نباید به زمان اصلاحات برگردیم

نویسنده
جلال یعقوبی

» نگرانی راستگرایان از رقبای درون حاکمیت

یت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه گذشته گفت: “به وزارت ارشاد، علوم و رسانه‌ها هشدار می‌دهم مبادا نظام ما به انحطاط اخلاقی و فرهنگی زمان اصلاحات بازگردد؛ مراقب باشید. مبادا اباحه‌گری در رسانه‌ها ترویج شود و دولت تماشاگر باشد؛ مبادا مبانی دینی در رسانه‌‌هایی که از بیت‌المال تغذیه می‌شود زیر سئوال برود. ‌مبادا مدیرانی که در فتنه ۸۸ نقش اساسی داشته و ساختارشکنی کردند به کار گرفته شوند.”

نگرانی از اصلاحات تنها به امام جمعه موقت تهران محدود نمی شود. روزی نیست که در رسانه های محافظه کاران جمهوری اسلامی چیزی علیه اصلاحات و اصلاح طلبان در ایران منتشر نشود.

اواخر فروردین سایت سراج، یکی دیگر از سایت های وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان “اصلاح‌طلبان تندرو چه نسبتی با آمریکا دارند؟” آورده بود: “اگر به گذشته ای نه چندان دور بنگریم بخشی از این نسبت ها پیدا می شود؛ آنجایی که جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در مراسم افتتاح «بنیاد بوش»، اصلاح طلبان را خط مقدم آمریکا در ایران خواند و گفت چشم امید آنها به ماست. و آنجایی که نتانیاهو نخست وزیر رژیم غاصبی که به عنوان سگ نگهبان آمریکا در منطقه غرب آسیا شناخته می شود، ادعا می کند: «اصلاح‌طلبان سرمایه‌های ما در ایران هستند.» و آنجایی که اوباما رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامات ایالات متحده از فتنه سبز که بخش داخلی آن، ساخته و پرداخته اصلاح طلبان تندرو بود و کشور را به لبه پرتگاه برد، آشکارا حمایت می کنند و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا، از جمله دلایل تصویب قطعنامه ها در آن ایام را دفاع از اپوزیسیون داخلی ایران که اصلاح طلبان افراطی بودند، می داند.”

بعد از انتخابات سال ۸۸ فاصله اصلاح طلبان و محافظه کاران تندرو چنان زیاد شد که آنان حتی متهم به خیانت هم شدند. یک سال پس از جنبش سبز، حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان نوشته بود: “خیانت خاتمی و ایفای نقش ستون پنجم برای مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس، فقط یک «احتمال»، «برداشت تصادفی» و یا تصوری در حد و اندازه «حدس» و «گمان» نیست، بلکه اسناد فراوان و غیرقابل انکاری از وطن‌فروشی و خیانت وی حکایت می‌کند.” او اضافه کرده بود: “خاتمی و موسوی در جریان فتنه ۸۸ به طور آشکار و بدون کمترین پرده پوشی یا انکار، با بهایی ها، سلطنت طلبان، منافقین، مارکسیست ها و تمامی گروه ها و جریانات تروریستی و مخالف اسلام و نظام ائتلاف کرده بودند. آنها مطابق اسناد موجود، نسخه کودتای مخملی و برگرفته از صهیونیست ها نظیر جرج سوروس، جین شارپ، مایکل لدین و… را دنبال می کردند. مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس، با صراحت از سران فتنه حمایت مالی، تبلیغاتی و تدارکاتی داشتند. تا آنجا که شیمون پرز از آنها با عنوان «بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران» یاد کرد، نتانیاهو، آنان را سربازان اسرائیل نامید که به نمایندگی از رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران درگیر شده اند، اوباما، حمایت از فتنه گران را یکی از اصلی ترین محورهای استراتژیک آمریکا برای مقابله با اسلام و نهضت های اسلامی نامید.”

نوشته نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان نشان میداد که شکاف میان اصلاح طلبان و حکومت بزرگتر از آن است که امکان ترمیم آن وجود داشته باشد.

زمانی آیت الله خامنه ای گفته بود: “اصلاحات، کلمه قشنگی است. آن اصلاحی که امریکایی‌ها می خواهند در ایران انجام گیرد، عین فساد است. آنها می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی را که تبلور ایمان مردم و استقلال‌خواهی آنهاست، از بین ببرند. اصلاحات به نظر امریکایی‌ها یعنی از بین رفتن نظام جمهوری اسلامی.”

او این سخنان را پنجم مرداد ۱۳۸۱ و در دیدار با “اعضای ستادهای نماز جمعه سراسر کشور” بیان کرد. در آن زمان دوره دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی هنوز به نیمه نرسیده اما نارضایتی خامنه ای از آنچه اصلاحات خوانده میشد، کاملا مشخص بود.

اما نارضایتی رهبر جمهوری اسلامی از اصلاحات و اصلاح طلبان، بعد از جنبش سبز و مقاومت آشکار آنان در برابر خواسته های او به کینه و دشمنی تبدیل شد. نیروهای نزدیک به خامنه ای در این سالها، با توجه به این وضعیت و در جهت هماهنگی با “نظام” ضمن تهاجم به نیروهای اصلاح طلب درون حکومت و دستگیری و محاکمه بسیاری از آنان تلاش کردند تا زمینه حذف کامل آنان از عرصه سیاسی ایران را فراهم کنند.

