اعتراف فرمانده ارتش به محبوبیت موسوی و کروبی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» عکس "سران فتنه" در اتاق سربازان

با گذشت بیش از یکسال از آغاز سرکوب  اعتراضات  مردمی به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی و بسیج، فرمانده کل ارتش از محبوبیت “سران فتنه” در میان نیروهای بدنه ارتش خبرداد و ابراز امیدواری کرد که با “واکسیناسیون” مسئولان عقیدتی سیاسی، ارتش در مسیر آیت الله خامنه ای و پشت سر اسلام حرکت کند.

سرلشکرعطاالله صالحی فرمانده کل ارتش طی اظهاراتی خطاب به مسئولان واحدهای امر به معروف و نهی از منکر ارتش گفت: “باید راه‌هایی را پیدا کنید که دشمن نسبت به ارتش طمع نکند زیرا دشمن همواره نسبت به ارتش طمع دارد و به اصطلاح یک حساب خودمانی در مورد ارتش دارد. من در تمام جلسات این موضوع را گفته‌ام و در اینجا نیز تکرار می‌کنم هیچ کس نباید نگاه ملایمت آمیزی از ارتش در برابر فتنه احساس کند.”

وی همچنین ارتش را به “یک بیمار” تشبیه کرد و به مسولان عقیدتی سیاسی ارتش که از سوی نماینده آیت الله خامنه ای منصوب می شوند، افزود: “نباید روحانیون عقیدتی سیاسی ما همچون پزشک صبر کنند بیمار به نزد آنها برود بلکه باید مثل واکسیناسیون در دل جمعیت رفته با برنامه‌های دین شناسی، بصیرت افزایی و توحید نسبت به قوی کردن نیروی انسانی ارتش اقدام کنند.”

فرمانده کل ارتش دربخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه “لشکری که دشمن به او دلبسته لشکرجهل، تردید و شک است” به محبوبیت کسانی که آنها را “سران فتنه” می خواند درمیان نیروهای بدنه ارتش اشاره کردو گفت: “وقتی در پادگان‌ها می‌رفتیم و می‌دیدیم که به عنوان مثال عکس سران فتنه در اتاق‌های برخی از سربازان است به آنها نمی‌گفتیم که آن عکس را پاره کنند، بلکه به مسئول عقیدتی ـ سیاسی می‌گفتیم که سعی کنید از دل‌های آنها این موضوع را بیرون کنید تا خود عکس‌ها را پائین آورند.”

عطالله صالحی در ادامه اظهاراتش با تاکید بر اینکه “این شخصیت‌ها نیستند که حق را تعیین می‌کنند” همچنین خاطر نشان کرد: “نمازجمعه حساسی که رهبر انقلاب در آن حضور داشتند را باید تشریح کرد و حق و باطل را شناخت.  خیلی‌ها به ما می‌گفتند نروید خطرناک است و ما از دل جمعیتی که شعار علیه نظام می‌دادند عبور کردیم و به نمازجمعه رفتیم و الحمدالله نظام سربلند از آزمون فتنه بیرون آمد اما دشمن از پای ننشسته است و با تجربه بیشتری به سراغ ما خواهد آمد. پس ما نیز باید با مهارت بیشتری وارد شویم.”

فرمانده کل ارتش با این توضیح در تکمیل گفته هایش خطاب به مسولین واحدهای عقیدتی سیاسی ارتش تصریح کرد: “در آن نماز جمعه که فتنه‌گر عرصه را از ما می‌گرفت و یا زمانی که بر بالای پشت بام الله‌اکبر می‌گفتند دل فرزندان ما در خانه می‌لرزید ومی‌گفتند مگر می‌شود الله‌اکبر گو را بازداشت کرد، این یعنی جنگ نرم دشمن که باید دل‌ها را در برابر آن قوی کرد. باید کاری کنیم که در دل جوانان نسبت به حقیقت تشکیک نشود.”

 

علت تغییر نماینده رهبر

اظهارات فرمانده کل ارتش در جمع مسوولین واحدهای عقیدتی سیاسی ارتش و تایید محبوبیت چهره های معترض به نتیجه انتخابات با عنوان “سران فتنه” در میان نیروهای ارتش در شرایطی است که سال گذشته اندک زمانی پس از آغاز اعتراضات گسترده مردمی اخباری غیر رسمی از نارضایتی عده ی زیادی از نی  روهای نهادهای نظامی، به ویژه ارتش با کشتار و سرکوب مردم منتشر شده بود.

به همین علت بود که آیت الله علی خامنه ای در اولین گام طی حکمی در تاریخ 30 تیرماه نماینده خود در ارتش و رییس عقیدتی سیاسی این نهاد نظامی را تغییر داد و حجت الاسلام محمد علی آل هاشم را به جای حجت الاسلام محمود علوی به عنوان نماینده ولی فقیه در ارتش و رییس عقیدتی سیاسی منصوب کرد.

