در مذاکرات اتمی، ایران صدایش را بلند کرده است

نویسنده

» گزارشی از ایل جورناله

روبرتو فابری

“خرید سوخت اتمی از خارج از کشور به این معنا نیست که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف می کند. اگر در این نشست به نتیجه مورد نظر ایران نرسیم، به تنهایی اورانیوم غنی سازی شده تولید خواهیم کرد”. اگر این گفته های علی شیرزادیان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، معنایش بی اعتبار بودن مذاکرات ایران و فرانسه درباره غنی سازی اورانیوم باشد، باید چنین نتیجه گیری کرد که مذاکرات وین با حضور ایران، فرانسه، آمریکا و روسیه از قدم اول اشتباه خواهد بود. این برخلاف گفته های محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است که در پایان اولین روز کاری خود اعلام کرد که “ نتایج مذاکرات خوب و سازنده بود”، اما برعکس با گفته های علی شیرزادیان همچنان این  ترس وجود دارد که ایران برنامه هایش را از سر بگیرد.

از روز گذشته در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین مذاکراتی آغاز شده است که می بایست اقدامی مهم در برابر برنامه های هسته ای ایران که تردید های زیادی در  مورد صلح آمیز بودن آن وجود دارد، محسوب شود. در این نشست نمایندگان آمریکا، فرانسه و روسیه درباره چگونگی غنی سازی کردن اورانیوم ایران برای استفاده صلح آمیز، بحث خواهند کرد: هدف از این اقدام از بین بردن این احتمال است که فعالیت های سانتریفوژ های مخفی در ایران منجر به تولید سلاح هسته ای شود. و حالا نمایندگان ایران که در مقایسه با سه کشور دیگر در سطح بالای دیپلماتیک شرکت نکرده اند، قصد دارند پیشدستی کنند و بگویند که این مذاکرات تعیین کننده نیست و ایران دست از حق غنی سازی اورانیوم بر نخواهد داشت.

چنین لحنی چندان امیدوار کننده  نیست. این لحن نشان می دهد که چگونه ایران با نشان دادن چراغ سبز به کارشناسان آژانس و تغییر رفتار ناگهانی از تحریم هایی که مسلما باید به دلیل وجود سایت مخفی قم برایش درنظر گرفته می شد، موقتا رهایی پیدا کرده است. با این حال روز گذشته ایران اعلام کرد که فرانسه را از فهرست کشورهایی که اورانیوم غنی سازی شده را در اختیار این کشور خواهند گذاشت، خط زده است.

همچنین ایران بعد از حملات خونین به اعضای سپاه پاسداران  در سیستان و بلوچستان، آمریکا، انگلستان، پاکستان و اسرائیل را تهدید کرد. محمد علی جعفری رئیس سپاه پاسداران گفت:« جندالله،تحت حمایت سازمان اطلاعات آمریکا، انگلیس و  دستگاه اطلاعاتی پاکستان است و برنامه‌هایش با دستورات آنها اجرا می شود». آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان هم در این مورد گفت:« ما واقعا در حال جنگ هستیم. عده ای از همه ابزار برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند: ابتدا نشست های خصوصی   توسط شخصیت های سیاسی ایرانی که به ارزش های انقلاب خیانت کرده اند برگزار می شود، بعد شایعه فوت رهبر انقلاب را پخش می کنند و بعد هم این حملات تروریستی صورت می گیرد. جمهوری در برابر همه این حملات مقاومت می کند زیرا از سوی خدا حمایت می شود».

در عین حال آیت الله خامنه ای که منبع خبری غیر رسمی خبر مرگش را اعلام کرده بودند، در مقابل این حملات واکنش نشان داد:« عوامل حادثه بمبگذاری در استان سیستان و بلوچستان که به کشته شدن چند فرمانده سپاه منجر شد، مجازات می شوند». وی انگشت اتهامش را به سوی “استکبار جهانی” نشانه رفت که اصطلاحی است که معمولا به آمریکا اطلاق می شود.

منبع: ایل جورناله 20 اکتبر