داغ ترین روز دانشجو در تاریخ ایران

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گزارش ها از پایتخت نشان می دهند

روز گذشته، سالروز گرامیداشت “روز دانشجو” در ایران به خشونت کشیده شد و نیروهای ضدشورش برای پراکنده کردن دانشجویان، اقدام به تیراندازی هوایی، پرتاب گاز اشک آور و بازداشت گسترده معترضان کردند. دیروز شدت و پراکندگی اعتراضات دانشجویی در سطح پایتخت به حدی بود که به گفته ناظران، از زمان نامیده شدن 16 آذر به عنوان “روز دانشجو”، هرگز در ایران سابقه نداشته است.

همزمان با سالروز 16 آذر، دانشجویان ایران در شرایطی به گرامیداشت روز دانشجو و ادامه اعتراضات خود به کودتای انتخاباتی و وقایع بعد از انتخابات 22 خرداد پرداختند که دانشگاههای معروف تهران در محاصره کامل نیروهای امنیتی و انتظامی قرار داشت و این نیروها با بستن خیابان های منتهی به دانشگاهها، مانع از خروج دانشجویان از محیط های آموزشی و پیوستن آنها به مردم معترض می شدند.

این در حالی بود که فریاد مرگ بر دیکتاتور، ندای مشترکی بود که در دانشگاههای تهران و شهرهای مختلف ایران سر داده شد و محوطه دانشگاهها و خیابان های اطراف آنها شاهد صحنه های ضد و خورد دانشجویان و مردم معترض با نیروهای گارد ضد شورش و لباس شخصی ها بود.

خبرنگاران رسانه های خارجی از پوشش خبری وقایع روز گذشته تهران منع شده بودند و اختلال شدیدی در اینترنت و خطوط تلفن همراه ایجاد شده بود، اما تصاویر بسیاری از وقایع دیروز تهران و سایر شهرستان ها بر پایگاههای اجتماعی و سایت هایی چون یوتیوب قرار داده شد که نشانگر وسعت تجمعات دانشجویان و درگیریهای رخ داده بود.

 

درگیری و بازداشت گسترده در دانشگاه های تهران

براساس گزارش های خبرنگاران “روز” از تهران، اطراف دانشگاههای تهران، امیرکبیر، صنعتی شریف، خواجه نصیر، علم و صنعت، بهشتی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد - واحد مرکزی و واحد فنی پونک و… تعداد زیادی وانت دارای تور های سیمی پارک شده بود که معترضان را پس از بازداشت، با کشیدن کیسه ای بر سرشان با این وانت ها به مکان نامعلومی منتقل میکردند. ون های پلیس و اتوبوس های زیادی نیز در اطراف دانشگاهها برای انتقال بازداشت شدگان،  به چشم میخورد.

در جریان اعتراضات دیروز تعداد زیادی از دانشجویان بازداشت شدند که در میان آنها مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و محمدجعفر طهماسبی، از اعضای ستاد دانشجویی میرحسین موسوی به چشم میخوردند.

در حالیکه دانشگاه تهران در محاصره کامل نیروهای امنیتی بود، سایت بازتاب، متعلق به محسن رضایی از استقرار نیروهای انتظامی در دسته‌های سه تا چهار نفره با فاصله کمی از هم در اطراف دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیر و امیرکبیر و استقرار همزمان نیروهای موتورسوار در منطقه خبر داد.

خیابان ابوریحان نیز توسط پلیس بسته شده بود و خیابان وصال و ۱۶ آذر تحت کنترل نیروهای پلیس بود.

براساس فیلمی که در شبکه یوتیوب قرار داده شده، تعداد موتورسواران که در اطراف دانشگاه تهران و سایر خیابان های تهران مانور میدادند بسیار زیاد بود. گذشته از خیابان های مرکزی شهر، خبرگزاری رویتر از تجمع “ده‌ها لباس شخصی موتورسوار” در میدان تجریش تهران خبر داده است.

