عسگر اولادی: احمدی نژاد به پایان راه رسیده

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مؤتلفه از لاریجانی تشکر کرد

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با متهم کردن محمود احمدی نژاد به “فرافکنی” و بیان “گفته های ناروا”، از اینکه رئیس مجلس با “خویشتن داری” به اظهارات او پاسخ نداده، تشکر کرد.

محمدنبی حبیبی با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس جمهوری اسلامی با رسانه ها گفت که این مصاحبه “نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه به فرصت طلبان اجازه داد فردای آن روز در بازار دست به آشوب و فتنه گری بزنند.”

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با تشکر از علی لاریجانی، رئیس مجلس به علت آنچه “خویشتن داری و عدم پاسخگویی به مطالب ناروای” محمود احمدی نژاد در نشست خبری اخیر خواند، گفت: “ما در شرایط کنونی نیاز به عزم واحد، اتحاد قوا و همبستگی ملی در مقابله با تهدیدات نظامی و تحریم های اقتصادی داریم”.

احمدی نژاد روز دوشنبه یازدهم مهر در یک کنفرانس خبری با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی، اتهامات متعددی را به نهادها و مقام های مختلف حکومتی وارد کرد.

احمدی نژاد و دولت وی که در ماه های اخیر به دلیل افزایش بی سابقه مشکلات اقتصادی کشور از جمله قیمت ارز و تورم، مورد انتقاد شدید کارشناسان و سیاست مداران رقیب در درون حکومت قرار داشته اند، در این کنفرانس از عملکرد دولت خود دفاع کرد و در مقابل، مشکلات موجود را به گردن دیگر نهادهای حکومتی و برخی افراد و گروه های ناشناس انداخت.

او از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس را هدف انتقادات تند خود قرار داد.

ساعتی پیش از کنفرانس خبری احمدی نژاد، خبرگزاری فارس در مصاحبه ای با علی لاریجانی و به نقل از رئیس مجلس، سیاست‌های دولت را عامل اصلی التهاب بازار ارز معرفی کرده بود.

احمدی‌نژاد در واکنش به این مصاحبه گفت: “از اینکه ایشان درباره یک موضوع سیاسی با خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی ـ- امنیتی مصاحبه می‌کند، متاسفم.”

او از رئیس مجلس خواست که “به جای نقد به یاری دولت بیاید.”

رئیس دولت درباره لاریجانی افزود: “بعضی‌ها فقط در موقع خوشی همراه دولت هستند. رییس مجلس به جای اینکه پنج صفحه مصاحبه کند و انتقاد کند، کمک کند تا معوقات بانکی پرداخت شود.”

رئیس مجلس روز یکشنبه در پاسخ به انتقادهای چند نماینده از احمدی‌نژاد در جلسه علنی، اعلام آمادگی کرد که “اگر با توهین‌ها مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود در روز یکی دو جین فحش را تحمل کنیم.”

همچنین صبح روز پس از کنفرانس خبری جنجالی احمدی نژاد که واکنش های زیادی را در محافل سیاسی و رسانه ای کشور به دنبال داشت، دفتر رئیس مجلس به تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری های رسمی و صدا و سیما اطلاع داد که لاریجانی قرار است تا ساعاتی دیگر در یک کنفرانس خبری به پرسش های آنها پاسخ دهد.

اما سه ساعت پیش از آغاز کنفرانس خبری رئیس مجلس، به خبرنگاران اطلاع داده شد که این نشست لغو شده است.

 

حمایت و رقابت قدیمی

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی روز گذشته با تقدیر از سکوت رئیس مجلس در برابر رئیس جمهور، احمدی نژاد را به طور تلویحی به انجام کار “حرام” متهم کرد.

حبیبی گفت: “رهبر معظم انقلاب چندی پیش اختلاف قوا و مجادلات لفظی آنها را حرام اعلام کردند نباید این حریم نادیده گرفته شود.”

حمایت مؤتلفه از علی لاریجانی در برابر محمود احمدی نژاد پیش از این نیز سابقه دارد. در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ نیز حزب مؤتلفه اسلامی و مجموعه جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان ائتلاف گروه های سیاسی جناح راست سنتی، از کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات حمایت کرده بودند.

او در آن انتخابات تنها توانست حدود دو میلیون رأی به دست بیاورد و نفر آخر در میان شش کاندیدای انتخابات شد. احمدی نژاد در آن هنگام، اگرچه خود عضو شورای مرکزی دو تشکل جریان اصولگرا یعنی جامعه اسلامی مهندسین (نزدیک به مؤتلفه) و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی (تشکیل شده از فرماندهان و اعضای سابق سپاه) بود اما نه توانست حمایت این دو حزب را پشت سر خود داشته باشد و نه حمایت دیگر تشکل های سیاسی شناخته شده جناح راست را جلب کند.

اما با وجود بی اعتنایی احزاب و گروه های درونی جناح اصولگرا به احمدی نژاد، وی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد؛هر چند اصولگرایان هنوز می گویند که احمدی نژاد با استفاده از آنها و در سایه حمایت های این جریان توانست به دولت راه یابد.

حبیب الله عسگراولادی، دبیرکل سابق و نفر اول مؤتلفه، روز گذشته با اشاره به همین مسئله به انتقاد از رئیس جمهور پرداخت.

او گفت که “ایشان [احمدی نژاد] به وسیله احزاب بالا آمد و در مجموعه اصولگرایان مانند دیگران به همراه آقای دانشجو و دیگر شخصیت ها حضور داشت.”

عسگراولادی در جمع طرفداران حزب مؤتلفه افزود: “آقای احمدی نژاد از جمله کسانی است که مجموعه های اصولگرا معرفی اش کردند اما همین که رای آورد گفت به حزبی بدهکار نیستم.”

به گفته او، احمدی نژاد “به پایان راه نزدیک شده”.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، همچنین به طور تلویحی رئیس جمهور را به “بی ریشگی اجتماعی” متهم کرد و گفت: “در انتخابات ریاست جمهوری آینده باید مواظب باشیم و رئیس جمهور باید ریشه اجتماعی و تشکیلاتی داشته باشد زیرا در غیر این صورت هر کس که می آید رشد پیدا کند را کنار می زند.”

اشاره این عضو بانفوذ شورای مرکزی مؤتلفه به انتخابات آینده ریاست جمهوری و برخی مشخصات رئیس جمهور مد نظر این تشکیلات که با حمایت دبیرکل مؤتلفه از علی لاریجانی در برابر محمود احمدی نژاد همزمان شده، در حالی است که پیش از این دو عضو دیگر مؤتلفه گفته بودند که رئیس مجلس از گزینه های مد نظر این حزب برای کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری است.

حسن غفوری فرد و جواد آرین منش، اعضای شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی هر دو از علی لاریجانی به عنوان نامزد احتمالی و نهایی اصولگرایان در انتخابات آینده نام برده اند.

با وجود این اظهارات، حمیدرضا ترقی، دیگر عضو شورای مرکزی این حزب قدیمی کشور گفته بود که “تاکنون حتی یک کلمه درباره مصداق نامزدهای مدنظر حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری بحث نشده است.”