هزاران کارگر شرکت واحد به معترضان پیوستند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» معاون شهرداری تهران: ارزش پول ملی از بین رفته

نمایندگان بیش از ده هزار تن از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، دیروز در اعتراض به تبعیض در ارائه مزایای شغلی میان پرسنل این مجموعه و رانندگان، عدم همسان‌سازی دستمزد‌ها میان تمامی پرسنل شهرداری و ناچیز بودن حقوق جنبی از جمله حق خواروبار و مسکن و…. مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری‌های دولتی، نمایندگان کارگران که تعدادشان به دویست نفر می رسید،همچنین خواستار تغییر مدیرعامل این شرکت و رسیدگی به حق و حقوق از دست رفته خود شدند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از جمله فعال‌ترین سندیکاهای کارگری در ایران است.بسیاری از اعضای این سندیکا، از جمله منصور اسانلو رئیس و ابراهیم مددی نایب رئیس آن به‌دلیل دفاع از حقوق کارکنان این شرکت، سال های زیادی را در زندان به‌سر برده‌اند.

 معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری هم از بین رفتن ارزش پول ملی، بالا رفتن قیمت ارز، خوراک و مسکن را دلیل تجمع این کارگردان عنوان کرده و از کسانی که اقتصاد کشور را مدیریت می‌کنند پرسیده است چرا باید کارگران شرکت واحد با حقوق نسبتا خوب، نتوانند زندگی عادی داشته باشند؟

 

با تعداد بیشتری اعتراض می‌کنیم

خبرگزاری کار ایران با تائید خبر تجمع کارگران شرکت واحد نوشته که این رانندگان علاوه بر اینکه خواهان همسان سازی دستمزد‌ها میان تمامی پرسنل شهرداری هستند، به مبلغ اندک برخی حقوق جنبی از جمله حق خوار و بار و مسکن نیز اعتراض دارند.

 

همچنین به گزارش سایت اتحاد، ارگان خبری اتحادیه آزاد کارگران ایران، تجمع کارگران و طرح خواسته‌های جدید در حالی صورت گرفته که از ابتدای سال ۱۳۸۸، ده درصد به عنوان حق جذب به حقوق تمامی پرسنل شهرداری تهران و دیگر زیر مجموعه‌های این شهرداری، از قبیل سازمان آتش نشانی، افزوده شده، اما شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آن را به اجرا در نیاورده است.

این گزارش افزوده است از اواخر سال ۱۳۹۰ کارگران شرکت واحد تهران از طریق نامه نگاری، جمع آوری طومار اعتراضی و ارائه آن به مسئولین شرکت واحد و شهرداری تهران خواهان رفع تبعیض از خود شدند اما مسئولین شهرداری و شرکت واحد تهران در این مدت به خواسته‌های این کارگران توجهی نکرده اند. به همین دلیل بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان آنان از صبح امروز دست به تجمعی اعتراضی در مقابل ساختمان اصلی شهرداری و شورای شهر تهران زدند و خواهان رسیدگی به خواسته های خود شدند.

آخرین گزارش‌ها حاکیست که تجمع معترضان بعد از ظهر روز سه شنبه پس از وعده مسئولان شهرداری برای تحقق خواسته‌های آنان پایان یافته اما اتحادیه آزاد کارگران به نقل از منابع کارگری هشدار داده چنانچه صحبتهای مسئولان به “وعده” تبدیل شود اینبار با تعداد بیشتری از همکارانشان تجمعات اعتراضی خود را از سر خواهند گرفت.

 

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

اعضای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از سال ۱۳۸۴ به این طرف،چندین مرتبه دست به اعتصاب‌های صنفی زده‌اند.این سندیکا حدود چهل سال پیش،قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ تأسیس شد اما در دوران جمهوری اسلامی منحل شد و جایش را به خانه کارگر و شورای اسلامی کار داد. این سندیکا هفت سال پیش توسط کارکنان این شرکت بازسازی شد و به عضویت رسمی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در آمد.

در سالهای گذشته بسیاری از اعضای سندیکای شرکت واحد از جمله منصور اسانلو رئیس این سندیکا، به‌دلیل دفاع از حقوق کارکنان این شرکت دوره‌هایی را در زندان به‌سر برده‌اند.

ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه هم از سال ۸۶ تاکنون با اتهامات امنیتی در زندان به سر می‌برد. فعالان کارگری دیگری مانند شاهرخ زمانی و بهنام ابراهیم‌زاده هم به اتهام‌های مشابه زندانی هستند.