 

سوء قصد به زهرا رهنورد

زهرا رهنورد، استاد دانشگاه تهران و همسر میرحسین موسوی روز گذشته از سوی چند زن بسیجی مورد سوقصد قرار گرفت. خانم رهنورد، استاد دانشکده هنرهای زیبا است که در محوطه این دانشکده در حال آماده شدن برای مراسم روز دانشجو بود. سایت کانون زنان ایران به نقل از یک شاهد عینی گزارش داده است که پس از درگیری لفظی خانم رهنورد با این زنان، در میانه خیابان وصال در حالی که او سوار ماشین حراست دانشگاه بود گاز فلفل را از فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتی بر صورت او پاشیدند که منجر به تنگی نفس و نابینایی موقتش شد. در آن لحظه اهالی و مغازه دارهای اطراف هرکدام به نحوی نسبت به نجات او اقدام کردند.

وضعیت ریوی و بینایی رهنورد به دلیل اینکه گاز فلفل از فاصله بسیار نزدیک به صورت او پاشیده شد بد گزارش شده است.

زهرا رهنورد در درگیری لفظی به این زنان گفته بود که “جز از خدا از هیچ کس نمی ترسم و اگر مرا تکه تکه کنید و به قبر بسپارید جز صدای سبز آزادی و دمکراسی صدایی نمی شنوید”.

 

دانشگاه تهران

در دانشگاه تهران، دانشجویان با تجمع در مقابل دانشکده فنی این دانشگاه به سر دادن شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد پرداختند. انها شعار میدادند: “مرگ بر دیکتاتور”، “مرگ بر خامنه ای”، “خامنه ای قاتله – ولایتش باطله”، “ایران شده بازداشتگاه – اوین شده دانشگاه”، “نداییم – سهرابیم – ما همه یک صداییم”، “یا حسن – میرحسین”، بسیجی حیا کن – دانشگاه رو رها کن”، “پول نفت چی شده – خرج بسیجی شده” و …

همزمان با تجمع دانشجویان، خبرگزاری ایسنا از برگزاری نشست بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در تالار شهید چمران دانشکده فنی این دانشگاه خبر داد. در این نشست شعارهایی چون “ماهمه سرباز توایم خامنه ای – گوش به فرمان توایم خامنه ای”، مرگ بر امریکا”، “مرگ بر این سه نوکر ابلیس، منافق و آمریکا و انگلیس” و… سر داده شده است.

یکی از دانشجویانی که در تجمع دیروز دانشگاه تهران حضور داشت به “روز” گفت:  دانشجویان دانشگاه تهران فقط با ارائه کارت دانشجویی موفق به ورود به دانشگاه می شدند اما تعداد بسیجی هایی که به اسم دانشجو به دانشگاه آورده بودند خیلی زیاد بود و از هر طرف که می رفتیم ما را محاصره  می کردند. این بسیجی ها که اکثرا دانشجو نبودند، کارت هایی داشتند که روی آنها نوشته شده بود عید سعید مبارک و با این کارت ها وارد دانشگاه می شدند.

به گفته این شاهد عینی، “نیروهای بسیج،  دو بلند گوی دستی، بلندگوی بزرگ پشت وانت، پرچم های بزرگ و کوچک ایران، عکس های آیت الله خامنه ای،  پلاکاردهای حاوی شعار مرگ بر منافق و نشریات به اصطلاح دانشجویی که با محتوای حمله به آیت الله منتظری، نامه عزل آیت الله منتظری از سوی آیت الله خمینی بود در دست داشتند”.

این شاهد عینی همچنین خبر از درگیریهای دانشجویان و نیروهای بسیج داده و گفت: “ نیروهای بسیج مانع از تجمع و راهپیمایی دانشجویان می شدند و با محاصره دانشجویان مانع از ادامه حرکت آنها می شدند که در مقابل دانشجویان، شعار میدادند بسیجی دروغگو، کارت دانشجوییت کو؟”

این در حالی بود که نیروهای امنیتی با قرار دادن داربست و اتوبوس هایی در مقابل در اصلی دانشگاه تهران سعی میکردند مانع از دیده شدن وقایع داخل دانشگاه توسط مردم شوند.

