مذاکره با چین برای تحریم ایران

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال در باره فشارهای تازه واشنگتن

سادیپ ردی

تیم گیتنر، رئیس بانک مرکزی آمریکا ( خزانه داری) عازم چین و ژاپن شد تا در مورد افزایش فشار مالی بر ایران به منظور جلوگیری از توسعه سلاح هسته ای توسط این کشور، با مقامات اقتصادی پکن و توکیو به توافق برسد.

گمان می رود جلب رضایت این دو کشور پیچیده خواهد بود، زیرا هر دو به دلیل سیاست های پولی و ارزی غیر  رقابتی خود مورد انتقاد آشکار آمریکا واقع شده اند و تجارت میان واشنگتن و پکن  هم دچار تنش شده است.

قانون امضا شده در 31 دسامبر در آمریکا تحریم هایی را علیه بانک مرکزی ایران پیش بینی می کند شرکت های خارجی را که با بانک مرکزی ایران مبادله داشته باشند را مشمول جریمه قرار می دهد. با این قانون دولت اوباما سعی دارد ایران را با  قطع  درآمدهای نفتیش تحت فشار بگذارد. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا  با اعمال تحریم نفتی ایران موافقت کردند.

اما سرمایه گذاران این وضعیت را با دلهره نگاه می کنند زیرا هر گونه واکنش نظامی  از سوی ایران، قیمت نفت را با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو خواهد کرد.

یکی از مقامات بانک مرکزی آمریکا در باره تحریم نفتی گفت “ما معتقدیم یک برنامه زمان بندی برای کاهش تدریجی درآمد های نفتی ایران به بازارهای بین المللی نفت خام آسیب نخواهد رساند.”

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا گفت “خط قرمز ما با ایران  تولید سلاح هسته ای است. اکنون منطقی است که ما فشار دیپلماتیک را همراه با فشار اقتصادی برای وادار کردن آنها به رفتار صحیح ادامه بدهیم.”

مقامات  نظامی جمهوری اسلامی می گویند  اگر نفت ایران تحریم شود ایران اجازه نخواهد داد “یک قطره نفت از تنه هرمز عبور کند.” پانه  هم در مقابل تاکید کرده “آمریکا  بسته شدن تنگه هرمز را بر نمی تابد.”

این اظهارات در زمانی انجام شد که ایران اعلام کرد که غنی سازی اروانیوم را در مکان جدید زیرزمینی خود که در برابر حملات هوایی نیز مصون است، شروع کرده . این درحالی است که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران برای بازدید از چهار کشور آمریکای لاتین به قاره آمریکا سفر کرده تا در میان انزوای روزافزون بین المللی ایران نشان دهد دوستانی هم دارد. احمدی نژاد تلاش این کشور برای تولید سلاح هسته ای را رد کرده است.

آقای گتنر که  به پکن سفر کرده است با مخالفت چین برای تحریم ایران روبرو بوده . هرچند این کشور  میزان خرید نفت از ایران را محدود کرده  ولی به جریان گسترده تحریم نفت ایران نپیوسته. ژاپن نیز از تحریم کامل نفت ایران پرهیز می کند ولی سعی دارد نفت کمتری ازایران بخرد.

ماموریت گتنر در پکن همچنین شامل مذاکره در مورد مشکلات تجاری میان دو کشور نیز هست. چین ماه گذشته حقوق گمرکی تازه ای برای برخی از خودروهای آمریکایی وضع کرد و اوباما  هم در مقابل چین را در مورد صادرات  جوجه و  پانل های انرژی خورشیدی زیر فشار قرار داد.

آمریکا همچنین مدت هاست که به چین اعتراض کرده است که ارزش پول خود را به طور مصنوعی پائین نگاه داشته است.

رییس بانک مرکزی آمریکا  در توکیو با یوشی هیکو نودا، نخست وزیر ژاپن دیدار خواهد کرد. این دیدار شامل مذاکره در باره بدهی های اروپاست.

این اولین مذاکره در سطح بالا میان مقامات مالی آمریکایی و ژاپنی است که پس از تنش بر سر سیاست های مداخله جویانه ژاپن در بازار برای کاهش ارزش ین صورت می گیرد.

منبع: وال استریت ژورنال – 8 ژانویه 2012