کنگره آماده تحریم‌های بیشتر

نویسنده

» گزارش هاآرتص از لایحه دفاعی آمریکا

آخرین نسخه بودجه دفاعی که روی میز اوباما قرار گرفته شامل تشدید تحریم‌های ایران و بالا بردن بودجه دفاع موشکی اسرائیل است.

این لایحه دفاعی که پیش از آغاز تعطیلات کریسمس در هر دو مجلس آمریکا آماده شده است شامل مواردی است که سناتورها رابرت منندز، مارک کیرک و جوزف لیبرمن به آن افزوده اند. این افراد علاوه بر اقدامات دیگر خواستار تحریم‌ نهادهایی هستند که تحریم‌های بانکی را دور می‌زنند و در عوض نفت به ایران طلا می‌دهند.

دولت اوباما از پذیرفتن این تغییرات که شامل اعمال محدودیت‌های جدید بر بنادر ایران هم می‌شود، خودداری کرده‌ است و می‌گوید این اقدامات باعث می‌شود تلاش برای ترغیب دیگر کشورها به رعایت تحریم‌ها تضعیف شود.

کنگره به کاخ سفید وقت بیشتری برای اعمال تحریم‌ها داده اما خواسته است تا آن‌ها رقیق‌تر از این نکند.

دولت اوباما پیش از مذاکرات عنوان کرده‌ است که ممکن است رئیس‌جمهور این قانون را وتو کند چون با تعدادی از اقدامات قبلی مغایرت دارد. هنوز معلوم نیست که آیا رئیس‌جمهور از تغییرات ایجاد شده در لایحه راضی است یا خیر؟

این لایحه همچنین خواسته است که 211 میلیون دلار به سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل اختصاص یابد.

اسرائیل می‌گوید گنبد آهنین موفق بوده و 80 درصد موشک‌های حماس را در جنگ اخیر مورد هدف قرار داده است.

این لایحه همچنین خواستار اختصاص 267 میلیون دلار به دو برنامه سیستم دفاع موشکی دیگر هم شده است که اوباما خواسته به 99 میلیون دلار کاهش یابد.

کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) از این اقدامات تقدیر کرده است. ایپک در بیانیه‌ای گفته است: “آمریکا باید به این تلاش‌ها ادامه دهد. ایپک خواستار اعمال سریع تحریم‌های جدید و همکاری ادامه‌دار آمریکا و اسرائیل در زمینه سیستم‌های دفاع موشکی است.”

منبع: هاآرتص - 23 دسامبر