کارگران خواستار محاکمه مرتضوی شدند

نویسنده
نازنین کامدار

» تقصیر بابک زنجانی است

با بالاگرفتن تنش بین سعید مرتضوی و هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی که با افشاگری های پیاپی از سوی طرفین همراه شده، روز گذشته جمعی از کارگران نزدیک به خانه کارگر، تشکلی که علیرضا محجوب ریاست آن را به عهده دارد، در برابر مجلس دست به تجمع زدند و خواستار محاکمه سعید مرتضوی شدند.

این تجمع درحالی صورت می گیرد که برخی از جریان های اصلاح طلب معتقدند که  ماجرای فساد مالی مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی تنها بخشی از جنایات او محسوب می شود و در صورت محاکمه، وی باید پاسخگوی حوادث بازداشتگاه کهریزک، توقیف فله ای مطبوعات و جرائم دیگرش نیز باشد.

خبرگزاری ایلنا، در گزارشی که روز گذشته از تجمع کارگران در برابر مجلس منتشر کرد، نوشت: “ده‌ها نفر از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی با تجمع در مقابل مجلس از اقدام اخیر مجلس در خصوص تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی تشکر کردند. پس لرزه های گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سابق سازمان تامین اجتماعی دامنه دار شده است. این تعداد بر روی پلاکارد ها و پارچه هایی که در دست داشتند از اقدام اخیر مجلس در خصوص تحقیق و تفحص در سازمان تامین اجتماعی تشکر کردند و خواستار محاکمه سعید مرتضوی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی شدند.”

در ادامه گزارش آمده است: “علیرضا محجوب رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی و نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه و از اعضای کمیته تحقیق و تفحص در مجلس نیز با حضور در جمع تجمع کنندگان با آنها گفتگو کردند. پس از کشمکش رسانه ای سعید مرتضوی مدیر عامل سابق تامین اجتماعی و نمایندگان عضو کمیته تحقیق و تفحص، امروز ده‌ها نفر از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی صبح دیروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و در حمایت از مجلس شورای اسلامی شعار دادند”.

 نادر قاضی‌پور عضو کمیته تحقیق و تفحص،  در حاشیه تجمع کارگران در مقابل مجلس گفته است: “هیات تحقیق و تفحص از حقوق کارگران با قاطعیت دفاع می‌کند و در کنار آنان می‌ایستد. کارگران از ما می‌خواهند حقوق از دست رفته‌شان در این سازمان بیمه‌گر احیاء شود. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز از ما خواسته است  که پرونده تخلفات تأمین اجتماعی را از طریق قوه‌قضائیه پی‌گیری کنیم”.

ایلنا همچنین گزارش داده است که  بیش از ۴۵۰ نفر از کارگران شاغل و بازنشسته شهرستان اسلامشهر با امضای طوماری خواستار محاکمه سعید مرتضوی شده اند.

در این نامه آمده است: “مدیریت های غیر اصولی سازمان تامین اجتماعی بخصوص در دوران مدیرعاملی‌ آقای سعید مرتضوی، ضربات جبران ناپذیری را به این مجموعه کارگری وارد کرده است. برای جلوگیری از وقوع تخلفات مشابه در سازمان تامین اجتماعی امیدواریم مسئولین محترم قوه قضائیه با بهره گیری از گزارش جامع و مستند هیأت تحقیق و تفحص مجلس، طبق قانون عمل کند. بی شک مجازات متخلفان عامل ایجاد امید در دل کارگران و بازنشستگان می شود”.

اما در کنار این موج، به گزارش سایت سلام نو،جبهه مشارکت با انتشار اطلاعیه ای خواستار رسیدگی به تمامی تخلفات و جنایات مرتضوی شده است: “آقای مرتضوی بخوبی می‌دانند که اتهام اصلی ایشان در پیشگاه مردم نه بخشش مالی بی حساب و کتاب و مرهون کردن نمایندگان و مسئولان است و نه حراج بیت المال و خاصه خرجی آن و نه تقویت مالی جناحهای افراطی، بلکه اتهام اصلی ایشان ماجرای دردناک خانم زهرا کاظمی و فاجعه کهریزک و حبس و محرومیت صدها آزادیخواه و بستن فله ای مطبوعات و ایجاد فضای خفقان است. اتهام ایشان انحراف مسیر انقلاب اسلامی از آزادیخواهی و حاکمیت رأی مردم است”.

بالا گرفتن موج درخواست برای محاکمه سعید مرتضوی که به نظر می رسد با چراغ سبزهایی از سوی مقامات بلندپایه حکومت، از جمله برادران لاریجانی همراه است، در حالیست که مرتضوی دیروز در گفت و گویی با روزنامه شرق بار دیگر خود را از هر گونه اتهامی مبرا دانست.

او در این گفت و گو که با حمله به هیات تحقیق و تفحص همراه بود، گفته است: “آقای محجوب و تیم شان چون یک حزب سیاسی هستند همه‌جا اطلاعیه دادند که هرکس گزارشی دارد اطلاع دهد. یک جای این گزارش نیامده که یک مدیر با زدوبند با مدیر فلان کارخانه حق و حساب گرفته و حقوق تامین‌اجتماعی را نداده است و از آن کارخانه جیبش را پر کرده است. اگر داشتند می‌آوردند. آنها با عینک منفی به این دوران کاری من نگاه کردند. در سراسر گزارش یکی از خدمات مثبت من یا مدیران من در این یک‌سال‌ونیم منعکس نیست. بنابراین وجود چنین مدیرانی در سازمان تامین‌اجتماعی جای مباهات دارد که پاداش و سکه خود را از مدیرعامل سازمان گرفته‌اند و در سلامت کامل خدمات موثری به زیرمجموعه خود ارایه کرده و در رابطه با وصول مطالبات و حقوق سازمان با کسی مسامحه و معامله نکرده و رابطه سوئی نداشته‌اند که اگر اینطور ‌بود این هیات با ضریب 10 آن را در بوق و کرنا می‌کردند”.

او در عین حال خواستار شکایت مجلس از بابک زنجانی شده و خود را بی تقصیر دانسته است.

او گفته:” باید از بابک زنجانی فوری شکایت می‌کردند. من علت گفتن دروغ بزرگ این تیم را هم به شما می‌گویم، علتش این بود که می‌خواستند سازمان تامین‌اجتماعی را تسخیر کنند، چون ما افرادی جانباز، فرزند شهید و از خانواده‌ شهدا را آورده بودیم و اینها اعضای هیات‌مدیره و معاونان سازمان بودند و منافع سازمان، خط قرمز آنها بود. اینها را کنار گذاشتند و سران حزب خاصی را به‌جای آنها آوردند، هیات‌مدیره را تسویه و همه آنها را عوض کردند افرادی که از اعضای حزب منحله مشارکت هستند، آورده‌اند عضو هیات‌مدیره سازمان گذاشته‌اند”.