شاهرودی، عملا رییس خبرگان

نویسنده
فیروزه متین

» اعلام مرگ سیاسی مهدوی کنی

نشست غیر رسمی مجلس خبرگان رهبری در ایران روز گذشته در حالی برگزار شد که با انتقال کرسی ریاست موقت به هاشمی شاهرودی، این مجلس عملا مرگ سیاسی مهدوی کنی را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در این نشست که با وجود غیبت سوال برانگیز هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی برگزار شد، طیف تندروی مجلس خبرگان که محمد یزدی هدایت آن را بر عهده دارد، تلاش کردند تا مانع از تغییر زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه خبرگان شوند. چرا که به باور آنان با توجه به تغییرات سیاسی در سال گذشته، شانس هاشمی رفسنجانی برای بازگشت به کرسی ریاست از همه اعضا بیشتر است و این امر از سوی طیف تندرویی که دو سال قبل با تلاش فراروان وی را از این کرسی به زیر کشیدند، قابل تحمل نیست.

بنا به گزارش های رسمی منتشر شده درباره این نشست که از آن نه به عناون “نشست غیر رسمی” که نشست “مقدماتی” یاد شده، هاشمی شاهرودی با نشستن بر کرسی ریاست مجلس خبرگان عملا سکان هدایت این مجلس را تا زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه بر عهده گرفته و مرگ سیاسی مهدوی کنی را اعلام کرده است.

به نوشته فرارو، احمد خاتمی، از روحانیون تندروی مجلس خبرگان، در حاشیه این نشست درباره تغییر ریاست این مجلس گفته است: “ماده ۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان، تکلیف را تعیین کرده است، به گونه‌ای که اگر عضوی از هیات رییسه استعفا دهد یا فوت کند در اولین جلسه مجلس خبرگان انتخاب مجددی انجام می‌شود تا جایگزین این فرد مشخص شود. درباره جایگزین آیت الله مهدوی باید بگویم تا مشخص شدن وضعیت ایشان نایب‌رییس اول خبرگان (آیت الله شاهرودی) آن را اداره خواهد کرد. این جلسه با محوریت هماهنگی بین کمیسیون‌ها و بررسی مسایل مربوط به خبرگان رهبری طبق آیین نامه این مجلس تشکیل شده است”.

خاتمی درباره آخرین وضعیت جسمی کنی نیز گفته است: “مشکل ایشان در مورد وضعیت مغزی ایشان است که هنوز بهبودی نیافته است”.

محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان هم درباره این نشست غیر رسمی می گوید: “طبق آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری قبل از هر اجلاسیه رسمی، یک اجلاسی با حضور هیات رئیسه، مسئولین و نمایندگان کمیسیون‌ها تشکیل می‌شود تا مقدمه و مسائل مربوط به اجلاسیه رسمی را بررسی کنند و این اجلاسیه نیز در همین راستا برگزار شد. هر ساله مجلس خبرگان دو اجلاسیه رسمی یکی در شهریور ماه و دیگری در اسفند ماه برگزار می کند که قبل از برگزاری این دو اجلاس یک اجلاسیه مقدمه ای برگزار می شود. رئیس مجلس خبرگان دو نایب رئیس دارد که با توجه به حضور نداشتن ایشان، جلسه را هدایت می کنند و جلسه اخیر به ریاست آیت الله شاهرودی برگزار شده است”.

او افزوده است: “انتخابات ریاست مجلس خبرگان هر دو سال یکبار برگزار می شود و در اجلاسیه اسفند ماه ۹۳ انتخابات هیات رئیسه برگزار خواهد شد؛ اما در این مدت نیز نیازی به تعیین رئیس جدید نیست. اگر یکی از اعضای هیات رئیسه خبرگان رهبری فوت کند در اولین جلسه مجلس خبرگان انتخاباتی برای تعیین جانشین وی برگزار خواهد شد. ششمین جلسه مشترک هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان برگزار شد”.

بر اساس این گزارش، هم اکنون دو طیف در خبرگان رهبری بر سر زمان انتخاب هیات رئیسه جدید، با یکدیگر در تقابل قرار گرفته اند. یک طیف که هدایت آنها قاعدتا بر عهده هاشمی رفسنجانی است معتقدند که بر اساس آیین نامه داخلی، در اولین جلسه یعنی در شهریور سال جاری، باید برای جایگزینی مهدوی کنی انتخابات برگزار شود. اما در مقابل این طیف، تندروها قرار دارند که اصرار می کنند انتخبات باید هر دو سال یکبار برگزار شود و چون مهدوی کنی هنوز به لحاظ جسمی فوت نکرده، موعد انتخابات هیات رئیسه، اسفندماه ۹۳ است.

در همین باره، آنطور که فارس گزارش داده، محمد یزدی که از مخالفان سرسخت هاشی رفسنجانی به شمار می رود، گفته است: “طبق اساسنامه داخلی مجلس خبرگان، ‏مصوبه‌ای داریم مبنی بر اینکه بین‌الاجلاسین باید جلسه‌ای با حضور هیئت رئیسه و رؤسای ‏کمیسیون‌ها تشکیل شود و مسائل مربوط به مدیریت مجلس خبرگان مورد بحث قرار گیرد. ‏ بر اساس این مصوبه قبلی که در محضر آیت‌‌الله مهدوی کنی صورت گرفته بود جلسه اخیر مجلس خبرگان تشکیل شد. ‏ وقتی رئیس مجلس خبرگان حاضر نباشد، نایب رئیس ‏اول جلسه را اداره خواهد کرد. آیت‌الله هاشمی شاهرودی در جلسه گذشته این کار را انجام داد ‏و در مورد حوادث عراق هم صحبت‌هایی داشت. ‏ پس از اینکه خبرنگاران از جلسه رسمی خارج شدند، مسائلی در مورد وضعیت فرهنگی ‏کشور به ویژه مباحث مربوط به بدحجابی و بی‌حجابی در شهرهای بزرگ مطرح شد”. ‏

او افزوده است: “هنوز بیش از یک سال به پایان این دوره از مجلس خبرگان باقی مانده است. انتخابات دور آینده خبرگان همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. طبق ‏آیین‌نامه مجلس خبرگان، اگر یکی از اعضای هیئت رئیسه استعفا کرد یا فوت شد، در نخستین جلسه ‏اجلاس بعدی، برای همان یک نفر انتخاب صورت بگیرد البته امیدواریم وضعیت جسمانی آیت‌الله مهدوی ‏کنی بهبود یابد و در مجلس خبرگان حاضر شود. ‏ برخی پیشنهاد کرده‌اند که زمان انتخابات مجلس ‏خبرگان را تغییر دهیم که چون قبلا مصوب شده، این امر امکان‌پذیر نیست. ‏ تعدادی از اعضای خبرگان نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند زیرا دچار بیماری و کسالت ‏شده‌اند و خود به خود این افراد باید جایگزین از حوزه انتخابیه آنها صورت بگیرد؛ کسانی که شرایط را ‏دارند می‌توانند کاندیدا شوند و پس از تایید صلاحیت، تبلیغات لازم را انجام دهند تا مردم به آنها رأی ‏دهند”. ‏

گفتنیست، ریاست موقت هاشمی شاهرودی بر مجلس خبرگان عملا به معنای رگ سیاسی مهدوی کنی که مرگ مغزی وی پیش از این اعلام شده بود تلقی می شود.

همچنین هنوز هیچ گزارشی در خصوص دلایل غیبت هاشمی و روحانی در این نشست منتشر نشده است.