احمدی نژاد و مشایی خارج از دایره اصولگرایی هستند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» علی مطهری:

علی مطهری از نمایندگان منتقد احمدی نژاد در مجلس، دیروز طی گفتگویی با برشمردن اختلافات موجود بین اصولگرایان، با تاکید بر اینکه “احمدی نژاد نمی تواند متولی و منادی وحدت اصولگرایان باشد” او را خارج از “دایره اصولگرایی” تعریف کرد.

به نوشته سایت فرارو مطهری در این گفتگو در مورد عدم وحدت اصولگرایان گفته: “تا زمانی که اصول و مبانی مشخصی مورد توافق اصولگرایان قرار نگرفته و از کلی گویی پرهیز نشود، اصولی به طور دقیق و جزیی تبیین نشود و همه یک منشور و مانیفست را امضا نکنند، وحدتی در بین اصولگرایان ایجاد نخواهد شد.”

مطهری در حالی این سخنان را گفته که اصولگرایان حامی احمدی نژاد در مجلس، به دلیل پیگیری طرح سئوال از احمدی نژاد، دور دیگری از حمله به او را شروع و حتی ده تن از نمایندگان حامی احمدی نژاد از وی به هیات داوری اصولگرایان شکایت کرده اند؛شکایتی که البته رد شده است.

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ایده “غربال گری” در بین اصولگرایان که چندی پیش از سوی روح الله حسینیان، نماینده حامی احمدی نژاد، با هدف طرد مطهری و تعدادی دیگر از نمایندگان منتقد در مجلس مطرح شد نیز گفته است: “حرف کسانی که این مساله را مطرح ساخته‌اند این است که برخی از اصولگرایانی که به قول آنها در فتنه اخیر مردود شده‌اند، باید از جریان اصولگرایی خارج شوند”.

وی سپس با تشریح این نکته که “مردودین اصولگرایان” چه کسانی هستند، تصریح کرده: “من معتقدم افرادی در بین اصولگرایان که فرضا از ادعای تقلب در انتخابات و آشوب‌های خیابانی حمایت کرده‌ باشند، از مردودین محسوب می‌شوند. اما کسانی هم که به تخلفات طرف مقابل توجهی نکردند و توصیه‌های رهبری مبنی بر رسیدگی به فاجعه کوی دانشگاه، کهریزک و مجتمع سبحان را نادیده گرفتند و بلکه موانعی در برابر آن ایجاد کردند و در مقابل پایمال شدن حقوق مردم بی تقاوت بودند از مردودین اصولگرایان هستند.”

این نماینده منتقد احمدی نژاد که پیش تر نیز خواهان رسیدگی به حوادث پس از انتخابات از جمله حادثه کوی دانشگاه، فاجعه کهریزک و حمله به کوی سبحان شده بود، اولین کسی بود که از لزوم محاکمه احمدی نژاد به خاطر نقش داشتن در حواث پس از انتخابات سخن گفت.

وی تاکنون بارها بر این نکته تاکید کرده و به همین خاطر در طول یک سال و نیم گذشته مورد حمله حامیان احمدی نژاد قرار گرفته است.

مطهری تنها کسانی را اصولگرا می داند که هم مدعیان تقلب در انتخابات را محکوم کرده و ظلم آنها را ظلم بزرگتر دانسته و هم به نحوه مناظره ها اعتراض کرده اند.

مطهری در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این سئوال که “آیا دیدار 30 تن از چهره‌های شاخص اصولگرایان با رئیس جمهور و عدم دعوت از اصولگرایان منتقد دولت به این دیدار را باید به منزله حذف این طیف از اصولگرایان تلقی کرد یا نه”، گفته است: “اساسا من معتقدم که آقای احمدی نژاد نمی‌تواند متولی و منادی وحدت اصولگرایان باشد، چرا که خود آقای احمدی‌نژاد و آقای مشایی با توجه به مواضعشان درباره مکتب ایران و مسایل فرهنگی از جمله مساله عفاف و حجاب از دایره اصولگرایی خارج شده‌اند مگر اینکه حرف‌های خودشان را پس بگیرند.”

 

انتخابات نهم مجلس

منتقد سرسخت احمدی نژاد در مجلس، در ادامه با اشاره به نحوه شرکت اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم، تاکید کرده: “اساسا دخالت دولت در انتخابات مجلس کار غلطی است و امام خمینی هم تاکید داشتند که دولت در انتخابات مجلس دخالت نکند. من معتقدم اصول گرایان باید دو فهرست جداگانه برای مجلس نهم ارائه کنند، یکی فهرست طرفداران آقایان احمدی نژاد و مشایی و گروه وابسته به دولت و دیگری فهرست اصول گرایان مستقل. برخی اصولگرایان وحدت را صرفا برای در دست گرفتن ابتکار عمل در انتخابات آتی مجلس می خواهند.”

وی در پایان و در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که  “آیا حذف اصلاح طلبان از صحنه سیاسی کشور باعث تشدید اختلاف میان اصولگرایان شده است” نیزگفته: “فکر نمی‌کنم اینها چندان ارتباطی به هم داشته باشند. بالاخره نگاه‌ها و تفکرها متفاوت است. بعضی از اصولگریان به برخی از کارها و بینش‌های دولت انتقاد اساسی دارند و حتی اگر اصلاح طلبان هم به طور فعال در صحنه باشند، باز این انتقادها سر جای خود باقی است.”

انتقادات مطهری در حالی مطرح شده که وی چهارشنبه گذشته نیز به دنبال برگزاری اولین سالروز درگذشت علی کردان وزیر کشور دولت نهم، و ادعاهای احمدی نژاد در مورد طرح استیضاح وی، علاوه بر افشای جزئیاتی در مورد اختلافات بر سر وزارت کردان، احمدی نژاد را متهم به توهین به نمایندگان و خلاف واقع گویی کرده بود.

چهارشنبه گذشته محمود احمدی نژاد استیضاح کردان توسط نمایندگان مجلس را “توطئه هاشمی رفسنجانی و استعمار پیر” خوانده بود که به عقیده وی تلاشی بوده برای ضربه زدن به مسیر اصلی انقلاب.

علی مطهری طی یک سال و نیم گذشته ضمن انتقادات شدید از عملکرد محمود احمدی نژاد، به ویژه در قبال حوادث پس از انتخابات، بارها طرح سئوال علیه احمدی نژاد را مطرح کرده؛ مساله ای که اگر چه طبق قانون اساسی حق هر نماینده ای است، اما به نظر نمایندگان حامی رئیس دولت جایز نیست.