خشونت لباس شخصی ها شعارها را تند کرد

لیلا طیری
لیلا طیری

» آرایش نظامی در یازده شهر

مراسم 16 آذر در اکثر شهرهای ایران، تحت تدابیر شدید امنیتی و در حالی برگزار شد که نیروهای امنیتی تمامی تلاش خود را انجام دادند تا از پیوستن دانشجویان به مردم معترض جلوگیری کنند. این گونه بود که گزارش های رسیده از بسیاری از شهرهای ایران حکایت از حضور انبوه ماموران امنیتی، نیروی انتظامی و افراد لباس شخصی در اطراف دانشگاه ها داشت.

براساس گزارش های خبرنگاران “روز”، روز گذشته همزمان با تهران، دانشجویان در دانشگاههای تبریز، رشت، اصفهان، همدان، شیراز، سمنان، کرمانشاه، بابل، مشهد، کرمان، نجف آباد و … با برپایی تجمع به گرامیداشت روز 16 آذر و اعلام ادامه اعتراضات خود به کودتای انتخاباتی و وقایع بعد از آن پرداختند.

در این تجمعات که به درگیری و خشونت کشیده شد، تعداد زیادی از دانشجویان از سوی مقامات امنیتی بازداشت شدند.

 

تعطیلی دانشگاه و بازار رشت

در حالی که مسوولان حراست داتشگاه گیلان، به طور غیررسمی به دانشجویان اعلام کردند که روز دوشنبه تمامی کلاس های دانشگاه تعطیل است و لازم نیست دانشجویان به دانشگاه بیایند. خبرنگار “روز” از رشت گزارش داد که سرویس های دانشجویی که دانشجویان را به مجتمع دانشگاه گیلان، در خارج از شهر رشت منتقل می کردند نیز در این روز کار خود را متوقف کردند.

از سوی دیگر انتظامات دانشگاه گیلان، از ورود دانشجویان به دانشگاه جلوگیری کرد تا به این ترتیب عملا برگزاری هرگونه مراسمی در روز دانشجو را منتفی سازد.

گزارش خبرنگار “روز” حاکی است  نیروهای امنیتی، در صبح روز 16 آذر، با تماس تلفنی، دانشجویان را از حضوردرمراسم اعتراضی بر حذرداشته، آن ها را به بازداشت و اخراج از دانشگاه تهدید کرده اند. با این حال حدود 500 دانشجو در مقابل دانشگاه علوم پایه گیلان، تجمع کردند که بعد از چند دقیقه، با حضور گسترده نیروهای امنیتی و نظامی، و با خشونت پراکنده شدند.

در این میان اما دانشجویان روشی دیگر را برگزیدند. عده ای از دانشجویان با حضور در کتاب خانه ای در انتهای بازار بزرگ شهر رشت، شعارهایی هم چون “مرگ بر دیکتاتور” و “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”سر دادند و به سمت مرکز بازار حرکت کردند. این حرکت دانشجویان باعث شد تا پس از چندی بازار رشت عملا به حالت تعطیل درآید و بازاریان در اقدامی جالب توجه، به همراهی دانشجویان بپردازند. همراهی دانشجویان و بازاریان و تعطیل شدن بازار رشت باعث شد تا نیروهای لباس شخصی با حضور در محل، به تهدید بازاریان پرداخته و آن ها را به لغو مجوز کسب تهدید کنند. اما پس ازاین که این تهدیدها، اثری نبخشید، نیروی انتظامی با حضور در محل، اقدام به درگیری با معترضان کرد.

گزارش ها حاکی از آن است که در حمله نیروی انتظامی به تجمع یاد شده، تعدادی از معترضان بر اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند. همچنین از رشت خبر می رسد حدود 20 نفر از دانشجویان و بازاریان، توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافتند.

از دانشگاه گیلان خبر می رسد در حالی که قرار بود امروز – سه شنبه 17 آذر ماه – محمدجواد لاریجانی، به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه، به مناسبت روز دانشجو سخنرانی داشته باشد،  سخنرانی وی به دنبال واکنش های دانشجویان معترض لغو شده است. این در حالی است که قرار است هفته آینده، حسن رحیم پور ازغذی، از تئوریسین های جمهوری اسلامی، برای سخنرانی در دانشگاه گیلان حاضر شود که هنوز خبری از لغو یا برگزاری این مراسم در دست نیست.

