تک قطبی شدن انتخابات توسط رهبر

نویسنده

» تحلیل لوموند

کریستف ایاد ـ– سرژ میشل

و درنهایت پیروزی همیشه از آن رهبر انقلاب است. آیت الله علی خامنه ای با حذف دو تن از کاندیداهایی که بیشترین تهدید را برای اقتدار او داشتند، روند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ژوئن را به نفع خود تغییر داد. نهاد مسؤول برای بررسی پرونده نامزدها که متشکل از شش روحانی و شش حقوقدان است، صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور پیشین جمهوری اسلامی، و اسفندیار رحیم مشایی، مشاور نزدیک احمدی نژاد را رد کرد.

حذف مشایی از دید ناظران چندان تعجب آور نبود، چرا که او قبلاً نیز به شدت مورد نفرت روحانیون اصولگرا بود، ولی حذف هاشمی به مراتب اقدامی وقیحانه به شمار می رود. این چهره عالی رتبه جمهوری اسلامی که در دو دوره، سمت ریاست جمهوری را برعهده داشته،در سال ۲۰۰۵ در انتخابات شکست خورد. اکنون چگونه می توان رد صلاحیت او را در سال ۲۰۱۳ توجیه کرد؟

ولی حکومت از ورود شخصیتی ممانعت بعمل آورد که می توانست روند انتخابات ۱۴ ژوئن را به یک “حماسه” تبدیل کند، چرا که او در نزد مردم تا حدودی دارای مشروعیت است و شبکه های گسترده و متنوعی در سراسر این کشور دراختیار دارد؛ علاوه براینکه از وجهه بین المللی خوبی نیز برخوردار است. به هرحال حاکمیت جمهوری اسلامی ترجیح داد همه چیز را به نفع خود عوض کند. بی شک این اقدام محافل مذهبی حامی رفسنجانی را شوکه کرده است. رویدادهای سال ۲۰۰۹ که طی آن میلیون ها ایرانی در خیابان ها نسبت به تقلب گسترده انتخاباتی به اعتراض پرداختند، رهبر را مجبور کرد تا دستور سرکوب وحشیانه مردم را صادر کند. این اقدام او درنهایت به بهای از دست دادن بخش بزرگی از محبوبیت اش تمام شد.

به نوشته سحام نیوز، سایت خبری نزدیک به اپوزیسیون، سران جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از وقوع اغتشاشات احتمالی، امکان ارسال پیامک در شب سه شنبه ۲۱ و چهارشنبه ۲۲ مه را در تهران قطع کردند. به نوشته همین رسانه، نیروهای انتظامی در محورهای اصلی پایتخت حضور پررنگی داشتند و طرفداران کمپین آقای رفسنجانی از روز شنبه به شکلی پیشگیرانه دستگیر شده اند.

 

ناباوری مطبوعات اصلاح طلب

مطبوعات اصلاح طلب خبر حذف رفسنجانی را ناباورانه پذیرفتند. روزنامه میانه رو “ابتکار” در تیتر خود نوشت: “شوک بزرگ” و تصویری از پشت از نامزد رد صلاحیت شده منتشر کرد. به گفته دختر او فاطمه هاشمی، او درخواست تجدیدنظر نخواهد کرد. او گفت: “آنها هیچ دلیلی برای رد صلاحیت وی نداده اند.”

آقای رفسنجانی امتیازات خوبی برای انتخابات سال ۲۰۱۳ دراختیار داشت. مشخصه بارز رفسنجانی در زمینه های تجاری و بازرگانی به عنوان نکته مثبتی برای برون رفت از بحران اقتصادی کنونی، که تحریم های بین المللی و مدیریت غلط احمدی نژاد نیز به آنها دامن زده، تعبیر می شد. طرفداری واقعی یا مفروض او از “جنبش سبز” می توانست او را به کاندیدای مورد نظر جوانان و طبقه متوسط شهرنشین تبدیل کند. عملگرایی او باعث این امیدواری شد که او بالاخره خواهد توانست رابطه میان ایران و ایالات متحده را بهبود بخشد؛ درست مانند سال ۱۹۸۸ که آیت الله خمینی را به پایان دادن به جنگ با عراق مجاب نمود.

ولی او اکنون از یک مورد بسیار مهم محروم مانده: حمایت رهبر علی خامنه ای که البته اشغال این سمت را پس از مرگ خمینی در سال ۱۹۸۹ مدیون رفسنجانی است.

 

مشایی: “به من ظلم شده”

رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر ریاست جمهوری، نشان از تضعیف مواضع احمدی نژاد دارد. او چهارشنبه صبح نسبت به رد صلاحیت مشایی اعتراض کرد و گفت: “به نظرم با وجود رهبری مشکلی پیش نخواهد آمد ومن از طریق ایشان تا لحظه آخر این موضوع را پیگیری و تعقیب می‌کنم و امیدوارم مشکل حل شود و مشکلی نخواهد بود.” بی شک این اظهارنظر چندان مورد خوشایند علی خامنه ای نخواهد بود و بیشتر به یک تهدید شبیه است. درواقع وزارت کشور که مسؤول برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی است، تحت کنترل رییس جمهور است و او می تواند از قدرت خود برای ایجاد دردسر در هفته های آتی استفاده کند و انتقام رد صلاحیت مشایی را از حاکمیت بگیرد.

درحال حاضر تنها هشت نامزد در گردونه انتخابات باقی مانده اند که همگی از نزدیکان شخصیت شماره یک جمهوری اسلامی اند، به جز محمدرضا عارف، یک اصلاح طلب نه چندان سرشناس، و حسن روحانی، یک میانه روی نزدیک به رفسنجانی.

یک کاربر اینترنت ایرانی پس از اعلام خبر رد صلاحیت ها در فیس بوک نوشت: “دیگر نباید به این موجود نیمه مرده که نظام نام دارد امید بست، چرا که دیگر چیزی در چنته ندارد. ای مردم! شما برای حکومت هیچ اهمیتی ندارید و رأی تان اصلاً شمرده نمی شود، چرا که نظر یکی بر نظر کل مردم ارجحیت دارد.”

منبع: لوموندhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۲۷ مه