آذربایجان: موسیقی پاپ در مقابل اسلام

نویسنده

» گزارشی از یوروایشیا نت

جورجی لومسادزه

در این هفته مسابقه موسیقی پاپ اروپا و بنیادگرایان اسلامی در جمهوری آذربایجان رودررو می شوند. در باکو چه اتفاقی خواهد افتاد؟ دو نیروی برابر و پر قدرت- پولک و عمامه- در جریان مسابقات یورورویژن که امسال در باکو برگزار می شود، در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و برخورد های لفظی از سوی ایران آغاز شده است.

انگار ایران نگرانی هایش در مورد حمله احتمالی غرب به تاسیسات اتمی اش را کنار گذاشته است تا روی موسیقی هرزه و رژه همنجسگرایان در کشور همسایه، تمرکز بیشتری داشته باشد.

آیت الله محسن مجتهد شبستری، گفته است: “مسابقه ابتذال آمیز موسیقی (یوروویژن) و رژه همجنس بازان، محبوب گروه های ضد اسلامی و افراد فاسد است.” وی از مقامات جمهوری آذربایجان خواسته تا این مسابقه “صهیونیستی” و “رژه همجنس بازان” را لغو کند وگرنه با خشم مردم و خدا مواجه خواهد شد. محمد اسماعیل کوثری، نماینده مجلس نیزهشدار داده است که آذربایجان از میزبانی این مراسم، پشیمان خواهد شد.

کلمات “آذربایجان” و “رژه همجنسگرایان” معمولا در کنار هم دیده نمی شوند اما یک مقام ریاست جمهوری آذربایجان گفته است که باید موضوع را برای ایران روشن کرد.

علی حسن اف، معاون سیاسی و اجتماعی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان در مورد یورو ویژن گفت: “ما میزبان مسابقه موسیقی هستیم نه برگزار کننده رژه همجنسگرایان. من نمی دانم چه کسی این تفکرات را در سر مقامات ایرانی می اندازد.”

وی مانند گذشته به ایران توصیه کرد که در امور آذربایجان دخالت نکند. وی گفت: “ما مشخصا به ایران گفته ایم که به کار ما کاری نداشته باشد و ما هم به کار ایران کاری نخواهیم داشت.”

آذربایجان که روابط دوستانه ای با اسرائیل و آمریکا دارد، قول داده است که وارد جنگ بین غرب و ایران بر سر برنامه های اتمی این کشور، نشود اما تعدادی را به عنوان تروریست هایی که از سوی ایران حمایت می شوند، دستگیر کرد. پلیس باکو، بعد از اظهارات مقامات ایرانی مجبور شد در برابر سفارت ایران در این شهر مستقر شود.

اما کوتاه کردن دست ایران از امورات داخلی آذربایجان در حرف آسان تر است تا در عمل. شب گذشته سی دی هایی به صندوق های پستی شهروندان باکو انداخته شد که حاوی شکایات در مورد ترانه آذربایجان در مسابقه یوروویژن  و محکوم کردن رژه همجنس گرایان بود.تصاویر دیگر این سی دی ها مربوط به زندگینامه شهدای اسلام و محکوم کردن دولت آذربایجان به دلیل بستن مساجد و ممنوع کردن روسری در مدارس بود. باکو می گوید که گروه های مذهبی که ایران از آنان حمایت می کند پشت قضیه سی دی ها هستند.

یوروویژن از فردا آغاز می شود. منتظر موسیقی پاپ و آتشی که از آسمان نازل می شود، باشید.

یوروایشیا نت، 21 مه