بی بی سی گزارش داده است که نیروهای لباس شخصی در این درگیری از گاز اشک آور و دستگاه وارد کننده شوک الکتریکی استفاده کردند.

بر اساس گزارش سایت امیرکبیر در ورودی های مختلف دانشگاه تهران نیز درگیری های بین نیروهای لباس شخصی و دانشجویان رخ داده است. دانشجویان دانشگاه تهران در حوالی ساعت 2 بعداز ظهر سعی کردند درب دانشگاه در خیابان 16 آذر را شکسته و وارد خیابان شوند که نیروهای گارد ویژه مانع از این کار شدند.

 

دانشگاه امیرکبیر

روز گذشته با حضور بیش از 1500 دانشجو تریبون آزادی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. براساس گزارش سایت امیرکبیر، بعد از تریبون دانشجویی، مجید توکلی که از سخنرانان مراسم بود به هنگام خروج از دانشگاه با همکاری نیروهای حراست و بسیج دانشگاه امیرکبیر توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.

براساس همین گزارش نیروهای بسیج کارت های زرد رنگی در دست داشتند و با همین کارت ها اجازه ورود به دانشگاه رو یافته بودنداین در حالی بود که فعالان دانشجویی این دانشگاه از سوی حراست دانشگاه ممنوع الورورد شده بودند.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر شعارهای “مرگ بر دیکتاتور”، “خونی که در رگ ماست هدیه به ملت ماست” و “دولت کودتا استعفا استعفا” سر دادند. فیلمی از اعتراضات دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بر روی یوتیوب قرار داده شده که براساس این فیلم، دانشجویان با بالا بردن اسکناس هایی، خطاب به بسیج شعار میدهند “ما اهل کوفه نیستیم پول بگیریم بایستیم”.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر سپس با شکستن درب این دانشگاه تلاش کردند راه را برای ورود سایر هم دانشگاهی های خود که اجازه حضور در دانشگاه را نیافته بودند باز کنند. پس از شکسته شدن درب سمت ولی عصر این دانشگاه، لباس شخصی ها اقدام به پرتاب سنگ به سمت دانشجویان معترض کردند. براساس گزارش ها این گروه یک بار نیز وارد دانشگاه شده و شیشه های دانشکده نفت را با سنگ شکسته اند..

در ادامه ناآرامی های روز دوشنبه، بیش از دهها دانشجوی دانشگاه امیرکبیر بازداشت شدند که با ایوبوس هایی که از قبل در اطراف این دانشگاه مستقر شده بود به محل نامعلومی منتقل شدند.

از ساعات اولیه صبح دیروز پل کالج بسته شده بود و اجازه تردد داده نمی شد و موتورسواران بسیاری در اطراف این دانشگاه در حال حرکت بودند.

 

دانشگاه شریف

“پلیس ضد شورش، احمدی رو بشورش” شعاری بود که در کنار شعار “مرگ بر دیکتاتور” روز گذشته از سوی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف سر داده می شد. سایت پارلمان نیوز گزارش داده است که دانشجویان دانشگاه شریف با هواکردن بادبادک و بادکنک‌های سبز، آسمان این دانشگاه را به رنگ سبز درآورده‌اند.

یا حسین میرحسین، سلام بر موسوی، درود برکروبی، مرگ برخامنه ای، دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد، مزدور برو گمشو و الله اکبر شعارهای دیگری بود که دانشجویان دانشگاه شریف سر میدادند. آنها نماد های سبز رنگ و همچنین عکس های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در دست داشتند و سرود یار دبستانی من را دستجمعی هم همخوانی کردند.

 

دانشگاه های علم و صنعت و بهشتی

دانشجویان دانشگاه علم صنعت نیز با در دست داشتن عکس های کیانوش آسا، دانشجوی این دانشگاه که در وقایع بعد از انتخابات کشته شد، به برگزاری تجمع  و راهپیمایی پرداختند.

