استبداد به نام دین، بدترین نوع استبدادست

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» میرحسین موسوی در آستانه 22 بهمن

در آستانه 22 بهمن ماه، میرحسین موسوی طی یک گفت و گوی تفصیلی با انتقاد مجدد از اقدامات قوه قضاییه و برخوردهای صورت گرفته از سوی حکومت با معترضان به دولت مستقر، و ضمن تاکید بر موارد مطروحه در بیانیه های پیشین خود اعلام کرد: “امروز مقاومت مردم میراث گرانبهای انقلاب اسلامی است و عدم سازگاری مردم با دروغ، تقلب و فساد که ما این روزها شاهد آن هستیم به خوبی حضور این میراث را نشان می دهد.”

در این گفت و گو که سایت اینترنتی کلمه در بامداد 13 بهمن ماه آن را منتشر کرد، میرحسین موسوی با اشاره به درپیش بودن 22 بهمن و حضور مردم در راهپیمایی این روز گفته است: “راهپیمایی و تجمعات مسالمت آمیز، حق مردم است، زنان و مردان و جوانان و میانسالان و سالخوردگان به نظر من مردم در اصل هیچ کینه ای نسبت به نیروهای انتظامی و بسیج ندارند چرا که آنها را نیز از خود می دانند.”

وی در ادامه با اشاره به اینکه “درگیری موقعی پیش می آید که این نیروها در مقابل حرکت آرام مردم قرار می گیرند” افزوده:” توصیه بنده به نیروهای انتظامی و بسیج، مهربانی و ملاطفت با مردم است و توصیه من به طرفداران جنبش سبز آن است که تمایز خود را با بقیه مردم، چه کم و چه زیاد، کم کنند. این نهضت از میان مردم برآمده و متعلق به مردم است.”

 میرحسین موسوی همچنین با بیان اینکه “تحلیل انقلاب اسلامی هنوز پایان نیافته”، گفته: “هزاران کتاب و مقاله نوشته شده و هنوز هم نوشته می شود اما آنچه امروز جالب است این است که انتخابات اخیر و حوادث بعد از آن دوباره انقلاب اسلامی را در معرض نقد های جدیدی قرار داده است.”

نخست وزیر سابق کشور همچنین ضمن مقایسه تاریخی زمان حاضر و اعتراضات اخیر با روزهای منتهی به انقلاب 57، یکی از دلایل پیروزی انقلاب را “یکپارچگی مردم” دانسته و در تشریح شرایط آن روز ایران افزوده: “رژیم مشروعیت خود را به طور کامل از دست داده بود. البته کشتارهای خیابانی در تسریع این روند نقش عظیم داشت؛ مخصوصا کشتار هفده شهریور تعیین کننده بود. اگر کمی دورتر برویم می توان به قطع و یقین گفت که اگر پهلوی ها به میراث مشروطیت خیانت نمی کردند رژیم شاهنشاهی با اصالت رای مردم و نقشی که قانون اساسی مشروطه بر عهده شاه گذارده بود، می توانست مثل بعضی از کشورها ادامه پیدا کند.”

وی در ادامه با اشاره به اینکه “در سالهای اول انقلاب اسلامی اکثریت مردم قانع شده بودند که انقلاب همه ساختارهایی را که می توانست منجر به استبداد و دیکتاتوری شود از بین برده است و من هم یک نفر از این جمع بودم. ولی الان چنین اعتقادی ندارم” به مقایسه شرایط فعلی حکومت با زمان پیش از انقلاب پرداخته و تصریح کرده است: “امروز هم عوامل و ریشه هایی را که منجر به دیکتاتوری می شود می توان شناسایی کرد و هم مقاومت در مقابل بازگشت به این دیکتاتوری را که باید گفت مقاومت مردم میراث گرانبهای انقلاب اسلامی است.”

میرحسین موسوی در تشریح نشانه های این دیکتاتوری و استبداد نیز تاکید کرده: “بسته شدن فضای مطبوعاتی و رسانه ای و پر شدن زندانها و کشتن بیرحمانه مردم در خیابانها که به صورت مسالمت آمیز احقاق حقوق خود را خواستارند نشان دهنده حضور ریشه های استبداد و دیکتاتوری باقیمانده از نظام شاهنشاهی است.”

