کارآمدی شرط انتخاب نیست

نویسنده
مهناز ملکوتی

» مشخصات کاندیدای جبهه مصباح

چهره های ارشد جبهه پایداری، نزدیکان محمدتقی مصباح یزدی،بازگشت به گفتمان سال ۸۴ ـ همان شعارهای احمدی نژاد ـ در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را تنها چاره نظام معرفی کرده اند با این تاکید که ولایتمداری باید شرط اصلی کاندیداباشد. همزمان یکی از اعضای این تشکل اصولگرا از دو اخراجی دولت و یک چهره نزدیک به سید علی خامنه ای به عنوان کاندیداهای پایداری نام برده است.

مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری که گفته می شود گرین کارت آمریکا دارد، “کارآمدی” را شرط کافی برای ریاست جمهوری ندانست و اعلام کرد که ورود نکردن رییس جمهور به خط قرمزها از جمله معیارهای جبهه پایداری برای انتخاب کاندیدای نهایی است.

این نماینده مجلس در تشریح ویژگی های رییس جمهور به مواردی چون ولایتمداری، تعهد، تدین و مکتبی بودن اشاره کرده است.

مصباح یزدی پس از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ گفته بود که “امام زمان تا صبح نخوابید و برای پیروزی احمدی نژاد دعا کرد.“حالا اما احمدی نژاد از لیست ولایتمداران مورد نظر اصولگرایان خط خورده است.

از سوی دیگر روح الله حسینیان،از اعضای جبهه پایداری به ویژگی هایی برای رییس جمهور بعدی اشاره کرده که برگرفته از شعارهای احمدی نژاد در سال ۸۴ است. مشاور امنیتی سابق احمدی نژاد گفته: “یکی از شاخص‌های رئیس جمهور آینده ساده زیستی است که باید این شخص از جنس مردم باشد، رئیس‌جمهوری که احساس کند با دیگران تمایز دارد نمی‌تواند در نظام اسلامی که رئیس باید از مسئولیت خود احساس خادمی کند به خوبی نقش‌آفرینی باشد بنابراین ساده‌زیستی و ساده‌انگاری خود یکی از شاخص‌های بسیار مهم است.”

خادم یار، ملت یار، مردی از جنس مردم و صدای پای عدالت از جمله شعارهای احمدی نژاد در سال ۸۴ بود.

حسینیان همچنین ادعا کرده: “مردم در این ۸ سال طعم عدالت را بیشتر چشیده‌اند و فاصله طبقاتی بین دولت و ملت به شدت کاسته شد و طبقه‌ای که احساس می‌کرد نژاد برتر است که بر مردم حکومت می‌کند، دیگر وجود ندارد. باید به گفتمان۸۴ بازگشت چرا که چاره‌ای جز بازگشت به این گفتمان وجود ندارد اما باید این گفتمان را به تکامل رساند و آن را با نیروهای اصیلتر، اصیل کرد.”

اعضای جبهه پایداری از مهم ترین حامیان و اصلی ترین اعضای کابینه محمود احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ بودند که پس از توجه ویژه رییس دولت به اسفندیار رحیم مشایی، از دولت اخراج و به منتقدان احمدی نژاد و جریان انحرافی تبدیل شدند. پس از آنکه مصباح یزدی اعلام کرد به احتمال ۹۰ درصد احمدی نژاد از سوی مشایی سحر و جادو شده، اخراجی های دولت و حامیان سابق احمدی نژاد از جمله صادق محصولی، غلامحسین الهام، کامران باقری لنکرانی، رسایی، کوچک زاده، آقاتهرانی، حسینیان و… در آستانه انتخابات مجلس نهم تصمیم به تاسیس جبهه پایداری گرفتند. بعدها مشخص شد این جبهه از سه گروه حامیان دولت، حامیان کاندیداتوری سعید جلیلی و حامیان کاندیداتوری حدادعادل تشکیل شده است.

در حالی که از حدادعادل پدر عروس رهبر جمهوری اسلامی به عنوان کاندیدای نهایی این گروه نام برده می شود،یکی از اعضای شورای مرکزی این تشکل به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: “کاندیدای جبهه پایداری از میان نیروهای ارزشی انتخاب می‌شود و تاکنون نیز بحث‌هایی درباره کاندیداتوری پرویز فتاح، کامران باقری لنکرانی و سعید جلیلی به میان آمده است.“ 

در جبهه مقابل هم افرادی که این روزها عنوان اصلاح طلبان بدلی گرفته اند، مشغول مانورهای انتخاباتی هستند. محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در یکی از تندترین مواضع خود طی سالهای اخیر، اوضاع اصولگرایان را به هم ریخته اعلام کرد : “اصولگریان هم در درون خودشان دچار تشتت و چند دستگی هستند و در انتخابات مجلس نتوانستند به وحدت برسند و چند پاره شدند و در این انتخابات هم تاکنون اوضاع به هم ریخته ای دارند و این مشکل هر دو جناح است و باید برای رفع آن، بزرگان و تاثیرگذاران هر دو جناح به موقع چاره اندیشی کنند.”

عارف افزود: “گرفتاریمان فقط این ۸ سال اخیر نیست البته در این ۸ سال مشکلات کشور به اوج خود رسیده است. آن سعه صدری که باید در برابر مخالفین وجود داشته باشد در گذشته هم وجود نداشت. متاسفانه بخشی از اصلاح طلبان این صبر و بردباری را در برابر مخالفین از خود نشان نمی‌دادند. اگر دولت های گذشته عملکرد خود را بصورت جدی نقد می کردند. شاید راهگشای امروز ما بود و مطمئنا با چالشها و مشکلات کمتری رو برو بودیم.”

عارف در عین حال اعلام کرد که “هنوز تصمیم قطعی برای ورود به عرصه انتخابات نگرفتم و در حال مشورت با نخبگان و نمایندگان اقشار مختلف هستم. شرایط آینده و فضای سیاسی پیشروی انتخابات در تصمیم گیری نهایی‌ام تاثیر گذار است. ورودم با هدف کسب پیروزی وکمک به عادی سازی اوضاع کشورر خواهد بود. اگر شرایط آن مهیا باشد حضور پیدا می کنم.”

با وجود فعال شدن بخش هایی از اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اما ناظران معتقدند که مشخص نبودن وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دهم که همچنان در زندان هستند، باعث عدم اقبال بدنه اصلاحات از حضور در انتخابات است.

هر چند سایت مشرق وابسته به سپاه پاسداران درباره وضعیت رهبران جنبش سبز خبری منتشر کرده که مورد تایید قرار نگرفته است: “شنیده ایم که هاشمی رفسنجانی در دیدار تعدادی از دانشجویان، خبر از زندگی آزاد موسوی و کروبی داده و گفته است من که پیگیری کردم گفتند حصر این افراد تقریبا برداشته شده است.”