سرشاخ شدن با فیفا و بازرسی کل کشور

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» انتخابات پرداستان فدراسیون فوتبال

برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در ساعت نه و سی دقیقه صبح دوشنبه به وقت تهران در حالی از سوی مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون اعلام شد که رسانه ها  از مخالفت های دو ارگان پرقدرت داخلی و بین المللی در این مورد خبر داده اند.

 سازمان بازرسی کل کشور دیروز در دومین اطلاعیه رسمی خود و این بارخطاب به وزارت ورزش یادآور شد که نامزدی بازنشستگان و بازخرید شده ها برای ریاست فدراسیون فوتبال غیرقانونی است و از این رو سردار عزیز محمدی، علی کفاشیان و حسینعلی قریب هیچکدام نمی توانند رییس فدراسیون شوند. در پی انتشار این خبر رسانه ها همچنین خبر دادند که فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، هم در یک تماس تلفنی  فدراسیون فوتبال را تهدید کرده است که در صورت ریاست گزینه های دولتی، فوتبال ایران بار دیگر با محرومیت رو به رو خواهد شد.

 

محرومیت از ادامه رقابتهای جهانی

خبرگزاری مهر دیشب گزارش داد: “مهمترین بحثی که در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال مطرح می شود این است که اگر علی کفاشیان به خاطر فشارهایی که در روزهای اخیر به وی وارد شده از حضور در انتخابات انصراف دهد، قطعا فدراسیون بین المللی  فوتبال ایران را تعلیق خواهد کرد که یکی از بزرگترین تبعات و صدمات آن حذف تیم ملی از دور مقدماتی جام جهانی و جایگزینی بحرین خواهد بود… قطعا اگر کفاشیان کناره گیری کند و گزینه مورد نظر وزارت ورزش و جوانان رای بیاورد فوتبال ایران تبعات سنگینی را پس خواهد داد.”

خبرگزاری فارس هم نوشت: “فیفا در تماس تلفنی با مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کرده است که اگر کاندیداهای ریاست فدراسیون مجبور به استعفا یا کناره‌گیری شوند، مصداق دخالت دولت در فوتبال ایران است و اگر چنین مسئله‌ای محرز شود فوتبال ایران تعلیق خواهد شد.”

فرشاد سپهر، معاون حقوقی فدراسیون فوتبال هم در گفت‌وگو با این خبرگزاری تایید کرد: “در صورتی که دخالت دولت در ارکان فدراسیون فوتبال اثبات شود، خطر تعلیق فوتبال ما را تهدید می‌کند.”

او همچنین تاکید کرده که فدراسیون فوتبال یک اساسنامه کاملا مستقل دارد و به هیچ وجه وابسته به دولت نیست.

آقای سپهر یادآور شده که فدراسیون فوتبال تابع اساسنامه خود است و به هیچ وجه دولت نباید دخالتی در ارکان آن داشته باشد: “زیرا در این صورت موجب تعلیق فوتبال ایران از سوی نهادهای بین‌المللی می‌شود. نامزدی کفاشیان در انتخابات فدراسیون فوتبال هیچ ارتباطی به بازنشستگی ایشان ندارد چرا که این مسئله در اساسنامه پیش‌بینی نشده که افرادی با شرایط خاص نامزد ریاست شوند.”

علی کفاشیان، رییس فدراسیون چهار سال گذشته و یکی از نامزدهای ریاست اما در پاسخ به هشدار سازمان بازرسی کل کشور به خبرگزاری دانشجویان ایران اظهار کرده که فدراسیون فوتبال مشمول قوانین اداری ایران نمی ‌شود.

علاوه بر کفاشیان، عزیز محمدی هم سردار بازنشسته سپاه پاسداران است. برپایه گزارش رسانه ها در ایران، حسینعلی قریب نامزدوزارت ورزش است و تلفن هشدار از سوی فیفا به دلیل حضور او و فشار برای انصراف کفاشیان از سوی دولتی ها بوده است. کفاشیان چهار سال پیش با پشتیبانی دولتی ها و به عنوان نماینده محمد علی آبادی، رییس وقت سازمان تربیت بدنی، بر مسند ریاست سازمان تربیت بدنی نشست.

 

نامه تند سازمان بازرسی

سازمان بازرسی کل کشور دیروز در نامه ای به وزارت ورزش

بار دیگر تاکید کرد: “فدراسیون فوتبال یک موسسه عمومی غیر دولتی است و نامزدی بازنشستگان و بازخریدشدگان در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال غیر قانونی است. به ویژه اینکه اساسنامه در مقابل قانون تاب مقاومت ندارد.”

این سازمان “به تبعیت از نص قانون تاکید شده، بیانیه اخیر فدراسیون فوتبال را نوعی تفسیر و اجتهاد در مقابل نص دانسته است”.

 خبرگزاری ایسنا هم با عنوان کردن “سئوال‌های بی پاسخ سازمان بازرسی کل کشور و سکوت وزارت ورزش”، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در سایه ای از ابهام دانسته است.

دیروز همچنین اعلام شد که محمد عباسی، وزیر ورزش در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت می کند. این نخستین بار است که عباسی در انتخابات یک فدراسیون ورزشی به عنوان رییس مجمع حضور دارد.

از سوی دیگر به دنبال ادعای یک روزنامه ورزشی در مورد انتشار تبلیغ انتخاباتی در سایت فدراسیون فوتبال، امیر حسین حسینی مدیر روابط عمومی فدراسیون در ایسنا هر گونه تبلیغ برای برخی نامزدها در انتخابات فدراسیون فوتبال در سایت این فدراسیون را رد کرد.