 
انتقاد از قوه قضاییه
میرحسین موسوی در ادامه گفت و گوی خود همچنین با انتقاد از احکام قوه قضاییه برعلیه معترضان گفته است: “مردم دنبال آزادی و عدالت هستند و متوجه اند که دستگیری ها و اعدام ها با اغراض سیاسی و در تعارض با قانون اساسی و قوانین رایج صورت می گیرد. آنها از رژیم شاهنشاهی نفرت دارند و در عین حال متوجه اند که با داد و ستدهای بی اهمیت و بدون رعایت مراتب قانونی ممکن است عده ای به کام مرگ فرستاده شوند تا امام جمعه بی رحمی که همواره از تبعیض و خشونت و تقلب دفاع کرده به قوه قضاییه دست مریزاد بگوید.”

آقای موسوی که بدون نام بردن از احمد جنتی (امام جمعه موقت تهران) او را مورد خطاب قرار داده، در ادامه افزوده است: “برای او مهم نیست که شایعات گسترده ای برا ی اعتراف گیری های غیر قانونی وجود دارد و برای او مهم نیست که این افراد ربطی به جریانات انتخابات ندارند. مهم برای او اعدام برای زهر چشم گرفتن است. او از قدرت تکوینی اثربخشی خون بیگناهان غافل است و نمی داند سیل خون شهیدان، رژیم شاه را از بین برد.”

میرحسین موسوی در این بخش از گفت و گوی خود همچنین با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی و نظامی برای قوه قضاییه تصمیم گیری می کنند، خاطرنشان کرده: “امروز وقتی دیده می شود که دروغ از سوی دولت و صدا و سیما و روزنامه های وابسته، سکه رایج است؛ وقتی ملت ما می بیند که عملا این نیروهای امنیتی و نظامی هستند که بر پرونده های قوه قضاییه حکم می رانند و در حقیقت این قوه قضاییه است که ضابط نیروهای امنیتی شده است، به این نتیجه می رسیم که ما در اول انقلاب زیاد خوش بین شده بودیم.”

موسوی با تاکید بر اینکه “امروز مردم برای نیل به عدالت و آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود در صحنه حضور دارند” هشدار داده که: “انقلاب اسلامی حاصل تلاش و از خود گذشتگی عظیم ملت ماست و کمی غفلت و عقب گرد ما را به استبدادی تاریکتر از قبل از انقلاب می برد چرا که استبداد به نام دین، بدترین نوع استبداد است.”

وی همچنین با اعلام اینکه “بنده اعتقاد دارم، آن قرائت  اسلام که مردم را خس و خاشاک و بزغاله و گوساله می نامد و مردم را قسمت قسمت می کند تا عده ای بجان عده ای دیگر بیفتند، متاثر از فرهنگ شاهنشاهی است” درباره اجرای احکام اعدام در پایان هفته گذشته گفته است: “سزاوار بود که قوه قضاییه بجای اعدام چند جوان و نوجوان، که شایعات جدی در مورد نحوه اعتراف گیری از آنها وجود دارد، به این ریشه ها توجه می کرد.”

میرحسین موسوی در این بخش از گفت و گوی خود با اشاره به اینکه “ما کاملا از قوه قضاییه قطع امید کرده ایم” و گفتن این جمله که “قوه قضاییه از اهداف تعریف شده انقلاب دور شده است” تصریح کرده: “امروز زندانها را پاکترین فرزندان ملت پر کرده اند؛ از دانشجویان و اساتید و دیگر اقشار. مطابق فرمول های مندرس شده ای به دنبال پرونده سازی برای آنها هستند با پرونده هایی مالی یا جنسی یا جاسوسی. در حالی که منحرفان واقعی و غارتگران بیت المال در بیرون از زندان ها مشغول جولان هستند. آنها به جای آنکه دنبال جاسوسان واقعی باشند انسان های شریف و مؤمن را به جاسوسی متهم می کنند.”

