “

واکنش دانشجویان حاضر در سالن مشخص بود. به نوشته خبرگزاری فارس “دراین هنگام دانشجویان برای سلامتی معظم‌له صلوات فرستادند.”