حکم رضا شهابی، خزانه‌دار و از اعضای اصلی این سندیکا هم که به شش سال زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی محکوم شده بود در تیر ماه سال جاری از سوی دادگاه انقلاب، شعبه تجدید نظر استان تهران، تائید شد.

در ایران تشکل‌های کارگری مستقل اجازه فعالیت آزادانه ندارند و علاوه بر برخی از اعضای سندیکای شرکت واحد بسیاری از فعالان کارگری کشور در زندان به سر می‌برند. در حال حاضر تنها تشکل‌های رسمی و حکومتی نمایندگی جامعه کارگری را به عهده دارند؛ نهادهایی که به گفته فعالان کارگری حکومتی، بیشتر از آنکه به فکر حل مشکلات کارگران باشند، نگران مسائل سیاسی هستند.

 

معاون شهردار: مشکلات معلول هدفمند سازی یارانه هاست

روز سه شنبه، ۱۸ مهر، عبدالله مختاری، رئیس اتحادیه کارگران شهرداری تهران در واکنش به تجمع رانندگان شرکت واحد به خبرگزاری ایلنا گفت: “تلاش می‌کنیم تا از راه‌های قانونی حق مسکن و سایر مزایای ریالی کارگران شرکت واحد را افزایش دهیم.”

او گفت در حال حاضر برپایه قانون کار، حق مسکن هر کارگر شاغل در سازمان‌های تابعه شهرداری تهران تنها ۱۰ هزار تومان است و هم اکنون در برخی سازمانهای تابع شهرداری تهران مانند آتش‌نشانی، سازمان پارک‌ها و سازمان خدمات موتوری، حق مسکن کارگران مانند حق مسکن کارمندان محاسبه و پرداخت می‌شود که مبلغ آن از ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان متغیر است.

به گفته آقای مختاری هنوز در سایر سازمانهای تابعه شهرداری تهران از جمله شرکت‌واحد اتوبوسرانی اعتبار مالی مشخصی برای حق مسکن کارگران تعیین نشده، بنابراین حق مسکن کارگران شاغل در این قسمت‌ها نیز همچنان برمبنای قانون کار پرداخت می‌شود.

رئیس اتحادیه کارگران شهرداری تهران گفته اتحادیه تحت مدیریت او در تلاش است تا با گفت‌وگو و رایزنی، موافقت مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران را برای افزایش حق مسکن تمامی کارگران شاغل در سازمان‌های تابعه شهرداری جلب کند.

در واکنشی دیگر، یکی از معاونان شهرداری تهران به خبرگزاری دولتی کار ایران گفته است: “امیدواریم به مشکلات معیشت مردم که با هدفمندسازی یارانه‌ها ایجاد شده است، توجه جدی شود تا برای رفع مشکل رانندگان شرکت واحد و سایر افراد چاره اندیشی شود.”

معاون شهردار تهران با بیان اینکه قیمت مسکن در چند سال گذشته چندین برابر افزایش داشته از مسئولان پرسیده است:” یک راننده در شرکت واحد مگر چه قدر سرمایه دارد که بتواند خانه‌ای را اجاره کند و معیشت زندگی خود را نیز بگرداند؟ از این رو لازم است زیرساخت‌های کشور اصلاح شود.”

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران همچنین تاکید کرده که‌ “بهتر است به دنبال معلول نگردیم و علت را بیابیم که چرا معیشت مردم سخت‌تر شده است. متاسفانه ارزش پول تحت تاثیر عوامل مختلفی از بین رفته و موجب شده است تا کارگران ما که تا چند ماه گذشته مشکلی نداشتند هم اکنون با‌‌‌ همان حقوق وحتی بیشتر از قبل در اداره امور زندگی خود با مشکل مواجه شوند.”

حقوق و مطالبات معوقه، اخراج، بیکاری و عدم تمدید قرارداد‌های کاری از جمله مشکلات بسیاری از کارگران کارخانه‌های ایران است که در ماه‌های اخیر به خاطر رفع آن دست به تجمعات و اعتراضات مختلف زده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسلامی وحامیان وی وضعیت بحرانی اقتصادی کشور را به تحریم‌های جهانی ناشی از پرونده هسته ای جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند اما مخالفان نزدیک به حاکمیت سیاست‌های اقتصادی دولت را هم در وضعیت کنونی دخیل می‌دانند.

اشاره معاون شهرداری به مشکلات معیشتی مردم که او آن را “معلول هدفمند سازی یارانه‌ها” دانسته در حالیست که هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری پرجنجال خود، مدیریت شهرداری تهران را به باد انتقاد گرفته بود.