فشار بر احزاب برای ندادن بیانیه

نویسنده
سارا اصفهانی

» وزارت کشور همپای نهادهای امنیتی

چند روز پس از صدور بیانیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن با نمادهای سبز، نهادهای امنیتی مختلف از جمله وزارت اطلاعات و پلیس امنیت به تلاش افتادند تا احزاب را مجبور به تکذیب این بیانیه کنند.این در حالیست که سایرنهادهای دولتی از جمله وزارت کشور هم،همپای نهادهای امنیتی احزاب را برای ندادن بیانیه تحت فشار گذاشته اند.

براساس اخبار رسیده به روز، به دنبال صدور این بیانیه،وزارت اطلاعات در تماس های تلفنی با برخی شخصیت های سیاسی عضو جبهه اصلاحات مانند علی شکوری راد، عبدالله رمضان زاده و محمد نعیمی پور و شماری دیگر، از آنان خواسته است بیانیه مذکور را “سریعا” تکذیب کنند.

همچنین شنیده های دیگر حاکی از آن است که نیروهای امنیتی پس از صدور بیانیه جبهه اصلاحات با سایر اعضای تشکلهای اصلاح طلب تماس گرفته و با تهدید از آنان خواسته اند مانع از انتشار بیانیه حزب شان در خصوص 22 بهمن و دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی شوند.

براساس گزارشها هیچ کدام از این تلاش هاو تهدید ها،حتی در فعالین سیاسی و کسانی که به تازگی از قید بازداشت و انفرادی رهایی یافته اند، نتیجه نداده و به همین جهت دولت وارد فاز جدیدی برای تکذیب این بیانیه ها شده است:استفاده از اهرم کمیسیون ماده ده احزاب.

کمیسیون ماده 10 احزاب که طبق قانون مسئول قانونی رسیدگی به وضعیت احزاب است بعنوان نیروی پشتیبان نهادهای امنیتی وارد شده و با تماس با احزاب از آنان خواسته است بیانیه جبهه اصلاحات را تکذیب کنند.

در همین راستا روز گذشته محمود عباس زاده مشکینی دبیر این تشکل در گفت و گو با خبرگزاری فارس،وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی،ادعا کرد که 10 حزب اصلاح طلب صدور این بیانیه را تکذیب کرده اند.

وی در بخشی از مصاحبه اش با اشاره به اینکه در قانون احزاب آمده است که احزاب نباید فعالیت “افعالی” داشته باشند و کاری کنند که موجب نقض وحدت ملی شود، بیانیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را مصداق این مسئله دانست.

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب البته توضیح نداده بیانیه ای که پیام اصلی آن دعوت عمومی از مردم برای حضور در راهپیمایی بزرگداشت انقلاب اسلامی است، چگونه می تواند فعالیتی در جهت نقض وحدت ملی کشورتلقی شود.

براساس ادعای مشکینی 10 حزب اصلاح طلب بیانیه مذکور را تایید نکرده اند اما وی نگفته احزابی که صدور این بیانیه را تکذیب کرده اند،کدام ها هستند. در این مصاحبه  همچنین از احزابی مانند کارگزاران سازندگی، انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان انقلاب اسلامی  نام برده شده که به ادعای مشکینی مفاد بیانیه شورای هماهنگی را تایید نکرده اند؛ این در حالیست که تمامی این احزاب طی سه روز گذشته بیانیه های مفصل و جداگانه ای منتشر و در آن از همه علاقه مندان جنبش سبز دعوت کرده اند در راهپیمایی 22 بهمن با نمادهای سبز حضور داشته باشند.