آقای موسوی همچنین در برای اولین بار در گفته ها و وبیانیه هایش از مشاوران بازداشت شده خود یاد کرده و گفته است: “جا دارد در اینجا بنده از همه مشاوران پاک و فداکار و فرهیخته خود که همگی دستگیر شده اند و در محبس عدالت آقایان گرفتارند دفاع نمایم و شرمندگی خود را از اینکه کنار آنها نیستم ابراز کنم. از مشاوران خود نام نبردم تا احترام خود را به همه زندانیان سیاسی ابراز کرده باشم. ایران نام و فداکاری همه این عزیزان را حفظ خواهد کرد.”

 
دولت مستقر و امتداد روحیه استبدادی رژیم پهلوی
میرحسین موسوی در بخش دیگری از اظهاراتش دولت مستقر فعلی را به استمرار روحیه و آثار رفتار استبدادی رژیم گذشته ایران متهم کرده و در باره این موضوع گفته است: “برترین نمونه را در به هم خوردن روابط منطقی و قانونی ارکان نظام مشاهده می کنیم. الان به طور واضحی دیده می شود که زور مجلس در مواردی که جزء وظایف آن است به دولت نمی رسد. این فقط گفته مخالفان دولت نیست. اصول گرایان منصف و آگاه از این مسئله می نالند. عدم پاسخ گویی در موارد اعلام شده دیوان محاسبات عمومی، روشن نبودن نحوه فروش نفت و شیوه های هزینه کردن آن، بی اعتنایی به برنامه چهارم و ویران کردن دستگاه برنامه ریزی برای فرار از حساب و کتاب و الخ موارد بسیار روشنی از برگشت ما حتی به ماقبل پهلوی ها است.”

وی با این توضیح در ادامه افزوده: “در حالی که در مجلس به دلیل جنایات بی سابقه در کهریزک گزارش داده شده است، یکی از مسئولین می گوید مسئله کهریزک بی خود بزرگ شده است. نمونه بارز دیگر این روزها نحوه ارتباط قوه قضاییه با باصطلاح ضابطین خودش است. باید دید قاضی ها فرمان می دهند و تصمیمی می گیرند یا نیروهای انتظامی و امنیتی؟ قوه قضاییه ای که در قانون اساسی به صورتی قوی بر استقلال آن تأکید شده است امروز باید دید که اختیاراتش تا چه حد است؟ تا چه مقدار شأن و منزلت آن مراعات می شود.”

 میرحسین موسوی همچنین در تشریح این بخش از گفته های خود تاکید کرده: “به نظر من یکی از مظاهر بارز ادامه روحیه استبدادی را در مظلوم واقع شدن قوه قضاییه و مجلس می توان مشاهده کرد. آیا امروز قوه قضاییه و قوه مقننه می توانند از همه اختیاراتی که قانون اساسی برای آنها تعیین کرده است، استفاده کنند. مشابهتی که انتخابات ها هم با انتخابات آن دوره پیدا می کند یکی دیگر از این نشانه ها است. شما شیوه رای گیری مجالس اول انقلاب را با الان مقایسه کنید تا ببینید ما به جلو حرکت کرده ایم یا به گذشته.”

 
مردم عدالت و آزادی را باهم می خواهند
نخست وزیر سابق کشور همچنین در ادامه گفت و گوی خود با اشاره به اینکه “گمان نمی کنم مجبور باشیم میان عدالت و آزادی یکی را انتخاب کنیم” در نقد سیاست های اقتصادی دولت گفته: “بطور عینی و ملموس توجه کنید که با خط فقر هشتصد و پنجاه هزار تومانی و وجود توأمان تورم و بیکاری، دارند درخواست آزادی را محدود می کنند.”

وی با این توضیح که “درست در همین نقطه است که طمع سیطره و مهار خواستهای آزادی خواهانه مردم بروز و ظهور پیدا می کن” تاکید کرده: “در کوچکتر شدن سفره مردم است که توزیع سیب زمینی و اقتصاد صدقه ای برای جلب آرا و خواسته های مردم مورد توجه قرار می گیرد و بررسی وضعیت موجود کشور نشان می دهد که امروز گره خوردن خواست برای عدالت بویژه عدالت اقتصادی با خواست برای آزادی سیاسی یک ضرورت است.”

