سازمان 50 هزار میلیاردی در اختیار مرتضوی

نویسنده
نازنین کامدار

» حمایت دولتی ها از متهم کهریزک

به گزارش رسانه های حکومتی سعید مرتضوی، قاضی دوران “تعطیل فله ای مطبوعات” و متهم ردیف اول پرونده بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک که هم اکنون ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا را بر عهده دارد، قرار است به زودی بر کرسی ریاست ثروتمند ترین بنگاه اقتصادی دولتی ایران یعنی سازمان تامین اجتماعی با دارایی معادل 50 هزار میلیارد تومان تکیه بزند.

خبر این انتصاب را سردار مهدی ابویی، معاون وی در ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منتشر کرده و انتقال “دکتر مرتضوی” به سازمان تامین اجتماعی را قطعی دانسته است.
به گزارش فارس،نزدیک به نهادهای امنیتی نظامی، سردار مهدی ابویی گفته است: “شنیده‌های من حاکی از آن است که رفتن سعید مرتضوی به سازمان تأمین اجتماعی قطعی است. عملکرد مدیریتی آقای مرتضوی در طول این 2 سال بسیار علمی، قاطع و کارآمد بوده است به نحوی که عملکرد این ستاد در طول سالیان گذشته به هیچ عنوان با عملکرد ستاد در طول مدیریت ایشان قابل مقایسه نیست. تدوین قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نوع خود یکی از اساسی‌ترین اقدامات ستاد در طول مدیریت ایشان است. البته لازم به یادآوری است که تک تک مواد پیشنهادی این قانون علاوه بر مشورت حقوقدانان، اساتید دانشگاه و کارشناسان سازمان‌ها و نهادها با قلم شخص ایشان تدوین شد که خوشبختانه با کم‌ترین تغییرات در کمیسیون لوایح دولت و مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی رسید”.
او در ادامه با تاکید بر اینکه “من عادت ندارم از کسی تعریف کنم” افزوده است: “پس از 2 سال همکاری نزدیک با دکتر مرتضوی دریافتم که چرا ریاست وقت قوه قضائیه پس از احیای دادسراها در تهران، ایشان را به عنوان مدیر نمونه کشوری برگزیده‌اند. از این رو حضور ایشان در سازمان تأمین اجتماعی را باید نوید دهنده دانست چرا که ایشان علاوه بر توان بالای مدیریتی و داشتن دکترای حقوق، با مسائل اقتصادی نیز آشنایی کامل دارند و این مسئله از مدیریت ایشان بر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان جایی که تصمیمات آن در حوزه اقتصاد بسیار تأثیرگذار است، کاملاً هویداست”.
این دومین سمت دولتی سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک است که شمار قربانیان آن در حوادث پس از انتخابات 88 در گزارش های رسمی به 5 نفر می رسد.
مرتضوی به عنوان دادستان تهران، دستور انتقال بیش از 140 بازداشتی معترض در 18 تیر 88 را به کهریزک صادر کرده بود؛بازداشتگاهی که پس از افشاگری های مهدی کروبی و اعتراف حکومت به “رفتار ناشایست با زندانیان” تعطیل شد.
در همان زمان، روزنامه اعتماد ملی و مهدی کروبی مستنداتی از شکنجه های غیر انسانی و تجاوز به زندانیان کهریزک را منتشر کردند و جزئیات بیشتر را در اختیار هیاتی گذاشتند که از طرف قوه قضاییه مسئول رسیدگی به این پرونده شده بود.
پس از آن سعید مرتضوی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شکنجه گاه کهریزک، به عنوان متهم ردیف اول معرفی و ازسمت دادستانی تهران برکنار شد، اما محمود احمدی نژاد او را به جای محمد رضا نقدی، فرمانده کنونی بسیج و متهم پرونده “شکنجه شهرداران”، به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب کرد.
به این ترتیب، “دکترمرتضوی” به دولت احمدی نژاد و جلسات هیات دولت راه یافت.او هم اکنون و آنطور که معاون سپاهی اش در ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا گفته، قرار است به دلیل “مدیریت قوی، قاطع و کارآمد”، سکان ثروتمندترین بنگاه اقتصادی دولت را در اختیار بگیرد.

