نوبت ابرو

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

اردیبهشت است و فصل و گل و بلبل. بعد از حل و فصل همه مسایل ایران و منطقه و حتی جهان توسط “نظام مقدس جمهوری اسلامی” نوبت به رتق و فتق اَبروی مردان، موهای زائد بدن و مخالفت با افزایش پهنای باند اینترنت می رسد.

 هفته دوم ماه دوم بهارتا به آخر برسد، چند دستاورد مهم “نظام مقدس” را به ثبت تاریخ می دهد.نوه آیت اله عضو شورای نگهبان از سرخوشی کوکائین سرشب  یک پورشه ۷۰۰‌ میلیون تومانی را به درخت می کوبد و خودش و دوست دخترش را به میهمانی مرگ می برد. “ مقام معظم” رهبری که حتما از خودسوزی دستفروش ها بر اثر فقر با خبر است “فرمان” مقابله با خطاهای رانندگان اتوموبیل های گرانقیمت را می دهد. به گفته مقامات رسمی، طی سال های اخیر نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی لوکس با میانگین قیمت یک میلیارد تومان از طریق قاچاق و با دخالت و رانت نهادهایی چون کمیته امداد وارد کشور شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی – وزیر کشور- توضیحات دقیق تری می دهد و رد “پورشه سواران” تا “پول های کثیف” می گیرد:” در یکی از جزایر کشور از ۹۵۷۰ شرکت ۲۸۱۴ مورد آن فقط با یک آدرس به ثبت رسیده و کد پستی ۹۹ درصد شرکت‌های ثبت شده یک رقم بوده است. اینگونه اقدامات باعث شده حدود ۲۰ میلیارد دلار مالیاتی که باید در کشور اخذ می‌شده، قابل پیگیری نباشد. در کمیته امداد امام خمینی بیش از یکصد نفر به نام آنها حدود ۲۰ میلیارد تومان واردات انجام شده به طوری که ۲۷ هزار خودروی وارداتی گرانقیمت‌ را به اسم این افراد مستضعف و برای آنکه هزینه‌های گمرکی و مالیات ندهند، وارد کشور کرده‌اند.”

البته وزیرکشور نباید بگوید که “کمیته امداد امام خمینی” که یکی از نهادهای ثروتمند جهان است، زیرنظر “مقام معظم” قراردارد.رهبر جمهوری اسلامی همزمان با انتشار این سخنان، فرمایش می فرمایند: “با دزد دزد گفتن، دزد از سرقت دست برنمی‌دارد، باید جلوی او را گرفت.” البته معلوم است که کسی هم قرار نیست سراغ این “کمیته” برود که بعد از سه دهه اداره توسط” هیات موتلفه” اخیرا با فرمان آیت اله خامنه ای در اختیار سپاه قرار گرفت.

 پلیس اعلام طرح ضربتی برای اجرای” فرمان امام” می کندو فروشگاههای مربوطه اتومبیل های میلیاردی را با چسباندن کاغذ روزنامه به شیشه ها از انظار پنهان می کنند تا آب از آسیاب بیافتد.
اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور اسلامی- می گوید: “در سال‌های گذشته ۷۰۰‌ میلیارد دلار پول مملکت خرج شد و کسی نمی‌گوید روزی که این پول وارد کشور شد چند نفر شاغل در کشور وجود داشت و روزی که تمام شد چند نفر شاغل داشتیم، آمار می‌گوید در هر دو دوره تعداد شاغلان ۲۰ میلیون نفر و مساوی بود؛ یعنی خرج این پول سبب اشتغال جوانان چینی و کشورهای دیگر شد.”

روزنامه شرق در مقدمه این سخنان می نویسد: “می‌گویند هر اشتباهی تاوانی دارد. آن‌قدر از چین کالا وارد کشور کردیم که اشتغال جوانان در چین سروسامان پیدا کرد و همچنان سر جوانان بیکار ایرانی بی‌کلاه ماند.”

لابد کسی جرئت ندارد بیاد ها بیاورد که مرتکب این “شاهکار”ها جناب دکتر محمود احمدی نژاد است و کسانی که با حمایت رهبر او را برکشیدند.

فریدم هاوس (خانه آزادی)، نهادی که آزادی‌های مدنی در جهان را رصد می‌کند، گزارش تازه سالانه خود در مورد آزادی مطبوعات در کشورهای جهان را منتشر می کند. جمهوری اسلامی با رتبه ۱۹۱ در میان ۱۹۹ کشور در زمره “بدترین بدترین‌ها” جای گرفته است.

