پالایشگاه های هند در جستجوی منابع جدید

نویسنده

» گزارش هندو بیزنس از مقدمات خروج دهلی از معامله نفت با ایران

پالایشگاه  پتروشیمی مانگالور، که نفت خام ایران را می خرد و تصفیه می کند، به دنبال منابع دیگر نفت خام برای عرضه در بازار چرا که  تحریم های جدید بانکی ایران که به تایید اوباما رسیده است، کار را برای کشور هایی که از ایران نفت می خرند، سخت کرده است.

پالایشگاه مانگالور یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت خام ایران ست که روزانه 150 هزار بشکه نفت از ایران می خرد.

ایران دومین تامین کننده نفت هندوستان بعد از عربستان سعودی است و 12 درصد نفت کشور از این طریق بدست می آید.

منابع آگاه می گویند که با این حال مصرف کنندگان هنوز تغییرات بوجود آمده را حس نکرده  اند اما بعد از این تحریم های جدید نگرانی ها افزایش پیدا کرده  است.

جستجو برای منابع نفتی تازه به این معناست که پالایشگاه ها به بازارمعاملات  نقدی باز می گردند زیرا قراردادهای درازمدتی که داشتند نیز به پایان رسیده است.

 

نحوه پرداخت

نحوه پرداخت بهای نفت خام خریداری شده هنوز مشخص نیست، منابع آگاه  گفتند که در حال حاضر این پرداخت ها  فقط از طریق بانک های ترکیه امکانپذیر است.

همچنین ساز و کار دوجانبه میان خریدار و فروشنده نیز باعث شده است این پرداخت ها به موقع انجام شود. با این حال منابع آگاه از ارائه جزئیات در مورد این ساز و کار امتناع کردند.

گزارش ها نشان می دهد که هندوستان به دنبال راه حل جایگزین در روسیه است تا بتواند بهای نفت خام ایران را بپردازد.

هندوستان و ایران راه های مناسبی برای پرداخت هایشان داشتند. تا اینکه در ماه دسامبر 2010، بانک او ایندیا روشی را با ایران در پیش گرفت که طبق آن کلیه پرداخت ها باید مورد تایید بانک مرکزی آسیایی قرار می گرفت.

پالایشگاه های داخلی  هند از وزارت نفت و گاز خواستند تا راه حلی برای پرداخت ها با ایران پیدا کند. به همین منظور یک هیات بلند پایه برای تصمیم گیری در مورد نحوه پرداخت به ایران، به این کشور سفر کرد. این اقدام بعد از جلسه ای به ریاست آقای شیوشانکار منون، مشاور امنیتی هندوستان، تایید شد.

همه این حوادث بعد از آن رخ داد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، تحریم های جدیدی را امضا کرد که بموجب آن معامله با بانک مرکزی ایران ممنوع اعلام شد. این تحریم بخشی  از اقداماتی خواهد بود  برای کاهش دادن درآمد نفتی ایران و متوقف کردن برنامه های اتمی این کشور.

هندوستان، روزانه  در حدود 400 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند و پرداخت ماهانه اش به این کشور در حدود یک میلیارد دلار است.

طبق آمار دوسال گذشته پالایشگاه های هندوستان حدود  163 میلیون تن نفت وارد کرده اند که بیشتر آن از  عربستان سعودی وارد شده است همان کشوری که در فاصله  آوریل تا نوامبر سال گذشته حدود 112 میلیون تن نفت خام به هندوستان صادر کرده است.

هندو بیزنس لاین، 8 ژانویه