رهبرتضعیف شود، همه تضعیف می‌شویم

نویسنده
حسین محمدی

» متهم شدن رییس دولت برای تحمیل جام زهر به خامنه ای

چند روز پس از سخنان محمد یزدی درباره تذکرهای محرمانه و فوق‌محرمانه جامعه روحانیت مبارز به حسن روحانی، یک نماینده مجلس گفته است که هدف رییس دولت یازدهم، خوراندن جام زهر به آیت‌الله خامنه‌ای است.

هم‌زمان با این سخنان محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت یازدهم، گفته است که حسن روحانی مخالف تضعیف رهبر جمهوری‌اسلامی است.

وزیر اطلاعات در یک سخن‌رانی به مناسبت روز هفتم تیرماه، گفت که در نشستی با روحانی “از بی‌مهری بعضی‌ها نسبت به مقام معظم رهبری گله کردم که آقای روحانی گفتند آنان اشتباه می‌کنند چرا که اگر رهبری تضعیف شوند همه ما تضعیف می‌شویم”.

این برای چندمین بار است که سخنانی از روحانی در حمایت از رهبر جمهوری‌اسلامی منتشر می‌شود. سخنانی که پیش از در این بحث‌هایی مانند مذاکرات هسته‌ای نیز منتشر و در آن نقل شده بود که دولت تلاش می‌کند تا به گونه‌ای عمل کند که کمترین اسیب به رهبر جمهوری‌اسلامی برسد.

با این حال و با وجود انتشار چنین نقل‌قول‌هایی، جواد کریمی‌قدوسی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری در مجلس، گفت که دولت روحانی به دنبال خوراندن جام زهر به رهبر جمهوری‌اسلامی است.

وی در سخنرانی خود در همایش “مرزبانی فرهنگی” در مشهد، از شعار اعتدال دولت روحانی به عنوان “پوشش” برای “طرح براندازی و ادامه فتنه” یاد کرد و گفت: “‌رییس جمهور در چندی قبل صلح امام حسن (ع) را به عنوان ضروریت این زمانه به رهبری تاکید می کنند و به تعبیری می خواهند به ایشان جام زهر را بدهند”.

این برای چندمین بار است که روحانی و اعضای دولت وی از سوی اصول‌گرایان به مخالفت با رهبر جمهور‌ی‌اسلامی و بی‌اعتنایی نسبت به دستورات وی متهم می‌شوند.

هفته گذشته نیز محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی‌نژاد گفته بود که در وزارت ارشاد دولت روحانی “نخواستن اجرای فرامین رهبری بر نتوانستن غلبه یافته است”.

حسن روحانی از زمان انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به سمت رهبری جمهوری‌اسلامی، نماینده‌ی وی در شورای عالی امنیت ملی بوده است. روحانی در دولت سیدمحمد خاتمی نیز به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، مسوول پرونده هسته‌ای ایران و مذاکره با طرف مقابل بود.

طی ماه‌های گذشته نیز چندین بار اخباری از حمایت‌های رهبر جمهوری‌اسلامی از دولت روحانی منتشر شده است. حدود یک ماه پیش محمود علوی، وزیر اطلاعات، در مراسم سال‌روز درگذشت آیت‌الله خمینی،‌ در یک سخن‌رانی، برخی انتقادات از دولت را “دروغ” توصیف کرد و گفت: “زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی متوجه این دروغ‌پراکنی‌ها شدند با مسوولانی که این رسانه های دروغ‌پراکنی مرتبط با آن‌ها هستند تذکر شدیداللحن دادند و زمانی که مشاهده کردند که در عمل تأثیر آن‌چنانی نگذاشته خود برخی از این بزرگواران را احضار کرده و برخورد شدیداللحن انجام دادند که چرا دولت را تضعیف می‌کنید، مگر این دولت از کجا آمده است”؟

پیش از وی نیز علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، و حسن فیروزآبادی، رییس ستادکل نیروهای مسلح، به انتقاد از رسانه‌های سپاه پاسداران در رابطه‌ با          ضدیتشان با دولت روحانی پرداخته و این رسانه‌ها را تهدید کرده بودند که در صورت عدم تغییر رویه، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

حامیان حسن روحانی بر این اعتقادند که با توجه به سمت افرادی نظیر سعیدی، فیروزآبادی و علوی، آن‌چه که آنان درباره لزوم حمایت از دولت گفته‌اند و یا نقل‌قول مستقیم از رهبر جمهوری‌اسلامی، می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که در میان سطوح عالی جمهوری‌اسلامی، تصمیم جدی مبنی بر حمایت از دولت - حداقل در روند مذاکرات هسته‌ای - گرفته شده.

همچنین در ماه‌های نخست مذاکرت هسته‌ای با گروه ۱+۵ نقل‌قول‌های مختلفی از آیت‌الله خامنه‌ای در مخالفت با توافق ژنو منتشر شد. گرچه این نقل‌قول‌ها هرگز از سوی دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی - که معمولا به موارد این‌چنینی حساسیت دارد - تکذیب نشد، اما ادامه نیز پیدا کرد و در مقابل سخنانی درباره حمایت وی از روند مذاکرات هسته‌ای در محافل سیاسی منتشر شد.

در آخرین روزهای اردیبهشت گذشته مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس، با اشاره به جلسه مشترک فراکسیون رهروان ولایت با اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی، گفته بود: “آقای جهانگیری در این جلسه عنوان کردند در دولت تلاش می شود تا هیچ دستور رهبری بر روی زمین نماند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستورات رهبری اجرا شود. معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد تمام مراحل مذاکرات با مشورت رهبری انجام می‌شود بنابراین هر زمان رهبری تشخیص دهند که روند مذاکرات شکل دیگری پیدا کند دولت مطیع این مساله خواهد بود”.

همان زمان محمدرضا ناصری، امام جمعه شهر یزد، نیز گفته بود: “نظر رهبری نیز همین است که به آقای روحانی باید کمک شود تا بتواند برنامه‌های خود را اجرا کند. کسی حق ندارد به دولت توهین کند، همچنانکه دستور رهبری هم همینطور است”.

با این حال برخی اصول‌گرایان مخالف دولت، هم‌چنان انتقادهای خود از دولت یازدهم را ادامه می‌دهند. هفته گذشته محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفته بود: “در این اواخر، جامعه مدرسین چند تذکر به رییس‌جمهور محترم داده است. ولی من مطمئنم اگر آقای رییس‌جمهور توجه نکند، همین جامعه مدرسین، همین مواردی که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده است را ممکن است رسما تذکر بدهد. روزی هم ممکن است رودرروی هم‌دیگر قرار بگیرند”.

آنان همچنین طی ماه‌های گذشته چندین بار هشدار داده‌اند که اصلاح طلبان، نزدیکان هاشمی‌رفسنجانی و حامیان روحانی در تلاش هستند تا در انتخابات مجلس خبرگان حضور پررنگی داشته باشند. حضوری که به گفته‌ی برخی از آن‌ها برای “استیضاح رهبری” است.