دولت دهان رسانه ها را می بندد

نویسنده
آرش معتمد

» فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران:

همزمان با افزایش فشار های دستگاه قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی علیه روزنامه نگاران در چند روز گذشته، یک نهاد بین المللی حامی روزنامه نگاران با انتقاد از برخوردهای اخیر علیه روزنامه نگاران، دولت محمود احمدی نژاد را به “مرعوب” کردن خبرنگاران متهم کرد.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، روز گذشته با انتشار گزارشی در وب سایت رسمی خود، ضمن  انتقاد از سرکوب روزنامه روزنامه نگاران ایرانی، به بازداشت دست کم چهار خبرنگار “شاغل” در رسانه های داخلی توسط مقامات جمهوری اسلامی اشاره کرد. در همین ارتباط، ایدن وایت دبیر این فدراسیون نیز دولت محمود احمدی نژاد را متهم به “بستن دهان رسانه ها” کرد و گفت: “دولت ایران تلاش می کند تا از ترس تبلیغاتی که در جهت تظاهرات ضد دولتی در خاورمیانه شده، خبرنگاران را مرعوب کند. بستن دهان رسانه ها یک گواهی دیگر بر عدم توجه مسئولیت به درخواست برای تغییرات دموکراتیک در منطقه است.”

گفتنی است فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، به نمایندگی از بیش از ششصدهزار روزنامه نگار از 125 کشور جهان بیانیه های خود را صادر می کند.

گزارش روز گذشته این فدراسیون، همچنین به گزارش انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران استناد می کند که بازداشت چندین روزنامه نگار در روزهای پیش از تظاهرات گسترده جنبش سبز در روز دوشنبه را تایید می کند. از این جمله می توان به بازداشت نزهت امیرآبادیان و مازیار خسروی، دو روزنامه نگار روزنامه اصلاح طلب شرق در روز جمعه اشاره کرد.

پیش از این سردبیر، دبیر سرویس سیاسی و دبیر سرویس بین الملل این روزنامه نیز بازداشت شده بودند. اوایل ماه گذشته عباس جعفری دولت آبادی با امنیتی خواندن جرم روزنامه نگاران بازداشتی، ادعا کرده بود که آنان به دنبال نوشتن اطلاعیه علیه نظام و “تدارک مالی” بوده اند :” این متهمان شش نفر بوده‌اند که یک سری از آنها توسط یک نهاد تحقیقاتی دستگیر و برخی دیگر توسط یک نهاد دیگر دستگیر شده‌اند و تا جایی که اطلاع دارم هم‌اکنون پنج نفر از آنها در بازداشت هستند.”

 

استقلال روزنامه نگاران را بپذیرید

اما دبیر کل فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران می گوید: “مسئولین باید استقلال خبرنگاران را بپذیرند و نباید از آنها به عنوان بهانه استفاده کنند.وقت آن رسیده که همه همکاران ما آزاد شوند.

جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته همواره از سوی سازمان های مدنی بین المللی به عنوان یکی از “دشمنان اصلی” روزنامه نگاری مورد انتقاد قرار گرفته است، اما در بیست ماه گذشته، یعنی از زمان خیزش گسترده مخالفان محمود احمدی نژاد در خرداد 88 سرکوب روزنامه نگاران به اوج خود رسیده است.بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز تنها در سال 2009، همزمان با انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری، حداقل 100 روزنامه نگار توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده اند. به غیر از روزنامه نگاران بازداشت شده، ده ها روزنامه نگار همزمان با سرکوب های پس از انتخابات سال 88، ناچار به پنهان شدن و یا ترک کشور شدند.

در همین ارتباط است که فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در گزارش روز چهارشنبه خود، با اشاره به سرکوب خبرنگاران در ایران، رهبران جمهوری اسلامی را متهم می کند که پس از انتخابات “پرمناقشه خرداد” می کوشد رسانه ها را عامل مواضع “افکار عمومی ایران” علیه رهبری کشور معرفی کند.

در یک هفته گذشته، همزمان با انتشار بیانیه رهبران سیاسی جنبش مخالفان دولت که مردم را به حضور در خیابان ها در روز 25 بهمن فرا می خواند، حداقل هفت روزنامه نگار بازداشت شده اند. به غیر از روزنامه نگاران روزنامه شرق، تقی رحمانی، میثم محمدی و  امید محدث، عبدالله ناصری و ابراهیم اسکافی نیز به دلیل فعالیت های رسانه ای خود بازداشت شده اند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، یک روز پیش از تظاهرات گسترده مخالفان در روز 25 بهمن در توضیح دلایل بازداشت های اخیر، مانند همیشه جرم دستگیر شدگان را امنیتی توصیف و گفته بود: “دستگاه پلیس و نیروهای امنیتی بر اساس وظیفه اقدامات برخی از افراد منتسب به سران فتنه را زیر نظر داشته و آنها را دستگیر کرده‌اند که هم اکنون پرونده آنها در حال تعقیب بوده و جرم آنها امنیتی است.”

 

رقابت با چین در سرکوب روزنامه نگاران

گفتنی است اواخر سال گذشته “کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران”، نهادی که مقر آن در نیویورک است، در گزارشی از “رقابت” جمهوری اسلامی ایران و چین در زندانی کردن روزنامه نگاران خبر داد و نوشت: “سرکوب صداهای منتقد از سوی جمهوری اسلامی و سرکوب روزنامه‌نگاران اقلیت در چین کماکان ادامه دارد، و ایران و چین، بدترین کشورهای محبوس کنندۀ روزنامه‌نگاران هستندکه تقریبا نیمی از روزنامه‌نگاران زندانی در جهان، در این دو کشور محبوس می باشند.”

 

کارت پستال آزادی برای احمدی نژاد

در همین ارتباط و در اعتراض به برخورد های مقامات جمهوری اسلامی با روزنامه نگاران، وب سایت فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، صفحه ای در سایت خود تعبیه کرده است که از خوانندگان می خواهد با فرستادن کارت پستالی به محمود احمدی نژاد از او بخواهند روزنامه نگاران محبوس ایرانی را آزاد کند. این در حالی است که رئیس دولت دهم در مصاحبه با خبرنگاران خارجی، ایران را “آزاد ترین” کشور دنیا نامیده است.

 

روزنامه نگاران محبوس

از جمله روزنامه نگاران بازداشت شده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 می توان به احمد زیدآبادی، عیسی سحر خیز، محمد نوری زاد، مسعود باستانی، بهمن احمدی امویی، علی ملیحی، عمادالدین باقی، هنگامه شهیدی، علی بهزادیان نژاد، محمد پورعبدالله، علی خدابخش، نازنین خسروانی، محمد داوری، مصطفی دهقان، سید حسین رونقی ملکی، هدی صابر، کیوان صمیمی، حشمت الله طبرزدی، احمد غلامی، علی اکبر عجمی، سیامک قادری، محمدایوب کاظمی، محمدصدیق کبودوند، نادر کریمی جونی، مجتبی لطفی، مسعود لواسانی، سعید متین پور، مهدی محمودیان و محمدرضا مقیسه اشاره کرد.