وجدانا زندان اوین در حد هتل بود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با روز:

صفر نعیمی رز، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یکی از 4 نماینده ای است که از زندان اوین بازدید کردند. او در مصاحبه با “روز” می گوید که زندان اوین حکم هتل را داشته و از نظر امکانات در هیچ جای دنیا چنین امکاناتی به زندانی نمیدهند که در زندان اوین فراهم شده است.

۴ نماینده مجلس از بندهای ۳۵۰، ۲۰۹ و بند زنان اوین بازدید کرده اند.گفته می شود گزارش این نمایندگان از وضعیت زندان اوین امروز در مجلس قرائت خواهد شد.

مصاحبه روز با صفر نعیمی رز، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در زیر می آید.

 

آقای نعیمی شما از زندان اوین دیدار کردید؛ ممکن است ابتدا بگویید وضعیت را چگونه دیدید؟

همه در وضعیت بسیار خوبی قرار داشتند. تمام امکانات رفاهی، ورزشی، آسایشی، بهداشتی و درمانی برای شان فراهم است و می شود گفت کلیه امکاناتی که برای اسکان یک انسان لازم است در اختیارشان قرار داده شده است.

 

شما از کدام بندها دیدار کردید؟

از بندهای ۳۵۰، ۲۰۹ و بند زنان

 

 این بندها آنطور که گفتید از همه امکاناتی که ذکر کردید برخوردارند؟

بله آن چیزی که دیدیم و واقعیت را می گویم. من نماینده مردم هستم، با رای مردم به مجلس راه پیدا کرده ام و از گفتن حقایق هیچ واهمه ای ندارم. می شود گفت بندهای ۳۵۰ و ۲۰۹ حکم هتل را داشت. از خود این زندانیان هم وقتی آزاد شوند بپرسید همین را خواهند گفت.

 

اما زندانیان غیر از این میگویند. مشخصا در بند ۲۰۹ هم که گفتید این امکانات را دیدید؟

من دارم با درنظر گرفتن وجدان خودم عنوان میکنم و آنچه را که دیده ایم میگویم.

 

در بند ۲۰۹ با ارش صادقی که ماههای متمادی ست در آنجا نگهداری می شود و سایر زندانیان گفتگو کردید؟ آنها چه می گفتند؟

ما با هیچ کسی به صورت تنهایی ملاقات نکردیم. همه اتاق ها رفتیم، سرزدیم و همه سرزنده و بشاش و سرحال بودند. در اتاق ها باز شد و هر کسی آمد ملاقات حضوری کرد و ما صحبت هایش را شنیدیم.

 

آقای نعیمی سئوال من درباره بند ۲۰۹ است که بند امنیتی است و زندانیان اکثرا در انفرادی نگهداری می شوند نه در اتاق. در این بند هم وضعیت همانگونه بود که گفتید؟

بله. من به عنوان نماینده مجلس که با رای مردم به مجلس راه یافته ام می گویم، به عنوان فردی که همین افراد هم به ما رای داده اند، صادقانه می گویم از نظر پوشاک، ملاقات، بهداشت، مراجعه به پزشک، دسترسی به نشریات، کتاب ها و امکاناتی که نیاز است، حتی بحث دسترسی به نظافت و بهداشت در سطح عالی بودند. یعنی سرویس های زندان اوین مجهز بود و همه نفرات در رفاه کامل بودند.

 

امروز فخرالسادات محتشمی پور در نامه ای از شما و سایر نمایندگانی که از زندان بازدید کرده اید خواسته شجاعت ابراز واقعیت را داشته باشید و..

من این نامه را ندیده ام، چنانچه به دست ما برسدو مطمئنا اگر لازم باشد بررسی می کنیم و به مراجع صلاحیت دار ارجاع میدهیم.

 

خانم محتشمی پور در نامه شان از شما پرسیده اند که آیا موفق شدید شکنجه گاه های مخفی زندان اوین را ببینید؟

من نامه ایشان را ندیده ام اما صادقانه از همه سوراخ سمبه ها، همه اتاق ها و بندها، طبقه به طبقه بازدید کردیم و کاملا ناظر بودم و هیچ مساله و اتفاق آنچنانی که یک عده در مقام غرض ورزی عنوان میکنند وجود نداشت. هیچ کجای دنیا نمی شود چنان امکاناتی رفاهی برای یک زندانی مهیا کرد که در زندان اوین مهیا شده. حالا البته اینکه این امکانات حق زندانی است یا نیست در حوزه صلاحیت و تصمیم گیری مراجع قضایی است.

 

چرا از بند ۲ الف سپاه یا بند ۲۴۰ بازدید نکردید؟

فرصت پیدا نکردیم.