در این گزارش که “آزادی مطبوعات سال ۲۰۱۵” نام دارد، ده کشوری که بدترین وضعیت آزادی مطبوعات در جهان را دارند، به این ترتیب رده بندی شده اند: بلاروس، کریمه، کوبا، گینه استوایی، اریتره، ایران، کره شمالی، سوریه، ترکمنستان، و ازبکستان.

“نظام مقدس” برای حفظ این رکورد خفت آور که باعث ننگ هر ایرانی است، بکتاش آبتین یک عضو جوان هیات دبیران کانون نویسندگان ایران را دستگیر و خانه اش را غارت می کند. ماهنامه زنان امروز به بهانه ترویج ازدواج سفید بازهم توقیف می شود.

و تا هفته به آخر می رسد، حتی خبرهای “خیلی خوش” هم در باره آینده ایران به رسانه ها راه می یابد: “کوچ اجباری در سرنوشت میلیون‌ها ایرانی”. عیسی کلانتری- وزیر اسبق کشاورزی می گوید: “ایران با بهره‌برداری از ۹۷‌درصد آب‌های سطحی خود عملا تمام رودخانه‌های خود را خشک کرده است و دیگر آبی در طبیعت باقی نمانده است. این موضوع به معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود ۷۰‌درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل ۵۰‌میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند. توان تولید ما در کشاورزی، تأمین غذا برای ۳۳‌میلیون نفر است برای تأمین غذای بقیه جمعیت باید به واردات فکر کرد.”

لابد وقتی “نظام مقدس” مساله یمن و سوریه و عراق را حل کرد، کلید حل مشکل کوچ اجباری  ۵۰میلیون ایرانی را هم طبق معمول سنواتی از آستین معجزه بیرون خواهد کشید.

هفته به پایان می رسد. علی افشاری – تحلیلگر سیاسی- از رهگذر بررسی زندگی عباس امیر انتظام راه به افق بزرگتری می گشاید: “غلط نیست اگر بگوییم حقوق او در زیر ساطور «حکومت بزرگ» قلع و قمع شده است. »حکومت بزرگ» را از بهرام بیضایی وام گرفته ام که مشکلات کشور را فراتر از حکومت پهلوی ها و جمهوری اسلامی و در مقیاسی عام دولت دانسته و محصول سپهر بزرگ تری بشمار می آورد که دیرپایی ساخت مطلقه قدرت و فرهنگ ناسالم سیاسی را به بار آورده است. این حکومت بزرگ در تاریخ معاصر، ایران را در مدار بسته استبداد، توسعه نیافتگی و بیداد گرفتار کرده است.امیر انتظام قربانی مشترک نگرش های ایئولوژیک غرب ستیز شد. نظام برای تثبیت سرمشق آمریکا ستیزی و سنت گرایی ایدئولوژیک او را بی رحمانه آماج هدف قرار داد. استناد به مدارکی که هیچ ارتباط و وثاقتی با اتهام جاسوسی نداشتند او را به بازداشت، دادگاه و سرانجام حبس ابد کشاند. البته او تا حدی بختیار بود در زمانه ای که جان آدمی هیچ ارزشی نداشت و استبداد دینی پوشیده در نقاب انقلابی گری به راحتی آب خوردن جوخه های اعدام بر پا می داشت، زنده ماند. حضور او شاهدی گویا بر بیدادی است که در عطش تمامیت خواهی حاکمان جدید و پیاده کردن نیرو های غیر همراه از قطار انقلاب و هیاهوی غرب ستیزی نیرو های ایدئولوژیک شکل گرفت و مغاکی را بوجود آورد که تا به امروز خیل بیشماری از انسان ها را قربانی ساخته و میهن را نیز به گروگان گرفته است.”

فردا – جمعه- روز جهانی کارگر است. کارگران در بخش اعظم جهان در روزی که بنام آنها و تعطیل است آزادانه به خیابانها می آیند و خواست های خود را فریاد می کنند. کارگران ایران هنوز درحال چانه زنی برای دریافت مجوز راه پیمایی هستند.

خانم ها! آقایان!

در این هفته ناصر کاخساز زمینه تاریخی بررسی و خشونت را بر می رسد و علی اصغر رمضانپور پرتوی بر روحانیت و قدرت می اندازد.

بکتاش آبتین شاعر دربند هم هفته را با شعر خود مزین می کند:

جهنم است بی‌تو زندگی

ای شعر! رویای مرمت انسان

تو را می‌نویسم

و در آستین تمام دنیا

دنبال دستی می‌گردم

که گلوله را به پرچمی سفید تبدیل کند

شعبده‌ای چنین را دوست دارم