هرچند بنا برگفته محمد محمدی گلپایگانی درمراسم تودیع نماینده قبلی و معارفه نماینده جدید رهبری در ارتش “این تغییر به دلیل آغاز نمایندگی محمود علوی در مجلس خبرگان رهبری صورت گرفت” اما انتقادات رییس دفتر آیت الله خامنه ای از محمود علوی در این جلسه و همچنین برخی گفته ها مبنی بر نزدیکی وی با آیت الله هاشمی رفسنجانی، حکایت از نارضایتی رهبر از نماینده قبلی اش در ارتش داشت.

رییس دفتر آیت الله خامنه ای در این مراسم گفته بود: “ارتش باید تلاش بیشتری برای کسب رضایت آیت الله علی خامنه ای انجام دهد…البته کارهای انجام شده در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بسیار ارزشمند است اما هنوز هم کافی نیست.”

محمد علی آل هاشم، نماینده جدید آیت الله خامنه ای نیز مدتی پس از  آغاز به کار در ارتش با اعلام اینکه قصد دارد “روحیه ایثار، شهادت و ایجاد بصیرت سیاسی کارکنان”  ارتش را افزایش دهد تاکید کرده بود که”در ارتش فقط یک خط و جناح وجود دارد و آن خط و جناح فقط مسیر ولایت و رهبری است. ارتش باید در خدمت رهبری باشد.”

 

سپاه، بسیج و نیروی انتظامی هم

از سوی دیگر اما تاکیدات اخیر فرمانده کل ارتش برلزوم “واکسیناسیون و قوی کردن بصیرت نیروهای انسانی ارتش» آنهم یکسال پس از تغییر نماینده ولی فقیه در عقیدتی سیاسی این نهاد نظامی  درحالی است که گفته می شودتلاش های صورت گرفته در یکسال و نیم گذشته برای پیروی از آقای خامنه ای در ارتش چندان رضایت بخش نبوده است.

اظهارات عطاالله صالحی البته تنها بخشی از تایید وجود نارضایتی ها در نهادهای نظامی و انتظامی است، چرا که از سال گذشته تاکنون همواره اظهارات دیگر نمایندگان و منصوبان رهبری در سایر ارگان های نظامی نیز از وجود برخی نارضایتی ها درمیان این نیروها حکایت می کند.

درهمین باره دوم مردادماه سال جاری محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران طی اظهاراتی با اذعان به حضور حامیان میرحسین موسوی و جنبش سبز در سپاه پاسداران و اشاره به اینکه سپاه تلاش کرده است تا این افراد را “قانع” کند گفته بود: “خیلی از ابهامات رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است.”

اندکی پس از این اظهارات بود که علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران نیز همچون محمدعلی جعفری در این باره لب به سخن گشود. او که 14 مردادماه برای مسئولین نمایندگی های ولی فقیه در “بسیج” سخنرانی می کرد با بیان اینکه “در هر عصری کشتی حق ناخدایی داشته”، گفته بود: “رهبری الهی ملاک حق در هر زمان است، اما در برابر آن رهبری بدلی قرار دارد. امروز هم مشکل ما این است که آدم‌ها گرفتار رهبران بدلی می‌شوند. به عنوان مثال تصور می‌شود که «آقایی» هنوز اعتبار داشته و رهبر است.”

وی در ادامه با اشاره به اینکه “روزی ناخدا کشتی حق امام خمینی بود و امروز هم ناخدای کشتی حضرت سید علی خامنه‌ای است” به طور تلویحی به حامیان و طرفداران میرحسین موسوی اشاره وتاکید کرده بود که: “…کسانی هستند که رهبری را قبول دارند‌، اما برای جلب نظر “طرف مقابل” موضع‌گیری نمی‌کنند و این انتقاد برانگیز است. تنها ملاک حق، اتکا به حجت خدا در هر زمان است. امروز حجت خدا ولی‌فقیه است که افراط و تفریط نیز را با توجه به ایشان باید سنجید.”

این اظهارات در شرایطی مطرح می شد که برای نخستین بار محمد حسین صفارهرندی، وزیر پیشین ارشاد اسلامی و مشاور کنونی فرمانده سپاه در نیمه اسفندماه سال گذشته در جمع برخی از فرماندهان سپاه در قم موضوع نارضایتی و “گوش به فرمان نبودن برخی نیروهای سپاه” را به صراحت بیان کرده و در توجیه برخوردهای صورت گرفته با معترضان گفته بود: “بعضا شبهه‌هایی ایجاد می‌شود و کسانی می‌گویند که این حرف‌ها را کسانی می‌زنند که با امام بوده‌اند و نسبت‌های سببی یا نسبی با امام دارند و اصلا دست پرورده امام هستند، و اصولا مگر می‌شود که این‌ها فتنه کنند؟”

این البته تمام مشکلات حکومت مستقر در نهادهای نظامی نیست چرا که این موضوع در سایر نهادها مانند نیروی انتظامی نیز وجود دارد. درهمین باره اسماعیل احمدی مقدم در در 11 مهرماه امسال در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای انتظامی یعنی پس از گذشت بیش از یکسال از آغاز اعتراضات مردمی گفت: “مامور نیروی انتظامی نباید در فتنه متحیر بماند که حق با کدام طرف است.   مامور ناجا لازم است یک انسان عالم و دانشمند در حد ماموریت‌های خود باشد و انضباط در این راستا حرف اول را می‌زند.”