همزمان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز به برگزاری تجمعی اعتراض آمیز دست زدند. آنها شعار میدادند مرگ بر دیکتاتور، دانشجو میمیرد ذلت نمی پذیرد و زندانی سیاسی آزاد باید گردد. براساس گزارش سایت امیرکبیر، دانشجویان این دانشگاه، ساعت 12:30 در سلف پسران با سر دادن شعار و ایجاد سر و صدا با کوبیدن قاشق ها و سینی ها، به اعتراض خود ادامه دادند.

همچنین، دانشگاههای خواجه نصیر، هنر، علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد روز گذشته همزمان با دانشگاه تهران دست به تجمعات اعتراض آمیز زدند. آنها یکصدا با سر دادن شعار “مرگ بر دیکتاتور” و “دولت کودتا استعفا استعفا” عدم مشروعیت دولت احمدی نژاد را اعلام کردند. در دانشگاه علوم و تحقیقات، فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی که دانشجوی دکترای این دانشگاه است نیز در جمع دانشجویان حضور یافت که فیلمی از حضور او در اینترنت منتشر شده است. بر اساس گزارش ها نیروهای حراست دانشگاه آزاد فائزه هاشمی را بازداشت و به دانشکده علوم انسانی منتقل کرده و پس از چند ساعتی او را آزاد کردند. حضور فائزه هاشمی با استقبال دانشجویان مواجه شد.

 

تجمع و درگیری های خارج از دانشگاه

با وجود اینکه تهران دیروز به شهری امنیتی تبدیل شده بود اما این مانع نشد مردم معترض، دانشجویان را تنها بگذارند. در اکثر نقاط تهران مردم شعارهایی در اعتراض به دولت برآمده از کودتا و وقایع بعد از انتخابات سر دادند و درگیریهای بسیاری میان آنها و نیروهای دولتی پیش آمد.

میدان انقلاب، میدان ولیعصر، خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران، میدان‌ فردوسی، میدان امام حسین، هفت تیر، بلوار کشاورز، فاطمی و فلسطین نقاطی بودند که خبرنگاران “روز” از برخوردهای خشونت بار پلیس با مردم گزارش داده اند.

بر اساس این گزارش ها پلیس برای پراکنده کردن مردم اقدام به تیراندازی هوایی و پرتاب گاز اشک آور کرده و دهها تن را بازداشت کرده است.

رادیو فردا نیز گزارش داده است که در تقاطع خیابان های انقلاب و ولی عصر بین نیروهای ضد شورش و مردم حاضر در تجمع های اعتراضی درگیری های شدیدی رخ داده و مردم شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور و نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم سر دادند.

درگیری میان نیروهای ضد شورش و تظاهرکنندگان در مناطق مرکزی شهر تهران، از جمله خیابان انقلاب، میدان هفت تیر، میدان فردوسی و چهار راه ولیعصر، روی داد.

مرگ بر دیکتاتور، دولت کودتا استعفا استعفا، غزه و لبنان کمن، رفتن سراغ یمن از جمله شعارهایی هستند که از سوی مردم سر داده می شد.

در عین حال سایت جرس از درگیری نیروهای لباس شخصی با نیروهای انتظامی خبر داده و با عجیب توصیف کردن این اتفاق نوشته است: گروهی پنجاه نفره از لباس شخصی ها در حالی که فریاد “ماشاء الله حزب الله ” و “حیدر حیدر”  سر می دادند به سمت سرنشینان یکی از اتوبوس های تندرو در ایستگاه چهار راه ولی عصر حمله ور شدند. در این هنگام نیروهای پلیس ضد شورش با لباس شخصی ها درگیر شدند که این درگیری ها که نسبتا شدید نیز بود برای دقایقی ادامه یافت.

لباس شخصی ها مجهز به زنجیر، چماق و شیلنگ بوده اند و به گزارش خبرنگار جرس در مواجه با معترضین نسبت به نیروهای نشان دار خشونت بیشتری به خرج می داده اند.