قطعی آب و آبیاری با آب فاضلاب

نویسنده
نازنین کامدار

» بحران خشکی به مراحل حساس رسید

با ادامه بحرانی بی آبی و خشکسالی در ایران و در شرایطی که دولت زیر بار طرح جیره بندی آب نرفته، تنها به فاصله ۲۴ ساعت از اخطار به ۷۰۰ هزار خانواده تهرانی در خصوص کنترل مصرف آب، رسانه ها از قطع آب ۳۰۰۰ خانواده در یکی از گرمترین روزهای سال خبر دادند.

روز دوشنبه علیرضا نوذری پور معاون آبفای استان تهران، از اخطار به ۷۰۰ هزار مشترک پرمصرف آب خبر داده بود، اما کسی گمان نمی کرد این اخطار ۲۴ ساعت بعد به مرحله اجرا برسد.

او گفته بود: “در استان تهران دو سال متوالی با خشکسالی مواجه هستیم که هم خشکسالی هیدرولوژیکی و هم خشکسالی سالانه را شامل می شود. اکنون ذخایر سدها در مقایسه با سال های قبل کاهش یافته به نحوی که در شرق تهران حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب در مقایسه با سال ۹۱ با کاهش ذخیره آب مواجه هستیم. در این مدت ورودی آب به سدها کاهش یافته است. در شرق تهران حدود ۸۰ درصد کاهش ورودی آب به سدها داریم که هشداری برای مصرف آب است. شرکت آب و فاضلاب استان تهران همه تلاش خود را به کار بسته تا فصل تابستان را که اوج گرما است مردم با کمترین مشکل عبور کنند. ما انتظار داشتیم که ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف را شاهد باشیم. پیش بینی ما این است از فصل تابستان که اوج گرما و مصرف آب است عبور کنیم اما فصل پاییز را با شرایط خاص در پیش داریم”.

او افزوده بود: “درخواست ما از مشترکان مصارف زیر ۲۰ متر مکعب این است که صرفه جویی را ادامه دهند، به مشترکان با مصرف ۲۰ تا ۳۰ متر مکعب هشدار دادیم و برای مشترکان بالاتر از ۳۰ متر مکعب ماهانه حدود ۷۰۰ هزار اخطار کتبی توزیع کردیم”.

تنها به فاصله ۲۴ ساعت پس از این سخنان، رسانه ها از قطع آب ۳۰۰۰ خانواده در تهران خبر دادند؛خبری که اعتراض کسانی را برانگیخته که معتقدنددولت بدون هشدار قبلی اقدام به قطع آب کرده است.

خبر قطع آب را محمد پرورش مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده و گفته است: “مشترکان پر مصرف آب از مدت ها پیش شناسایی شده اند و آب مشترکانی که بیش از ۵۰ متر مکعب در ماه مصرف دارند روز شنبه به مدت ۷ ساعت قطع می‌شود.”

به نوشته فرارو، وی افزوده: “۹ هزار مشترک با مصرف ماهانه ۴۰ مترمکعب آب در تهران هستند. برای مشترکان پر مصرف تا امروز ۲ اخطار صادر شده است و به دلیل بی‌توجهی و ادامه روند مصرف مجبور به قطع آب این شهروندان هستیم. اکثر مشترکان پر مصرف تهرانی ساکن شمال شهر هستند و حدود ۷۰ درصد آنها مصارف آبیاری باغ، باغچه و استخر دارند. قرار است روز شنبه به مدت ۷ ساعت آب مصرفی این مشترکان قطع شود و اگر در نتیجه این قطعی مصرف مشترکان ادامه دار باشد این مشترکان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند”.

گفتنی اینکه همزمان با قطع آب شهروندان، خبرهایی نیز از آبیاری بیش از ۲۰۰۰ هزارهکتار زمین زراعی تهران با آب فاضلاب به گوش می رسد.

در اینباره روزنامه “شهروند” در مطلبی به نقل از کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت نوشته است: “تهران بیشترین سطح زیر کشت آبیاری با فاضلاب را دارد”.

او افزوده: “ورامین، شهرری و به طورکلی جنوب شهر تهران، سرشار است از مزارعی که با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند؛ فاضلابی که حاوی انواع فلزات آلی است و سرطان، بیماری‌های تنفسی، کلیوی و انواع مسمومیت‌ها را همراه دارد. خطرات استفاده از آب فاضلاب در شرایطی است که گفته می‌شود پیش از این، در‌سال ۸۹، ۸‌هزار هکتار زمین کشاورزی با فاضلاب آبیاری می‌شد که حالا عدد آن به ۲‌هزار هکتار کاهش پیدا کرده. در طول ۴‌سال گذشته، متخلفان به دادگاه معرفی شدند و حتی در مواردی هم حکم تخریب زمین‌ها گرفته شد”.

او در ادامه گفته: “آب فاضلاب نه‌تنها برای مصرف‌کننده که حتی برای تولید‌کننده هم معضلی شده، به‌طوری‌که به‌دلیل حجم بالای لجن، کشاورزان ناچار هستند که هرچند وقت یک بار، زمین‌هایشان را لایروبی کنند، چراکه فاضلاب زمین‌هایشان را خراب می‌کند، با این همه باز هم به‌دلیل درآمدزایی و پرداخت نکردن حقابه، به کارشان ادامه می‌دهند”.