 

دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز دیروز شاهد تجمع گسترده دانشجویان، و برخی اساتید این دانشگاه به مناسبت روز دانشجو بود. براساس گزارش خبرنگار “روز” از تبریز، پس از ضرب و شتم یک دختر دانشجو از سوی لباس شخصی ها و نیروهای بسیج، درگیریهایی بین دانشجویان و بسیج رخ داد و شعارهای دانشجویان رادیکال تر شد.

دانشجویانی که شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور، ایران شده بازداشتگاه اوین شده دانشگاه سر میدادند، بعد از ضرب و شتم دختر دانشجو از سوی بسیج شعار میدادند: بسیجی برو گمشو، بسیجی واقعی همت بود و باکری، مرگ بر خامنه ای … و این آخرین پیام است، جنبش سبز ایران آماده قیام است.

دانشجویان دانشگاه تبریز از شب قبل با فریاد های الله اکبر در خوابگاههای دانشجویی، به استقبال روز دانشجو رفته بودند.

 

حمله به دانشجویان در همدان

در دانشگاه همدان، انصار حزب الله با حمله به دانشجویان، آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. براساس گزارش خبرنامه امیرکبیر، علیرغم اینکه دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان از داشتن هرگونه امکانی نظیر سیستم صوتی برای برگزاری مراسم خود محروم بودند اما این دانشجویان توانستند مراسم پرشکوهی برگزار کنند. در این میان بسیجیان که تعدادی اندکی بودند با استفاده از وسایلی همچون بلندگو به شعار دادن علیه دانشجویان پرداختند. دانشجویان نیز در مقابل شعارهایی همچون “مرگ بر بسیجی”، “بسیجی واقعی همت بود و باکری”، “بلندگو هم بیارید بازم صدا ندارید” سر دادند.

با حمله انصار حزب الله به دانشجویان، این نیروها،  تعدادی از دانشجویان را از طبقه دوم به پایین پرتاب کرده و یکی از دانشجویان دختر را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این نیروهای مجهز به اسپری اسید و گاز اشک آور بوده اند.

نیروهای لباس شخصی یکی از دانشجویان را از طبقه بالا به محوطه هشتی علوم دانشگاه پرت کرده‌اند که در پی خونریزی و زخمی شدن، این دانشجو به بیمارستان منتقل شده است.
  حمله نیروهای انصار به دانشجویان باعث خشم دانشجویان شد که در نتیجه دانشجویان شعارهایی را علیه آیت الله خامنه ای سر دادند.

براساس فیلمی که از دانشگاه همدان بر روی اینترنت منتشر شده دانشجویان علاوه بر شعار “مرگ بر خامنه ای” شعار “چی شده چی شده بسیجی وحشی شده” را سر می داده اند.

تعدادی از دانشجویان در هنگام خروج از دانشگاه بازداشت شده اند اما از آمار دقیق و مشخصات آنها هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.

 

دانشگاه سمنان

اما در دانشگاه سمنان، فضا به گنه دیگری بود و دانشجویان به سوی بسیج دانشجویی، گلها ی داوودی پرت کردند.

این در حالی است که دانشجویان این دانشگاه نیز همچون سایر دانشگاهها در اعتراض به روند کنونی کشور، عدم مشروعیت دولت احمدی نژاد و برخورد های صورت گرفته با دانشجویان شعار سر دادند.

برخی گزارش ها از درگیری در مقابل دانشکده فنی دانشگاه شیراز و پرتاب گاز اشک آور از سوی پلیس به سمت دانشجویان حکایت دارد.

علی رغم تفاوت های موجود در نحوه برگزاری تجمعات 16 آذر در دانشگاه های مختلف، محور مشترک تمام این تجمعات، مخالفت با حاکمانی بود که از نظر دانشجویان مشروعیت نداشتند. شعار “مرگ بر دیکتاتور”، شعاری بود که دیروز، در تمام دانشگاههای معترض طنین انداز شد.