انتخاب پرحاشیه رئیس شورای شهر

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مسجد جامعی می‌ماند یا اصولگرایان ریاست را پس می‌گیرند؟

بعد از نزدیک به ۱۰ سال که انتخاب هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران بی‌هیچ هیجان و دغدغه‌ای برگزار می‌شد و مناصب با رایزنی از پیش تعیین، این بار رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شورا داغ است. سال گذشته و در اولین دوره‌ای که پارلمان شهری پایتخت، ۳۱عضو داشت، اصلاح‌طلبان توانستند ریاست ۱۰ ساله را از مهدی چمران بگیرند و احمد مسجد جامعی را در جایگاه رییس بنشانند. پارسال تنها یک رای، برد اصلاح‌طلبان را رقم زد و این بار هر دو طیف به حساسیت رقابت و نزدیکی قدرت خود و رقیب آگاهند. به همین جهت بود که از چندین روز، حواشی بسیار بر سر انتخابات هیات رییسه قرار گرفت. حتی شاید سه‌شنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۳ هم برخلاف وعده داده شده، تکلیف رییس و دیگر اعضای هیات رئیسه مشخص نشود.

 

یک رای‌گیری پر اما و اگر

علنی یا غیرعلنی؟ این یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی است که تا یک روز قبل از جلسه سه‌شنبه و موعد انتخاب هیات رییسه بی‌جواب مانده است. اکثر اصلاح‌طلبان شورا بر علنی بودن انتخابات تاکید دارند و عموم اصولگرایان هم می‌گویند علنی یا غیرعلنی بودن فرق چندانی ندارد اما کم و بیش به برگزاری غیرعلنی آن متمایلند. سه‌شنبه‌ها موعد جلسات علنی شوراست و با پافشاری اصلاح‌طلبان، یکشنبه گذشته و در وقت غیرعلنی شورا، انتخاب هیات رییسه در دستور کار قرار نگرفت.

تا آخرین ساعات دوشنبه، اخبار در مورد چگونگی برگزاری جلسه ضد و نقیض بود. ابتدا گفته شد که از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح بدون حضور خبرنگاران و ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور آن‌ها برگزار می‌شود که اسماعیل دوستی، یکی از اعضای شورا آن را تکذیب کرد و تاکید کرد که خبرنگاران از ابتدا در جلسه حضور خواهند داشت.

دوستی از جمله اعضای اصلاح‌طلب است که با استناد به آیین‌نامه هیات وزیران معتقد بود انتخابات هیات رییسه باید دو سال یک‌بار برگزار شود. برخی اعضای دیگر هم با توجه به همین تشکیک خواهان عدم برگزاری انتخابات و منتظر شدن برای استفساریه شده بودند که به جایی نرسید.

مرگ مادر ابوالفضل قناعتی، یکی از اعضای شورا هم از دیگر مواردی است که ممکن است برگزاری انتخابات هیات رییسه را با اختلال و یا تاخیر مواجه کند. قناعتی از اعضای اصولگراست و اگر در جلسه سه‌شنبه غیبت داشته باشد، یک رای از این طیف کم خواهد شد. بنابراین برخی از آنها مانند اقبال شاکری چاره را در تعویق انتخابات دیده‌اند. شاکری عنوان کرده است: “ممکن است به واسطه احترامی که اعضای شورای شهر برای قناعتی قائل هستند این انتخابات با تعویق بیفتد البته طبق قانون باید تا ۱۲ شهریور این امر انجام شود چرا که بعد از این تاریخ هیئت رئیسه قبلی اجازه فعالیت ندارد و هیئت رئیسه سنی می‌تواند اداره شورای شهر را تا برگزاری انتخابات بر عهده بگیرد.”

به گفته او “اگر برگزاری انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر کنسل شود دو راه حل وجود دارد،‌ نخست این که جلسه به صورت فوق‌العاده در عصر یک‌شنبه برگزار شود،‌ دوم این‌که این امر را به چهارشنبه مکول کنیم.”