گفتنی است مدرک تحصیلی مرتضوی در حالی “دکترای حقوق” عنوان شده که عباس سلیمی نمین،آن را جعلی و رشوه عبد الله جاسبی خوانده است. مرتضوی در سال 86 هم در لیست مدیرانی بود که از یک دانشگاه مجازی به نام “دانشگاه هاوایی” مدرک تحصیلی گرفته اند.

 برکناری مدیرعامل کنونی سازمان تامین اجتماعی در کمتر از دوماه و جانشینی سعید مرتضوی، در رسانه های داخلی هم واکنش هایی در پی داشته است.

در همین زمینه سایت آفتاب، در گزارشی نوشته است: “گمانه‌زنی‌ها درخصوص اینکه چه کسی مدیرعامل تامین اجتماعی خواهد شد مدت‌هاست شروع شده و با انتقاداتی که موسویان در همایش انتخاب کارفرمای نمونه حامی کارگر از برخی سیاست‌های دولت دهم در قبال تامین اجتماعی کرد، می‌توان گفت برای ماندن در اتاق مدیرعاملی چندان انگیزه‌ای نداشته است.در میان نام‌ها مطرح‌شده چهره‌هایی چون علی سعیدلو، محمد علی‌آبادی و مهم‌تر و جالب‌تر از همه سعید مرتضوی به چشم می‌خورد. گفته می‌شود بخت مرتضوی برای تصدی این پست از سایر کاندیداها بیشتر است و حتی عده‌ای مدیرعاملی او را قطعی می‌دانند. هرچند باید دید این تغییر مهم چه زمانی نهایی می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد سرپرستی موسویان در سال آینده ادامه داشته باشد.سعید مرتضوی متولد سال 1346 شهرستان تفت در استان یزد، معروف به قاضی مرتضوی، معاون دادستان کل کشور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. وی پیش‌تر قاضی دادگاه‌های یزد، دادگاه امنیتی تهران و دادگاه مطبوعات بوده است و در عرصه سیاست و قضایی نام شناخته‌شده‌ای است، هرچند سابقه بیمه‌ای و یا مدیریتی در تامین اجتماعی در کارنامه او به چشم نمی‌خورد.موسویان که انتظار می‌رفت بتواند اعتراض‌های کارکنان تامین اجتماعی و شاید بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را با قدرت پایان دهد خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کرد نامش از لیست کاندیداهای مدیرعاملی خارج شد. او تجربه کافی برای شنیدن صدای معترضان را داشته و از حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم برخوردار است. اما گویا انتصاب مدیرعامل جدید تابع تصمیماتی فراتر از وزارتخانه تعاون و کار است”.

سایت شفاف هم در گزارشی می نویسد: “مصارف و هزینه‌ها و مطالبه‌های پرداخت‌نشده به کارکنان و خیل مشکلات رنگارنگ تامین اجتماعی بی تردید مدیری توانمند برای وارد شدن به میدان تامین اجتماعی را می طلبد.این در حالی است که سعید مرتضوی گزینه مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی که علاوه بر دادستانی تهران و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب در حوزه قضایی را در سوابق خود دارد، هیچ سابقه مدیریتی و ریاستی در پست‌های اقتصادی در کارنامه اش دیده نمی شود. البته نداشتن سابقه مدیریت اقتصادی تنها دلیل انتقاد به این انتخاب نیست بلکه پیش‌تر هم انتقاداتی از عملکرد سعید مرتضوی به‌عمل آمده بود و از قضا در حین همین انتقادات بود که با انتصاب آیت الله آملی لاریجانی به ریاست قوه‌قضائیه، محمود احمدی‌نژاد او را به‌عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد. این در حالی بود که شکایت‌هایی از قاضی مرتضوی به عمل آمده بود و در عین حال برخی چهره‌های اصولگرا از اینکه مرتضوی با وساطت کسانی چون اسفندیار رحیم مشایی به دولت راه پیدا کرده بود، انتقاد می‌کردند.با این حال خروج مرتضوی از قوه‌قضائیه و تکیه او بر کرسی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر شدت انتقادات از او وشخص رئیس‌جمهور به خاطر این انتصاب افزود.حالا این انتصاب احتمالی جدید نیز بر اعتراضات افزوده است و باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام سعید مرتضوی بدون هیچ سابقه اقتصادی و با حمایت دولتی ها به میز ریاست سازمان تامین اجتماعی خواهد رسید یا خیر؟”