اشتباه بزرگ پژو در ترک ایران

نویسنده

» گزارش کوریه:

جنرال موتورز که ۷ درصد سهام شرکت پژو و سیتروئن را دراختیار دارد، در مارس ۲۰۱۲ این گروه صنعتی فرانسوی را مجبور کرد تا تأمین قطعات شرکت ایران خودرو را متوقف کند.

آیا اقدام پژو برای تعلیق همکاری هایش با ایران خودرو یک اقدام منطقی است؟ صادرات قطعات اتومبیل به مقصد ایران ۱ ممیز ۵ درصد از درآمد این شرکت را شامل می شود. این میزان به نظر کم می رسد، ولی بحران اقتصادی در اروپا آنچنان جدی است که حفظ هر یورو و هر شغل برای شرکت ها و همچنین دولت ها بسیار حائزاهمیت است.

طی دو دهه اخیر، بازار ایران سود تضمین شده و بی دردسری را برای پژو به همراه داشته: فروش مدل های قدیمی که هیچ گونه تغییر یا به روزرسانی روی آنها صورت نگرفته. این شرکت فرانسوی که شیوه های جدید تولید را وارد ایران کرده، بهتر از هر سازنده اتومبیل دیگری این بازار و قواعد محلی آن را می شناسد. و همین دلیلی است که در صورت خروج از ایران ضرر و زیان قابل توجهی را متحمل شود. البته نباید فراموش کرد که فروش پژو در ماه می ۲۰۱۲ در حدود ۲۸ درصد نسبت به ماه می ۲۰۱۱ کاهش داشته و بعلاوه بحران اقتصادی جهانی نیز به شدت بر صنعت خودروسازی تأثیر گذاشته است.

ولی تمامی این دلایل اقتصادی برای اینکه این شرکت فرانسوی به شریک ایرانی خود پشت کند کافی نیست. آیا در این خصوص با یک مسأله سیاسی روبرو هستیم؟ تحریم های فعلی علیه نفت ایران، علی رغم افزایش قیمت انرژی در بازار جهانی، باعث می شود تا محاسبات سیاسی را نیز در اقدامات مان لحاظ کنیم.

البته شرکت رنو که ۵۱ درصد از سهام شرکت رنوپارس را دراختیار دارد، به فعالیت های خود ادامه خواهد داد. با اینکه دولت فرانسه ۱۵ درصد از سهام این شرکت را دراختیار دارد، ولی تفاوت بین اقتصاد و سیاست کم و بیش رعایت می شود. در مورد پژو، شرکت آمریکایی جنرال موتورز با داشتن ۷ درصد از سهام شرکت فرانسوی اعلام کرده که به همراه پژو فروش یک اتومبیل مشترک را برای سال ۲۰۱۶ آغاز خواهند کرد. با توجه به اینکه بازار اتومبیل آمریکای شمالی به عنوان بزرگ ترین بازار جهان محسوب می شود، تصمیم گیری های جنرال موتورز برای پژو بسیار مهم به نظر می رسد. 

ازطرف دیگر، ایران خودرو، شریک ایرانی پژو، هیچ گزینه ای پیش رو ندارد. این شرکت مجبور است قطعات یدکی پژو را از کشورهای واسطه مانند ترکیه، اسپانیا، هندوستان و حتی چین [احتمالاً به قیمت گران تر] تهیه کند. بدین ترتیب شرکت پژو نیز ۱ ممیز ۵ درصد فروش خود را به لطف بازار ایران ازدست نخواهد داد.

این شرکت فرانسوی نشان داده که برای مشتریان ایرانی چندان اهمیتی قائل نیست و به هیچ وجه نسبت به رضایت آنها نگرانی ندارد. بدین ترتیب این شرکت با یک ریسک بزرگ روبروست: به خطر انداختن آینده پژو و جنرال موتورز در ایران. بازار ایران بازاری با مزایا و امکانات پیشرفت فراوان است، ولی بی شک مصرف کنندگان ایرانی خاطره تلخی از این دو سازنده در ذهن نگاه خواهند داشت.

منبع: کوریه انترناسیونال، ۵ ژوئن