چند سال پیش حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه پاسداران ضمن رد این فرض که اصلاح طلبان بتوانند در انتخابات شرکت کنند، گفته بود: “خیانت اصلاح طلبان بیشتر از نهضت ازادی و ملی مذهبی ها است.” او تاکید کرده بود: “طیف افراطی اصلاح طلبان و دوم خردادی ها علاوه بر اقدامات مشابهی که مانند نهضت آزادی و ملی –ـ مذهبی ها انجام دادند عملیات اجرایی براندازانه نیزعلیه نظام انجام دادند. نهضت آزادی با اقدامات خود از چشم مردم افتاد و به گورستان تاریخ پیوست و این در حالی است که خیانت اصلاح طلبان در سال ۸۸ به مراتب بیشتر از این جریان بوده است. “

در همان زمان حجت‌الاسلام محسن کازرونی عضو مجلس خبرگان در گفتگو با سایت باشگاه خبرنگاران، وابسته به صدا و سیما گفته بود: “اصلاح‌طلبان چه در دولت اصلاحات و چه در فتنه ۸۸ و پس از آن نه تنها از خط فکری امام(ره) پیروی نکرده‌اند بلکه نصایح آن حضرت را نیز نادیده گرفته و با دشمنان نظام و اسلام و استکبار جهانی هم‌سو شدند.”

 او ادعای اینکه “دولت اصلاحات همسویی خود را بارها با غرب و فرهنگ بیگانگان اعلام کرده و فتنه ۸۸ هم برگرفته از تفکرات اسلام ستیزانه و بیگانه پرستی اصلاح‌طلبان است”، گفته بود: “قانون‌شکنی اصلاح‌طلبان، حاکی از مخالفت آنها با نظام و هم‌فکریشان با اتاق فکر اپوزیسیون خارج نشین است چرا که امام(ره) تفکرات ضد بیگانه داشتند و همواره تاکید می‌کردند که باید با دشمنان اسلام مقابله کرد؛ چیزی که اصلاح‌طلبان در ۸ سال حکومت خود از آن عبور کرده و به تعبیری به فرمایشات و نصایح و اندیشه‌های سیاسی امام(ره) و ولایت فقیه توجه نشان ندادند.”

حتی بعد از اختلاف میان محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای و بحرانی که در دو سال پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد ایجاد شد و نشان می داد که پیش بینی اصلاح طلبان درباره سرنوشت دولت احمدی نژاد نزدیک به واقعیت بوده است، آیت الله خامنه ای و نیروهای هوادار او حاضر به پذیرش اشتباه محاسباتی خود نبودند. حتی یکبار غلامعلی حداد عادل از نزدیکان آیت الله خامنه ای صریحا گفته بود: “در مقابل احمدی‌نژاد امکان فریاد نداشتیم که مبادا اصلاح‌طلبان امتیاز بگیرند اما سکوت و همراهی نیز در مقاطعی ممکن نبود.”

پس از انتخابات ریاست جمهوری تابستان گذشته و انتخاب حسن روحانی که با حمایت اصلاح طلبان همراه بود، نگرانی از بازگشت آنان به قدرت افزایش یافت.

فعال شدن اصلاح طلبان و امکان پیروزی آنان در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورا در سال ۱۳۹۴ نگرانی ها را افزایش داده است. روزنامه کیهان چند روز پیش در خبری نوشته بود: “انتخابات مجلس دهم اسفندماه ۱۳۹۴ برگزار می‌شود و در این میان باید از افراطیون مدعی اصلاحات پرسید آیا غیر از جنجال‌های انتخاباتی یا ایجاد تشنج و تنش، کار دیگری بلد نیستند؟! شایان ذکر است انتخاباتی کردن پیش از موعد فضا از سوی رسانه‌ها و حزب‌بازان خاص، معمولا موجب به حاشیه افتادن خدمتگزاری مسئولان و مسائل اصلی و مهم جامعه می‌شود.”

اما انتخابات تنها چیزی نیست که نگرانی راستگرایان را بر می انگیزد. سایت مشرق دیروز در گزارشی با عنوان “برنامه تخریبی اصلاح‌طلبان برای رییس قضا”، آورده است: “در یکی از نشست های جبهه اصلاحات، موضوع چگونگی برخورد با قوه قضائیه مطرح شده است. در این جلسه گفته شده که دوران ۵ ساله مسئولیت آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضاییه رو به پایان است و رییس قوه قضائیه مواضع تندی علیه اصلاحات گرفته است. در این جلسه مطرح شده که سال آخر مسئولیت آیت الله آملی لاریجانی است و باید نقدهای تندی از عملکرد دستگاه قضایی در حوزه های مختلف مطرح شود به گونه ای که وی رفتنی شود.”

 این سایت اضافه کرده است: “سال ۱۳۹۳ دوره ریاست آیت الله آملی لاریجانی پایان میابد و تمامی جریانها و گروههای سیاسی و حتی درون قوه قضاییه پیرامون این موضوع، در حال برنامه ریزی هستند.”