کاندیدای مصباح یزدی چه کسی است؟

نویسنده
مهناز ملکوتی

» منتقدان دولت در همایش جبهه پایداری

محد تقی مصباح یزدی تئوریسین تاسیس خلافت اسلامی و از حامیان سابق محمود احمدی نژاد،که فعالیت های انتخاباتی جبهه تحت فرمان خود با عنوان پایداری را شدت بخشیده، این بار به جای قم در دانشگاه تربیت مدرس تهران، منتقدان و مخالفان اصولگرای دولت را جمع کرد و برای آنها از خطر محدود کردن اختیارات ولایت فقیه و سکولاریسم گفت.

همایش جبهه پایداری این بار اما به بهانه سومین سالروز 9 دی برگزار شد؛ روزی که حدود 20 هزار نفر از بسیجیان ادارات، سازمان ها و مساجد تهران، قم، قزوین، ‌کرج، اصفهان، سمنان، اراک و … در محکومیت اعتراض های مردمی به نتیجه انتخابات تجمع کردند. این تجع به دلیل توزیع گسترده کیک و ساندیس میان حاضران، به حماسه کیک و ساندیس معروف شد.

مصباح یزدی در این همایش روی دو محور ولایت فقیه و برنامه های “دشمن” برای محدود کردن اختیارات وی و حق رای مردم مانور داد و گفت: “دشمن از یک طرف تئوری ولایت فقیه را زیر سؤال می‌برد و در آن تشکیک می‌کرد و از سوی دیگر در شخص رهبری ایجاد تردید می‌کرد و می‌گفت که باید کس دیگری رهبر باشد و حتی می‌گفتند که رهبری نباید مادام‌ العمری بوده و باید موقتی شود.”

مشخصات “دشمن” مورد نظر مصباح یزدی مشخصات اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که به صورت آشکار از تئوری شورای فقها، محدود کردن سنوات رهبری به ادوار 10 ساله به جای مادام العمر و نظارت بر جایگاه ولی فقیه دفاع می کند. وی پیش از نیز حامیان ایده شورای فقهی را متهم به ضدیت با ولایت فقیه دانسته بود.

به گفته این روحانی تندرو “بزرگترین خطری که آینده کشور را تهدید می‌کند سکولاریزه شدن با نماد مبارزه با ولایت فقیه است. دشمن این بحث را به تئوری دیکتاتوری آخوندی نسبت می‌دهد و از این طریق فکر جوانان را که هنوز عمق نگرفته و شناختی از حکومت اسلامی ندارد تهدید می‌کند.”

مصباح اضافه کرد: “هزار سایت و رسانه علیه ولایت فقیه لجن‌پراکنی می‌کنند. آنها درصدد هستند تئوری ولایت فقیه و شخصی مقام معظم رهبری را زیر سؤال ببرند و در واقع این مهمترین خطری است که آینده انقلاب را تهدید می‌کند.”

این روحانی حامی خامنه ای در سخنان خود گریزی هم به وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی زد که گفته می شود با تورم بیش از 300 درصدی دست و پنجه نرم می کند:‌ “آن‌ چه منشأ گرانی و تورم است باید به مردم بگویید. اینکه نخواهید اسرار را مطرح کنید به این معنا نیست که سر مردم کلاه بگذارید. نگفتن غیر از دروغ گفتن است. اسرار را نباید گفت، اما معنایش این نیست که دروغ بگوییم و اگر این اصل را رعایت کنیم، در بسیاری از فعالیت‌هایمان موفق خواهیم شد.”

این حامی سابق احمدی نژاد درباره انتخابات که مهم ترین دلیل تشکیل این نشست بود چنین گفت: “مسئله انتخابات را ساده نگیرید. یکی از اشتباهات برخی افراد این است که رای دادن را حق مردم می‌دانند و می‌گویند به هر کس می‌خواهیم رای بدهیم و غفلت می‌کنند که در بینش اسلامی گاهی حق با یک تکلیف همراه است. یعنی هم حق است و هم در کنار آن تکلیف است.”

به گفته مصباح یزدی “شما قانونا می‌توانید به هر کسی رای بدهید اما مکلف هستید به اصلح رای بدهید چرا که تکلیف الهی دارید و موظفید تا جایی که می‌توانید از کسانی که آگاه‌ترند و بصیرت دارند، برای انتخاب اصلح بپرسید.”

مصباح در انتخابات ریاست جمهوری نهم و دهم از حامیان سرسخت محمود احمدی نژاد بود تا جایی که پس از پیروزی او اعلام کرد: “امام زمان تا صبح نخوابید و برای پیروزی احمدی نژاد دعا کرد.”

او در واکنش به اعتراض های طولانی مدت مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم اینگونه استدلال کرده بود که “وقتی رییس‌جمهوری از جانب رهبری نصب و تایید می‌شود به عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می‌شود و لذا وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست.”

منتقدان چند تکه

در همایش جبهه پایداری علاوه بر حضور چهره های نزدیک به مصباح یزدی و شاگردان وی، اعضای سابق کابینه و حامیان پیشین احمدی نژاد نیز حضور داشتند. با این حال حضور غلامعلی حداد عادل که گفته می شود یکی از کاندیداهای مورد حمایت جبهه پایداری است توجهات را جلب کرد.

جبهه پایداری در آستانه انتخابات مجلس نهم با حضور منتقدان دولت از جمله روح الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، مهدی کوچک زاده، حدادعادل و برخی اعضای سابق کابینه احمدی نژاد حول محور مصباح یزدی تشکیل شد. با این حال ناظران معتقد بودند که انشعاب آنها از دولت ساختگی و برای تصاحب کرسی مجلس است. چنین بود که پس از انتخابات مجلس نهم این جبهه به سه گروه شاخه قم، شاخه تهران و شاخه دولت تقسیم شدند.

شاخه قم طرفداران حمایت جبهه پایداری از سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی هستند؛ گفته می شود مصباح یزدی و شاگردان وی نیز از کاندیداتوری جلیلی حمایت می کنند. شاخه تهران اما حداد عادل پدر عروس آیت الله خامنه ای را گزینه مطلوب خود می داند و جمعیت ایثارگران و رهپویان نیز حامیان وی هستند. گروه سوم طرفداران دولت بودند که اگرچه نام جبهه پایداری روی آنها قرار گرفته و در مجلس نیز فراکسیونی 10 نفره با همین نام تاسیس کرده اند اما پس از انتخابات مجلس کمتر در نشست های این تشکل سیاسی حضور پیدا کردند و در نهایت از شورای مرکزی آن انصراف دادند. مهدی کوچک زاده، حمید رسایی و مرتضی آقاتهرانی به همراه غلامحسین الهام سخنگوی دولت این گروه را تشکیل می دهند؛ گروهی که معتقد به ادامه راه دولت احمدی نژاد با کاندیدایی چون مشایی هستند.

در تصاویر منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس صادق محصولی، کامران باقری لنکرانی، سلیمانی و سقای بی ریا از اعضای سابق دولت،‌اسماعیل کوثری، روح الله حسینیان، بزرگواری،‌بیژن نوباوه و نبویان از نمایندگان مجلس و دیگر منتقدان صوری و واقعی دولت حضور داشتند.

با این وجود حضور حدادعادل در میان پایداری ها این شائبه را بیش از پیش تقویت می کند که وی کاندیداهای نهایی مصباح یزدی و حامیان او برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خواهد بود.