ملاقات با مسافر زمان

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

 

باریک، تاریک

نویسنده: مهدی عباسی زهان

ناشر: بوتیمار

تعداد صفحات: ۱۴۱ صفحه

قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان

این مجموعه شامل ۲۸ داستان کوتاه از این نویسنده، منتقد و پژوهشگر 35 ساله است.

«… پدر گفت و گفت و گفت تا میرزا حسین از توی گونی‌اش طنابی در‌آورد. دو دست خر را محکم به ‌هم بست. دو نفری هلش دادند، خر افتاد. پدر خورجین را گذاشت زیر سرش. میرزا حسین رو یک پایش نشست پایِ دیگر را دراز کرد و پدر آن را محکم گرفت.میرزا حسین چهار چاقو گذاشته بود کنارش. همه‌شان را وارسی کرد. یکی را انتخاب کرد. بسم الله الرحمن الرحیم گفت و پوست سیاه خر را شکافت. تلاش خر برای تکان خوردن بی‌فایده بود. ما روی دست‌های بسته‌اش نشسته بودیم. یک پایش را پدر گرفته بود و پای دیگرش زیر میرزا حسین بود. فقط سرش را می‌کوفت به خورجین.

 « نگاه نکنید! کراهت دارد!»

سرمان را برگرداندیم. علی گاز پیک‌نیک را برای میرزا حسین آورد تا زخم را با چاقوی داغ بخیه بزند. گربه در گوشه‌ای به تماشا نشسته بود. میرزا حسین تکه‌ی بریده ی آن‌جای خر را پرت کرد پیش‌اش. گربه با حرص و ولع شروع به خوردن کرد.»

 

ملاقات با سوسک

نویسنده: مرتضی نظری زاده کرمانی

ناشر: هیلا

تعداد صفحات: ۲۰۰ صفحه

قیمت: ۹۰۰۰ تومان

داستان‌ها در این مجموعه به صورت کاملا مستقل از یکدیگر نگاشته شده‌اند اما کاراکترهای داستانی گویی موجودیتی واحد دارند و با وجود استقلال از یکدیگر در قالب داستان کوتاه، می‌توانند به عنوان شخصیت‌های یک رمان واحد نیز در نظر گرفته شوند. در داستان ملاقات با سوسک، منتقد و مقاله نویس یکی از مجلات و روزنامه‌های هنری، خودش را برای ملاقات و شاید خواستگاری از همسر بعدی‌اش آماده می‌کند اما به ناگهان به ملاقات یک سوسک می‌رود…

«… پس چون خوش‌قیافه نیستیم ما رو می‌کشید. یعنی اگه ما خوش‌قیافه بودیم ولی آدم می‌خوردیم، یا مثل شما خوش‌لباس و خوش‌چهره بودیم ولی دزد، ریاکار، بی‌شرف، هزار رنگ و بد صفت بودیم شما ما رو نمی‌کشتید؟ کاری به کارمون نداشتید؟ همونطور که کاری به کار خودتون ندارید….»

 

خانواده جمعه

نویسنده: موسی بندری

ناشر: نیماژ

تعداد صفحات: ۹۶ صفحه

قیمت: ۸۰۰۰ تومان

این رمان سرگذشت خانواده‌ای قدیمی در محله گورفرنگ بندرعباس را روایت می‌کند که برای ارث باقیمانده از پدر با هم اختلاف پیداکرده‌اند و همه آن‌ها در حال نامه‌نگاری برای قاضی پرونده هستند. شخصیت‌های داستان و همچنین داستان‌های قدیم بندرعباس، در دل این نامه‌نگاری‌ها، برای خواننده روشن می‌شود.

«… آدم همیشه در تغییر است و خانه‌اش هم. چیزی جدید و تازه و عجیب نیست. جای نگرانی و اندوه هم نیست. شاید دنیای اجداد ما هم با دنیای پدران و مادران ما فرق می‌کرده است…»

موسی بندری، شاعر و نویسنده‌ی هرمزگانی و متولد 35 است. تا کنون از او چندین مجوعه داستان و مجموعه شعر منتشر شده است. بعضی از آثار او عبارت‌اند از:( صدایی که پر از بارون بارونه، مجموعه شعر (آوای کلار، ۱۳۸۹)، به گزارش موسینا، مجموعه داستان(آوای کلار، ۱۳۸۷)، وضعیت‌ها، مجموعه‌ی داستانک‌ها (روزگار، ۱۳۸۷)، چهارشنبه را که سوخته کرد، مجموعه شعر(آرویج، ۱۳۸۵)

 

همسر مسافر زمان

نویسنده: آدری نیفنگر

مترجم: مرجان محمدی

ناشر: کتابسرای تندیس

تعداد صفحات: ۶۲۳ صفحه

قیمت: ۳۱۰۰۰ تومان

رمان «همسر مسافر زمان» که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و در امریکا و انگلیس دو میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه فروش داشت، اولین رمان نویسنده آمریکایی آدری نیفنگر ۴۵ ساله است و داستان عاشقانه‌ای است میان یک دانشجو و کتابدار، کلر و هنری. هنری یک مسافر زمان است. او مبتلا به یک اختلال ژنتیکی نادر است که باعث می‌شود هر کدام از مراحل زندگی‌اش را در دوره‌های متغیری بگذراند. او بی‌اختیار به زمان‌های مختلفی از عمرش جهش می‌کند. همین ماجرا زندگیشان را دستخوش اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. با وجود تلاش هر دو نفر برای داشتن زندگی عادی، آن دو ناگزیر مجبور به درگیر شدن در این ماجرا‌ها می‌شوند.