وی با ابراز ناراحتی از اینکه “مشکلات حاد سیاسی باعث شده است مشکلات اقشار پایین دست جامعه و همچنین کارگران، معلمان و دانشجویان نادیده گرفته شود”، گفته : “امروز کسانی که مسئول شور بختی مردم و عقب ماندگی ملی ما هستند و کسانی که مسئول تورم و بیکاری و ویرانی اقتصاد کشور هستند، مسئول تعطیلی پروژه های بزرگ و عقب ماندگی ما از رقیبان در منطقه هستند، با تزریق مسکّن ها و سیاست های بی سر و ته ولی عوام فریبانه سعی می کننداز این وضعیت استفاده کنند. کافی است ببینید باسهام عدالت و حقوق بازنشستگان و شیوه غلط اجرای اصل ۴۴ چه بلایی به سر مملکت آورده اند. سرنوشت برنامه چهارم و بودجه سال آینده مایه نگرانی جدی است، مخصوصا با ندانم کاری هایی که منجر به افزایش خطر تحریم ها شده است.”

موسوی با بیان اینکه “اقشار مستضعف جامعه که دل در ارزش های اسلامی دارند بالقوه خواستار تحقق اهدافی هستند که جنبش سبز نیز بدنبال آن است” همچنین در ادامه افزوه: “کسانی که خواستار اجماع ملی برای تغییراند باید بیشتر با اقشار تهی دست گره بخورند و از منافع آنها دفاع بکنند گذشته از آن، امروز به دلیل سرنوشت ساز بودن تصمیمات و سیاست های اقتصادی همه باید به اخبار و تحلیل های اقتصادی حساسیت نشان بدهند. این روزها حجم اخبار اقتصادی و اجتماعی درمقایسه با اخبار سیاسی بسیار اندک است و در این زمینه اطلاع رسانی کمی صورت می گیرد.”

 
قانون اساسی وحی منزل نیست
میرحسین موسوی اما در یکی از مهمترین بخش های گفت و گوی خود به شعارهایی که اخیرا در باره عبور از قانون اساسی درمیان طرفداران جنبش سبز مطرح می شود، پرداخته و ضمن دفاع از اصلاحات قانون فعلی آن را دچار اشکالات فراوان دانسته و تاکید کرده است:” بعضی از شعارهای معطوف به عبور از قانون اساسی موردسوء ظن مردم متدین ونهادهای سنتی است و متاسفانه باید گفت، گاهی شعارهای افراطی در این زمینه بیشتر از افراط کاری های اقتدارگرایان به جنبش آسیب می رسانند. اینکه شما مخالف خرافه گرایی و تحجر هستید یک خواست خوب و اساسی است.ولی اینکه وسط معرکه بحث هایی به میان کشیده شود که با اعتقادات و دین و ایمان مردم ناسازگاری دارد، مشکوک است.”

وی در توضیح این گفته خود طرح این گونه شعارها را “به پرتاب شدن در تاریکی” تشبیه کرده وافزوده: “اگر ما این ریسمان اتصال را که حاصل زحمات و تلاش های نسلهای گذشته ماست از دست بدهیم به قطعات ریز ریز بی خاصیت تبدیل خواهیم شد. طبیعی است که دنبال آن رویگردانی عامه مردم از این آشفتگی و حرکت در تاریکی را شاهد باشیم.”

میرحسین موسوی در تکمیل توضیحات خود در این باره خاطرنشان کرده: “بنده جایی گفته ام که قانون اساسی وحی منزل نیست و همانطور که سال ۶۸ یکبار تغییر پیدا کرد می توان با توجه به نیازهای فکری مردم و مطالبات مردم و تجربیات ملی گام های مهمی در جهت کارآمدسازی بیشتر آن برداشت. منتهی باید بداینم که صرف داشتن یک قانون خوب مسئله را حل نمی کند. ما باید به طرف سازو کارهایی حرکت کنیم که امکان نقض و تخطی از قانون هزینه های گزافی برای نقض کنندگان آن در هر سطح و مرتبتی داشته باشد.”