مردم بدون پیام کوتاه هم خواهند آمد

نویسنده
کمال محمدی

» قطع دوباره اس ام اس در سالگرد 18 تیر

با نزدیک شدن 18 تیر، و در حالیکه هم مردم و هم نیروهای امنیتی ـ لباس شخصی خود را برای حضور در خیابان ها آماده می کنند، دوباره اس ام اس در ایران قطع شده است. اکنون دیگر بحث اختلال نیست، بلکه سرویس پیام کوتاه موبایل هم به طور کلی مسدود شده است.مساجد در اختیار بسیجیان است و حتی ساکنان محلات هم نمی توانند در این مساجد، نماز بگزارند.با این حال خبر، دهان به دهان می چرخد: 18 تیر همه با هم در خیابان ها.

قطع سرویس پیام کوتاه اس ام اس از روز چهارشنبه 20 خرداد تا جمعه گذشته ادامه داشت، اما از عصر جمعه مجددا وصل شدهو راه اندازی آن هم ابتدا از شهرستان ها صورت گرفته بود.

در دور جدید باز هم مسوولین مخابرات از قطع اس ام اس اظهار بی اطلاعی می کنند؛ از جمله داوود زارعیان مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با اظهار بی اطلاعی از قطع شدن SMS  به خبرگزاری مهر گفته است: “به دلیل قطعی 20 روزه سیستم ها می بایست کامنت های جدیدی برای نرم افزار تعریف می شد از این رو در برخی از مناطق اختلالاتی در سیستم های SMS ایجاد و منجر به این شد که برخی از پیامکها چندین بار به مشترک ارسال شود”.

آن هم در حالیکه اکنون دیگر بحث اختلال نیست بلکه کل سیستم قطع شده و حتی امکان تماس با کارت های تلفن بین الملل برای تماس با خارج از کشور هم وجود ندارد.

در این ارتباط زارعیان می گوید: “این مساله به شرکت های خدمات دهنده و شرکت زیر ساخت مخابرات مربوط است.” بحثی که شرکت های خصوصی آن را تکذیب می کنند.

 

همزمانی با 18 تیر

اما چرا اس ام اس هایی که در پایان هفته گذشته پس از 25 روز دوباره راه افتاده بود.، سه روز بعد قطع شد؟پاسخ بسیاری از صاحب نظران این است: سالگرد 18 تیر.ضمن اینکه در جریان سرکوب معترضین به کودتای انتخاباتی، دانشگاه باز هم قربانی دادودر حمله نیروهای امنیتی ـ لباس شخصی به کوی دانشگاه، حداقل 5 دانشجوبه به شهادت رسیدند.علاوه بر این در طول این مدت حداقل 100 دانشجو بازداشت شده اند که هنوز در زندان به سر می برند. در واقع بسیاری از فعالان دانشجویی در سراسر کشور بازداشت شده اندتا بدین ترتیب هم تحولات دانشگاه ها توسط نهادهای امنیتی سر کوب شود و هم اینکه  18 تیر به آرامی سپری شود.آن هم در حالیکه دانشجویانی که پیش از این وقایع هم دستگیر شده بودند، از جمله دانشجویان امیرکبیری، هنوز در زندان به سر می برند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست. اما دانشگاه و دانشجویان هنوز هستند ودرست به همین دلیل، تمام خبرها از 18 تیر خروشانی حکایت دارد. به ویژه اینکه 18 تیر امسال به روز اعتراض عمومی مردم به کودتای انتخاباتیپیوند خورده است.

یک فعال دانشجویی در این مورد به روز می گوید: “قطع اسم ام اس که به عنوان ابزاری ارتباطی کارکرد گسترده ای دارد، به عنوان یک راهکار امنیتی مطرح شده است. به همین علت نهادهای امنیتی به قطع ابزارهای ارتباطی روی آورده اند.”

این در حالی است که از ابتدای هفته سرعت اینترنت هم کاهش یافته و پهنای باند آن به شدت پائین آورده شده است.

 

راهپیمایی بدون اس ام اس

با این وجود مردم اخبار را دهان به دهان در جامعه می چرخانند و اینک بسیاری خبر دارند که در روز 18 تیر در تهران 5 مسیر برای راهپیمایی تعیین شده است که از جمله می توان به میدان فردوسی، میدان ولی عصر، میدان انقلاب، میدان آزادی و میدان تجریش اشاره کرد.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که بسیاری از روحانیون نیز از این حرکت استقبال کرده اند. آیت الله زنجانی ازجمله این روحانیون است که گفته می شود قرارست در روز 18 تیر، به همراه  هزاران نفر به صورت کفن پوش به تهران بیاید. این خبر در سایت های خبری مختلف منتشر شده و دفتر آیت الله زنجانی نیز تا این لحظه آن را تکذیب نکرده است.

 

اکنون کسی نمی تواند پیش بینی درستی از 18 تیر داشته باشد، اما التهاب شهر تهران به وضوح قابل مشاهده  است. به همین علت نیروهای نظامی در آماده باش کامل به سر می برند و شایع است که تغییراتی نیز در سطح فرماندهان انجام شده است.ضمن اینکه به بهانه اعتکاف، بسیاری از بسیجیان و ماموران زن و مرد در مساجد تهران سازماندهی شده اند تا آماده برخورد باشند.گفته می شود برای همه این معتکفین، سرویس شام، نهار و صبحانه هم در نظر گرفته شده است. البته این سرویس تنها در مساجدی داده می شود که در آنجا ماموران  وبسیجیان مستقر شده اند.در این مساجد حتی به ساکنین محل هم اجازه خواندن نماز ظهر و عصر و مغرب داده نمی شود.