استفتائات سینمائی از اسلام شناس برجسته

شهرام شکیبا
شهرام شکیبا

وبلاگ مهمان، شکیبا، شهرام  - جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد درباره فیلم «سفر به هیدالو» ساخته مجتبی راعی گفت: “ما دو سال پیش به آقای راعی پیشنهاد دادیم با هزینه دولت نقش زن فیلم را حذف کند و از یکی دیگر از بازیگران زن استفاده کند که البته نپذیرفت، اما شاید جدیداً بعد از ساخت فیلم «عصر روز دهم» انرژی داشته باشد و این پیشنهاد را بپذیرد.”

1-  تا جایی که می‌دانیم دو سال پیش کس دیگری معاون سینمایی ارشاد بوده است. نکند همان موقع هم آقای شمقدری صاحب سینما بوده و ما نمی‌دانستیم. 
2- مگر دولت مقصر جریانات بوده که باید غرامت بدهد تا بازیگر عوض شود؟
3- اساساً دولت برای چه باید پول بابت یک همچین ماجرایی بپردازد؟‌ همین خاصه‌خرجی‌ها را می‌کنند که پول کم می‌آید، آن وقت مجبورند همه را خوشه 3 اعلام کنند. حق زن و بچه ما خوشه‌ 3های بی‌سروصاحب را که نباید بدهند بازیگر فیلم عوض کنند.
4- آیا به نظر معاونت سینمایی برای تغییر یک بازیگر در فیلم انرژی لازم است؟
5-  آیا بعد از ساختن هر فیلم انرژی خاصی به کارگردان رسوخ می‌کند؟ یا اینکه از همین حالا ماجرای جوایز جشنواره معلوم است و آقای شمقدری هم از آن مطلعند؟

جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد: “البته فیلم سفر به هیدالو ساخته آقای مجتبی راعی فیلم بسیار خوبی است، فقط مشکل آن مشکل بازیگر زن آن است که شاید برای اکران آن نیاز به یک فتوا داشته باشیم تا بتوانیم پروانه نمایش صادر کنیم.”
هرچه فکر کردم دیدم بهتر است سؤالات سینمایی را با برجسته‌ترین اسلام‌شناسی که در عرصه هنر نیز با چند بازیگر عکس گرفته است و حتی عکس‌های آنها را هم دیده و بابتش وام هم پرداخته مطرح کنم. لذا چند مورد سؤال و جواب احتمالی را به عرض می‌رسانم.

اسلام‌شناس برجسته، جناب آقای اسفندیار رحیم‌مشایی، با سلام و ادای احترام.
اگر به هر دلیلی بخواهیم بازیگر زن یک فیلم را عوض کنیم چه باید کرد؟
جایز است. اما احتیاط واجب آن است که بازیگر جایگزین سرکار خانم هدیه تهرانی باشد. مگر در صورتی که ایشان سر پروژه دیگری باشد یا پیشنهاد کاری بهتری داشته باشد که خدای ناکرده با بازی در پروژه مذکوره شبهه اضرار مالی به ایشان پدید آید.

اگر نیاز به تعویض بازیگر مرد بود باید چه کرد؟

مستحب مؤکد است که فیلمنامه فیلم مذکور تعویض و کارگردان مزبور توجیه گردد که نقشی هم برای سرکار خانم هدیه تهرانی کنار بگذارند.

اگر سناریو به گونه‌ای بود که به هیچ‌وجه اجازه حضور یک زن را نمی‌داد باید چه کرد؟

اولاً باید دید که اطلاق لفظ سناریو به همچین چیزی جایز است یا خیر. ثانیاً احوط آن است که دستکم تهیه‌کننده از محل مداخل پروژه یک قرض‌الحسنه‌ای برای خانم هدیه تهرانی در نظر بگیرند که صرف امور فرهنگی و هنری گردد.

اگر یک فیلم نیاز به جلوه‌های ویژه کامپیوتری داشت باید چه کرد؟

اگر سرکار خانم هدیه تهرانی در آن فیلم حضور داشته باشند که سالبه به انتفای موضوع است و اساساً اثر نیازی به جلوه‌های ویژه ندارد و فی حد ذاته در اثر موجود است. اما اگر بر فرض محال خدای ناکرده فیلمی ساخته شد که ایشان در آن حضور نداشت، احتیاط واجب آن است که حتماً‌ با استفاده از جلوات ویژه کامپیوتری از قبیل فتوشاپ تصاویری از ایشان در فیلم مذکور درج گردد.

اگر در حین فیلمبرداری یک فیلم خدای ناکرده خانم هدیه تهرانی دچار سانحه شد باید چه کرد؟

شاعر در این‌باره می‌فرماید:
تار زلفت را جدا از شانه‌ گر مشاطه کرد 
دست آن مشاطه را باید جدا از شانه کرد

 

منبع : خبر آن لاین