 

یعنی از قبل به شما گفته بودند اجازه بازدید از بند ۲ الف را دارید و شما به دلیل کمبود فرصت نتوانستید؟

شاید اینطور وانمود شود که به ما دیکته شده از کجا بازدید کنید و کجا را نبینید. نه اینطور نبوده. همه جا خوب بود، نه اینکه خوب ها را به ما نشان بدهند و بدها را نشان ندهند. بازدید از بند های دیگر طول کشید و فرصت نشد از آنها هم بازدید کنیم.

 

بند زنان که رفتید چطور بود آقای نعیمی؟

بند زنان که امکانات رفاهی خوبی داشت، حتی برای اوقات فراغت زندانیان این بند هم مرکز تفریحی و ورزشی به عنوان یک باشگاه ورزشی کامل درست شده، در حدی که بیرون مردم باشگاه می روند و ثبت نام می کنند.

 

آقای محسنی ثانی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی که همراه شما بوده گفته در بند زنان فائزه هاشمی مشکلات زندانیان زن را بیان کرده. آقای دواتگری هم گفته خانم هاشمی گلایه هایی مطرح کرده. ممکن است بگویید این مشکلات و گلایه ها چه بود؟

ایشان (فائزه هاشمی) مطلب خاصی نگفت. توضیحاتی داده شد و ایشان هم توجیه شد ومساله خاصی نبود.

 

در مورد چیزی خانم هاشمی توجیه شدند؟ اعتراض ایشان به چه بود؟

به خاطر ندارم الان حرفهای ایشان را. من سرگرم شنیدن توضیحات یکی از همکارانم بودم.

 

بند ۳۵۰ چطور؟ با چه کسانی ملاقات کردید ؟ آنها هم راضی بودند همچون شما؟

به اسم با کسی برخورد نکردم. اسم کسی را سئوال نکردم ذهنیتی به اسم ها ندارم. اما آنچه از بیان شان بر می آمد ابراز رضایت بود که من خودم خوشحال شدم.

 

درباره آقای قدیانی که چند روز پیش به زندان قزل حصار منتقل شده با اینکه در این زندان زندانی سیاسی ای وجود ندارد و اقای قدیانی هم سن بالایی دارند هم بیمار هستند چطور؟

گزارشی درباره آقای قدیانی به ما داده نشد. چنانچه مورد این چنینی باشد و گزارش بشود به مراجع صلاحیت دار ارجاع میدهیم. مسئولان و مراجع مطمئنا نوعدوست و بشردوست هستند و آنچه که مصلحت باشد انجام خواهند داد؛ هم مصلحت فرد زندانی و هم مصلحت نظام که توام با هم معنی پیدا میکند.

 

درباره اقای تاج زاده چطور؟ به شما گفتند چرا ایشان با اینکه در حال سپری کردن محکومیت خود هستند به بند عمومی منتقل نمی شود و بیش از دو سال است در قرنطینه و به تنهایی نگهداری می شود؟

من اطلاعی از این ندارم. دوستان ما هم مطلع نیستند اگر گزارشی بیاید در این حوزه و در حوزه صلاحیت ما باشد موضوع را به آنهایی که کار به آنها مربوط می شود و مسئولیت شان ایجاب میکند واگذار خواهیم کرد.

 

آقای نعیمی امکاناتی که در بند ۳۵۰ وجود دارد به گفته خود زندانیانی که آزاد شده اند نه از سوی سازمان زندان ها که از سوی خود زندانیان فراهم شده. گفته می شود حسین مرعشی بیشتر این امکانات را برای بند ۳۵۰ فراهم کرده اما خود زندانیانی که آزاد شده اند هم میگویند سخنان شما با واقعیت منطبق نیست.

من دارم با در نظر گرفتن وجدان خودم حرف میزنم و وجدانا چنین نیست. چنانچه آدم های مغرضی پیدا شوند البته لزوما نه به معنی مغرض با نظام یا مغرض با رهبری و.. بلکه آدم هایی که برعلیه بصیرت باشند و..

 

اما از شکنجه و نحوه بازجویی ها در همان زندان اوین که شما هتل می نامید زندانیان مسائل دیگری مطرح میکنند.

اینها آدم های مغرضی هستند ضد بشریت و ضد همنوع هستند و با عواطف و احساسات زندانیانی که خانواده هایشان بیرون چشم انتظار آنها هستند بازی میکنند.

 

باز مصداقی تر می پرسم اقای نعیمی. آیا با اقای علیرضا رجایی دیدار کردید؟ در جریان فشارهای بازجو بر همسرش قرار گرفتید که از او خواسته از آقای رجایی جدا شود؟

در این مورد اطلاعی ندارم و گزارشی به ما داده نشده است.

 

آیا از زندان های رجایی شهر، قزل حصار، قرچک ورامین و سایر زندان ها هم بازدید خواهید کرد به این شکل؟

فعلا در این راستا تصمیمی اتخاذ نشده است.