لاریجانی راضی از قصاص و رجم

نویسنده
رژین یونسی

» در روز حقوق بشر اسلامی

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین اظهارات خود پیرامون صدور و اجرای مجازات‌های سنگین در ایران گفته است به نظام قضایی مبتنی بر شرع که احکامی مانند قصاص و رجم را هم شامل می‌شود افتخار می‌کند.

تاکید بر مجازات مرگ از سوی عضو ارشد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در مراسم روز “حقوق بشر اسلامی و کرامت انسان” مطرح شده است.

جمهوری اسلامی که روز جهانی حقوق بشر را “سکولار و تجملی” می‌داند و آن را به رسمیت نمی‌شناسد،روزی به نام “حقوق بشر اسلامی و کرامت انسان” برای پاسداشت ارزش‌های حقوق بشری مبتنی بر اصول و احکام اسلامی تعیین کرده است.

سازمان همکاری اسلامی، در سال ۱۳۶۹ اعلامیه اسلامی حقوق بشر را در سطح دولت‌های اسلامی به تصویب رساند. این سازمان به نوشته باشگاه خبرنگاران، در سال ۱۳۸۷ بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی، سالروزتصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر مصادف با چهاردهم مرداد ماه را به عنوان “روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی” تعیین کرد.

امسال در مراسم بزرگداشت این روز، جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی با اشاره به تهیه پیش نویس لایحه نهاد ملی حقوق بشر در قوه قضاییه گفت: “غرب فکر می کنند نظام قضایی ما به دلیل اینکه مبتنی بر شرع است می خواهیم آن را پنهان کنیم اما ما به این نظام قضایی افتخار می کنیم و از قصاص و حتی رجم نیز ناراحت نیستیم.”

در قوانین مجازات جمهوری اسلامی برای جرایمی مانند قتل عمد، مجازات قصاص پیش بینی شده و در سه دهه گذشته زندانیان بسیاری با این اتهام قصاص شده‌اند.

قصاص از مجازات‌های رایج در کشورهای اسلامی است و نهادهای مدافع حقوق بشر بارها از تداوم این شیوه مجازات انتقاد کرده‌اند.

در ایران هم این مجازات با مخالفت‌های زیادی از سوی حقوقدانان، فعالان حقوق بشر و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی روبرو شده است.

کارزار لگام، لغو گام به گام مجازات اعدام، که سال گذشته آغاز به کار کرد هدف خود را واداشتن حکومت به فاصله گیری از خشونت و تشویق جامعه به گذشت از اجرای قصاص و دیگر شیوه‌های مجازات مرگ اعلام کرده و اعضای این کمپین در فاصله کوتاهی از تشکیل آن موفق شده ا‌ند اجرای احکام چندین محکوم به اعدام را متوقف کنند.

در یک سال گذشته اولیای دم چندین مقتول در حین و یا پیش از اجرای حکم قصاص، قاتل فرزندان خود را عفو کرده‌اند.

 موج گذشت بستگان از اجرای احکام قصاص پس از آن شدت گرفت که یک ورزشکار سابق و همسرش قاتل فرزند خود را در شهرستان نور در ملاعام بخشیدند و در تصویری ماندگار، مادر مقتول طناب را از گردن قاتل باز کرد.

با این حال مقامات قضایی جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند که این شیوه مجازات مبتنی بر شرع و اصول اسلام است.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم روز سه شنبه، بار دیگر با تاکید بر این مواضع گفت: “موضوع حقوق بشر اسلامی یک موضوع تجملی نیست و موضوع حقوق بشر سکولار غرب باعث به وجود آمدن این جنایات در کشورهای مختلف شده است. حقوق بشر غرب برای دفاع از مسلمین هیچ چیزی ندارد باید سازماندهی و ساز و کاری بین المللی برای دفاع از حقوق جمعیت میلیاردی مسلمین داشته باشیم.”

سازمان ملل سال ۱۳۸۹ در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران،‌ احمد شهید را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب کرد.

 پس از آن احمد شهید بار‌ها خواستار سفر به ایران شده، اما مقامات جمهوری اسلامی تاکنون به وی این اجازه را نداده‌اند، با این حال این گزارشگر سازمان ملل چندین گزارش مفصل و مستند از موارد نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی گزارش‌های احمد شهید را “مغرضانه و سیاسی” می دانند و می‌گویند او “گزارشات خود را بر اساس اخبار سایت‌های مخالف نظام تنظیم می‌کند و برای ادعاهایش سندی ندارد.”