اما مهدی چمران، کاندیدای اصولگرایان برای ریاست شورا از تلاش برای حضور قناعتی در جلسه رای‌گیری خبر داده است، هرچند خبرگزاری‌های فارس و تسنیم اساسا خیلی به برگزاری انتخابات هیات رییسه در روز سه‌شنبه امیدوار نبودند!

علی صابری، عضو حقوقدان و اصلاح‌طلب شورای شهر تهران هم پیش‌بینی کرده که اعضای شورا، شرکت در مراسم تشییع جنازه مادر قناعتی را به حضور در جلسه شورا ترجیح نخواهند داد: “ ما نیز در غم از دست دادن مادر آقای قناعتی با وی شریک هستیم، اما این موضوع باعث نمی شود که وظیفه مهم نمایندگی مردم تهران و هیأت رئیسه متوقف بمانند. در شورای شهر نیز همانند مجلس شورای اسلامی جلسه با حضور اکثریت اعضا رسمیت خواهد داشت. به هیچ وجه منطقی نیست که به دلیل این موضوع اقدام مهم شورا در انتخابات هیأت رئیسه متوقف بماند.”

 

آخرین صف‌بندی‌ها

تعدادی از اعضای شورا، رای خود را از پیش اعلام کرده‌اند و به عنوان مثال مشخص است که احمد حکیمی‌پور، فاطمه دانشور، علی صابری، محسن سرخو، محمدمهدی تندگویان، اسماعیل دوستی، محمد حقانی به مسجد جامعی رای می‌دهند و رای ابوالفضل قناعتی، معصومه آباد، مجتبی شاکری، پرویز سروری، محسن پیرهادی به چمران است. اما حدس رای‌های افرادی از این دست، چندان سخت نیست. در انتخابات امسال هم مانند پارسال، رای طیف حامیان قالیباف و ورزشکاران شورا تعیین کننده خواهد بود.

اصلاح‌طلبان ۱۴ رای تضمین شده و تشکیلاتی دارند. آنها از طیف خود الهه راستگو را که در موقع انتخاب شهردارف برخلاف تصمیم تشکیلاتی عمل کرد و به قالیباف رای داد، کنار گذاشته‌اند و احتمالا گوشه‌چشمی به رای احمد دنیامالی دارند که از نزدیکان قالیباف است و به اصلاح‌طلبان هم گرایش دارد. عباس جدیدی یک رای تاثیرگذار دارد و گفته می‌شود که رای او سال گذشته به کمک ریاست مسجدجامعی آمده است. رضازاده، دیگر عضو ورزشکار شورا هم از اظهارنظر و اعلام رای خودداری کرده و گفته که در دقیقه ۹۰ تصمیمش را خواهد گرفت. سال گذشته روزنامه شرق خبر داد که برگه رای رضازاده توسط یکی از اصولگرایان گرفته شده و روی آن نام قالیباف نوشته شده است. این خبر منجر به شکایت از روزنامه شرق هم شد اما اهمیت رای وزنه‌بردار سابق را نشان می‌دهد. قهرمان سابقی که ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را هم برعهده دارد و به تازگی از سوی وزارت ورزش اخطار گرفته تا بین شورا و فدراسیون یکی را انتخاب کند. مهرداد بذرپاش، نماینده اصولگرای تندروی مجلس این موضوعر ا تهدیدی برای کسب رای رضازاده به نفع مسجدجامعی تعبیر کرده و اصلاح‌طلبان شورا در واکنش، آن را تهمت و توهین دانسته‌اند.

به هر ترتیب، سه‌شنبه ۱۱ شهریور ماه روزی مهم و سرنوشت‌ساز برای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است. آیا ریاست همچنان در اختیار اصلاح‌طلبان و مسجدجامعی باقی می‌ماند؟ نایب رییسی دوباره به طلایی و حامیان قالیباف می‌رسد؟ دبیر و ساعی، منشی‌های ورزشکار باز هم در هیات رئیسه حاضر خواهند بود یا نه؟ جواب این سوالات در جلسه‌ علنی امروز مشخص می‌شود و یا این که اصولگرایان موفق می‌شوند آن را به جلسه‌ای دیگر و حتی شاید یک جلسه غیرعلنی موکول کنند؟