شکاف میان نخبگان مذهبی جمهوری اسلامی

نویسنده

» از نگاه اکسپرس:

روز یکشنبه، یک نهاد مذهبی اصلاح طلب نتایج انتخابات ریاست جمهوری را علی رغم تأیید رهبر انقلاب علی خامنه ای، “نا معتبر” خواند. این درحالی است که رهبر انقلاب با اظهارنظر خود شکاف میان نخبگان مذهبی این کشور را عمیق تر کرده است.

شورای دانشجویان و محققان حوزه علمیه قم همچنین از دولتمردان جمهوری اسلامی خواسته است تا مردمی را که طی درگیری های اخیر بازداشت شده اند آزاد کنند.

انتخاب مجدد شخصیت فوق محافظه کار، محمود احمدی نژاد که از سوی نیروهای اپوزیسیون یک تقلب آشکار محسوب می شود، جنبش بی سابقه مردم را از زمان انقلاب اسلامی باعث شد و همچنین اختلافات و شکاف های عمیق میان شخصیت های نظام را آشکار ساخت.

این شورا در سایت اینترنتی خود می نویسد: “شکایت دیگر نامزدها و مدارک موثقی که نشان از یک تقلب انتخاباتی دارد تماماً مورد چشم پوشی قرار گرفته اند […] تظاهرات مسالمت آمیز و آرام مردم ایران به شدت مورد سرکوب قرار گرفت […] ده ها ایرانی کشته و صدها نفر به طور غیرقانونی و خودسرانه دستگیر شدند.” این شورا در جای دیگری می نویسد: “نتیجه این انتخابات معتبر نیست.” این شورا دارای یک نفوذ سیاسی محدود است، ولی بیانیه آن نشان دهنده وجود عدم اطمینان، به ویژه در شهری مذهبی مانند قم است که در ۱۲۵ کیلومتری تهران قرار گرفته.

این موضع گیری فردای روزی انجام شده که اردوگاه محافظه کاران دستور محاکمه رهبران نیروهای مخالف را صادر کرده است.

سپاه پاسداران نیز روز یکشنبه خبر داد : “مخالفان در صدد بودند تا نهادها و زیربنای جمهوری اسلامی را سرنگون سازند.”

 

انقلاب “خنثی شده”

تیمسار یدالله جوانی به خبرگزاری رسمی ایرنا گفت: “ما پیش بینی یک انقلاب مخملی را کرده بودیم. ولی این انقلاب به لطف هوشیاری ما خنثی شد.”

 

روز چهارشنبه فرمانده نیروی انتظامی تأیید کرد که ۱۰۳۲ نفر در حاشیه تظاهرات و گردهمایی ها دستگیر و سپس بسیاری از آنان آزاد شده اند. با این حال، سازمان های مدافع حقوق بشر معتقدند که ۲۰۰۰ مخالف، دانشجو، استاد دانشگاه یا روزنامه نگار هنوز در بازداشت بسر می برند.

تعداد دقیق بازداشت شدگان را به دلیل نظارت و کنترل شدید اطلاعاتی و همچنین ممنوعیت فعالیت های رسانه های خارجی برای پوشش خبری اعتراضات و درگیری ها نمی توان به سادگی به دست آورد.

دولتمردان جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کردند که یک روزنامه نگار یونانی از روزنامه واشنگتن تایمز آزاد شده است. این درحالی است که دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، اظهار داشت: “من انتظار دارم که دیگر کارمند سفارت بریتانیا که هنوز در بازداشت بسر می برد هر چه سریعتر آزاد شود.”

مقامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی درخصوص پرسنل سفارت انگلیس هیچ اظهار نظری نکرده اند. بازداشت آنان باعث شد که اعضای اتحادیه اروپا به شکلی سیستماتیک کلیه سفرای جمهوری اسلامی در بیست و هفت کشور اروپایی را فرا بخوانند.

 

مشروعیت زیر سؤال رفته

دولتمردان جمهوری اسلامی انجام هرگونه تقلب در انتخابات را تکذیب می کنند و آن را یکی از انتخابات “سالم” از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ می دانند. علی رغم سرکوب شدید و اعلام رسمی نتیجه انتخابات، نیروهای مخالف اطمینان می دهند که از این مسأله نخواهند گذشت.

حتی اگر برخی از سران مذهبی به حمایت از دولت برخاسته اند، ولی دو آیت الله بزرگ [حسینعلی منتظری، طراح انقلاب اسلامی که سال هاست وجهه خود را در نظام از دست داده و یوسف صانعی، آیت الله میانه رو] به شدت از اپوزیسیون حمایت می کنند.

شورای دانشجویان و محققان حوزه علمیه با طرح سؤال هایی که قبلاً از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای انتخاباتی نیز مطرح شده بود می پرسد: “با این همه مشکلات به وجود آمده، چگونه می توان مشروعیت نتایج انتخابات را به رسمیت شناخت؟ دولت آینده چگونه می تواند خود را به عنوان یک دولت مشروع در نزد مردم بشناساند؟”

مهدی کروبی روز یکشنبه در سایت خود نوشت: “دولتی که از حمایت مردم برخوردار نیست، هیچگونه مشروعیتی ندارد […] مبارزه ما ادامه خواهد یافت.”

این دو نامزد انتخاباتی در کنار محمد خاتمی، رییس جمهور سابق، هدف اصلی فوق محافظه کاران هستند و به نوشته سرمقاله روزنامه کیهان، “یک اپوزیسیون خطرناک را برای نظام تشکیل می دهند”.

روز شنبه، حسین شریعتمداری، سردبیر این روزنامه که به آیت الله خامنه ای نیز بسیار نزدیک است، از دولتمردان خواست که میرحسین موسوی و محمد خاتمی را به دلیل “ارتکاب جرم های سنگین” محاکمه کنند.

منبع: اکسپرس، ۵ ژوئیه ۲۰۰۹