سفر در زمان در این رمان در واقع نوعی استعاره است و گوش چشمی دارد به لحظاتی که هر یک از زن و شوهر به رغم حضور در کنار یکدیگر، گویی سال‌ها از هم دورند و غرق در دنیایی دیگر هستند.

فیلم همسر مسافر زمان روایت سینمائی این کتاب پرفروش است که در سال ۲۰۰۹ به کارگردانی رابرت شوئنتکه‌ی آلمانی ساخته شد.

 

امپراطور هراس

نویسنده: جولی اتسکا

مترجم: روشنک ضرابی

ناشر: کوله پشتی

تعداد صفحات: ۱۲۰ صفحه

قیمت: ۷۰۰۰ تومان

این کتاب نخستین رمان جولی اوتسکا نویسندهٔ ژاپنی است. داستان‌های رمان به گفتهٔ خود نویسنده بر مبنای تجربه‌های شخصی وحقایق زندگی اطرافیان اوست. زمان رمان مربوط به روزهای جنگ جهانی دوم است و روایت سیم‌های خاردار، ترس و تنهایی شخصیت‌های درگیر جنگ است که از زبان ژاپنی‌های مقیم امریکا روایت می‌شود.

بسیاری از منتقدان معتقداند که این رمان شاهکاری است از تاریخ شرمگین انسان‌ها و سیاست‌های سیاه دولت‌ها.

جولی اوتساکا نویسنده زن معاصر ژاپنی- آمریکایی است که در سال ۱۹۶۲ میلادی در کالیفرنیا و از پدر و مادری ژاپنی متولد شد. او به خاطر رمان‌های تاریخی‌اش به شهرت رسید. رمان «امپراطور هراس» او در سال ۲۰۰۲ به انتشار رسید. موضوع اصلی رمان‌های او مشکلات مهاجران ژاپنی و به خصوص زنان است. اوتساکا برنده‌ی جوایز بسیاری از جمله پریس فمینا، پن و فاکنر شده است.

 


من از گورانی‌ها می‌ترسم

نویسنده: بلقیس سلیمانی

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: ۲۰۸ صفحه

قیمت: ۱۳۰۰۰ تومان

 «من از گورانی‌ها می‌ترسم» رمانی است با مضمونی عاشقانه که با جنایت تلفیق شده است. شخصیت اصلی رمان، بین انسان امروز و دیروز سرگردان است و بر سر دو راهی عشق و جنایت، مانده. فضای داستان در شهر «گوران» کرمان می‌گذرد و داستان زنی است به نام «فرنگیس» که در ترسی حاصل روان ناآرام و شرایط اجتماعی اطرافش به سر می‌برد. این زن در طی حوادث گوناگونی که برایش اتفاق می‌افتد بر سر انتخاب راه و ارزش گذاری زندگی به تردید می‌افتد. این زن با سنت‌های دیرینهٔ شهرش دست و پنجه نرم می‌کند و درگیر تنهایی خویش است. داستان در مدت دو ماه اتفاق می‌افتد و در طی آن «فرنگیس» دچار تحولاتی می‌شود. این رمان مانند اغلب کارهای سلیمانی در تحولات سیاسی اجتماعی دهه ۶۰ اتفاق می‌افتد.

 از بلقیس سلیمانی تاکنون کتاب‌های «بازی آخر بانو»، «بازی عروس و داماد» و «خاله بازی» منتشر شده است.

 «… چه می‌شد اگر دعوتش را قبول می‌کردم و یک روز صبح با او صبحانه می‌خوردم؟ چرا نباید این کار را بکنم؟ از چی می‌ترسم؟ چرا این ترس لعنتی ولم نمی‌کند؟ مگر نه اینکه حالا آزادم

؟ مگر نه اینکه حالا برای بهداشت اخلاقی جامعه خطری ندارم؟ از اول هم نداشتم. زن‌های زشت، زن‌های معمولی، هیچ وقت برای جامعه خطر ندارند.من زشت نبودم اما خوشگل هم نبودم. معمولی بود.معمولی شدم. بعد از آنکه دانشجو شدم و آن بینی صد منی را عمل کردم. من کپی پدرم بودم. پوست سبزه، دماغ بزرگ و پیشانی بلند را از او به ارث بردم. مادر هیچ چیز به من نداده بود…»

 

بیمار انگلیسی

نویسنده: مایکل اونداتیه

مترجم: زهرا طراوتی

ناشر: سبزان

تعداد صفحات: ۲۳۲ صفحه

قیمت: ۱۳۲۰۰ تومان

 «مایکل اونداتیه»، نویسندهٔ سریلانکایی است که بر اساس کتاب «بیمار انگلیسی» او فیلمی به همین نام در سال ۱۹۹۶ و به کارگردانی «آنتونی مینگلا» ساخته شد و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم همان سال شد.

 داستان این رمان در طی جنگ جهانی دوم می‌گذرد و درباره‌ی خلبانی گمنام است که در شمال آفریقا دچار حادثه شده و سقوط می‌کند. او پس از این ماجرا دچار فراموشی می‌شود و چون کسی اطلاعی از هویت او ندارد به «بیمار انگلیسی» شهرت پیدا می‌کند. پرستاری از او در یک صومعه مراقبت می‌کند و پس از مئتی در اثر اتفاقاتی او گذشته‌اش را به خاطر می‌آورد.

«… سراسر جنگ با بیماران بی‌شماری سر و کار داشت و سعی کرده بود نقش پرستار را برای هر کدام به خوبی ایفا کند. در بیمارستان پیزا برای اولین بار بیمار انگلیسی را ملاقات کرد. مردی بدون صورت. پوستی پریده به رنگ آبنوس. تمام برگه‌های هویتش در آتش سوخته بود. نشانه‌ای در صورتش نبود تا کسی او را بشناسد…»