ایران غنی سازی را متوقف نمی کند

نویسنده

یک مقام رسمی ایران توقف غنی سازی اورانیوم را رد کرد. این مقام رسمی ایرانی، امروز درخواست قدرت های بزرگ دنیا را درجریان گفتگو درباره برنامه های اتمی ایران در ژنو، رد کرد.

این اولین باری است که که یک مقام ارشد آمریکایی در این نشست حضور دارد.

مقام ایرانی قبل از شروع مذاکرات یک روزه که با هدف آماده کردن ایران برای مذاکره و پایان دادن به مشاجرات بر سر برنامه های اتی برگزار شده بود، به رویترز گفت: “امکان هر گونه تعلیق یا متوقف کردن غنی سازی اورانیوم، وجود ندارد”.

حضور ویلیام برنز، نماینده آمریکا در کنار نماینده ایران در این نشست، احتمال حمله آمریکا و اسرائیل را به ایران کاهش می دهد و امید برای کاهش قیمت نفت که به گران ترین قیمت رسیده است را افزایش می دهد.

اما اصرار نماینده آمریکا براین نکته که آمریکا تا زمانی که ایران برنامه های حساس اتمی اش را متوقف نکند، گفتگو های واقعی آغاز نخواهد شد، همه خوش بینی ها را نقش برآب کرد، زیرا ایران بارها اعلام کرده است که دست از غنی سازی اورانیوم بر نخواهد داشت.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: “این موضع گیری آمریکا است و خواهد بود”.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در تهران اعلام کرد که کشورش مذاکرات امروز را در ژنو، مثبت و سازنده تلقی می کند.

وی گفت: “نشست امروز ممکن است با جلسات دیگری ادامه داشته باشد بطوری که نقطه نظرات همه مطرح شود تا به توافق برسیم”.

آقای متکی دقیقا توضیح نداد که منظور او از “توافق” چیست، اما اضافه کرد که امیدوار است گفتگو های ژنو زمینه ساز توافق بر “الگو و چارچوب” مذاکرات آینده باشد.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران برای نشست روز جمعه و مذاکره با شش کشور آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، چین و آلمان که به شش قلوها معروف شده اند، به ژنو رفته است، اعلام کرد او با حسن نیت در این گفتگو شرکت می کند.

جلیلی در حالی که وارد اولین دور گفتگو ها می شد با خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دست داد، اما هیچیک با خبرنگاران صحبت نکردند. برنز هم زمانی که وارد جلسه می شد، صحبتی نکرد.

منبع: تایمز آنلاین، 19 ژوئیه