حرف هایی که آقایان می زنند واقعیت ندارد

نویسنده
حسین محمدی

» وضعیت تاجزاده و مومنی در زندان

در مورد وضعیت مصطفی تاجزاده که روز سه شنبه ملاقات داشت و عبدالله مومنی که دوباره ملاقات های او لغو شده است، با خانم محتشمی پور، همسر تاجزاده، و فاطمه آدینه وند،همسر مومنی مصاحبه کرده ایم.تاجزاده گفته است«نوبت حرف زدن ما هم می رسد» و امید به آزادی مومنی هم «با صحبت هایی که آقایان کرده اند» کم رنگ شده است.

این دو مصاحبه را می خوانیم.

 

فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده عضو زندانی حزب مشارکت وسازمان مجاهدین، روز سه شنبه به ملاقات همسرش رفت. محتشمی پور درباره این دیدار به “روز” گفت: “آقای تاج زاده از نظر روحی وضعیت بسیار خوبی دارند. البته ایشان آدم قانعی هستند و همیشه خودشان رابا شرایط وفق می دهند. ایشان چندی است که با آقای امین زاده هم سلولی هستند. چند وقتی است که روزنامه هم در اختیار ایشان قرار می دهند و این طور که به من گفتند قرار است به زودی به اینترنت هم دسترسی داشته باشند.”

محتشمی پور افزود: “در این ملاقات من اطلاعاتی درباره وضعیت کشور و اوضاع سیاسی به ایشان دادم و در این باره کمی با هم صحبت کردیم. ضمن اینکه به صحبت هایی که بعضی سپاهیان از جمله صفار هرندی درباره ایشان گفته بود اشاره شد که آقای تاج زاده گفتند قصد شکایت از این افراد را دارم. گویا وکیلشان هم پیگیر این موضوع است. ایشان گفتند که این دوستان در حال حاضر هر چه بخواهند می توانند بگویند، اما به هر حال روزی هم نوبت ما می رسد که حرف هایمان را بزنیم.”

محتشمی پور اضافه کرد: “جالب است که آقایان اعلام می کنند به ملاقات زندانیان رفتیم و همه از وضع خود راضی هستند. انگار که در زندان بودن به مدت طولانی و در حالت بلاتکلیفی یک وضع عادی است و الان هم همه از این وضع راضی هستند، در حالی که واقعا این طور نیست.”

محتشمی پور با اشاره به اینکه مدت ها از بازداشت تاج زاده می گذرد، گفت: “تحقیقات از ایشان چند هفته ای است که به اتمام رسیده است. هم ما و هم خود ایشان منتظریم که درباره پرونده تصمیم گیری شود.فشارهای زیادی هم روی ایشان بوده تا در دادگاه حرف های خاصی را بزند. ایشان هم اعلام کرده اند که اگر دادگاه علنی باشد، صحبت های مهمی خواهم داشت که با مردم در میان خواهم گذاشت.”

محتشمی پور درپاسخ به این سوال که آیا باید به زودی شاهد پخش اعترافات تاج زاده باشیم یا خیر،گفت:“معلوم نیست. شاید هم این طور باشد. فشارهای زیادی روی آقای تاج زاده و دیگر زندانیان وجود دارد. اما همان طور که قبلا هم بارها گفته ام ما اساس این اعترافات را غیرقانونی می دانیم. اینکه فردی تحت فشار صحبت هایی مطرح کند، به هیچ وجه نمی تواند سندیت داشته باشد.”

محتشمی پور با اشاره به بعضی احکامی که درباره فعالان سیاسی صادر شده است، اضافه کرد:

“صدور این احکام خانواده های زندانیان سیاسی را در بهت و نگرانی فرو برده است. خانواده زندانیان سیاسی در آخرین جلسه ای که داشتند قرار شد از بعضی مجراهای قانونی استفاده کنند که اگر به نتیجه نرسید، کم کم فعالیت های عملی خود را آغاز کنند.”

 

 

 

 

فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی هم در گفت و گویی با “روز” به تشریح آخرین وی پرداخت. آدینه وند درباره آخرین وضعیت سخنگو و رییس شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) گفت: “بعد از آخرین ملاقاتی که با آقای مومنی داشتیم، دیگر خبری ازایشان ندارم. چندباری هم برای انجام ملاقات پیگیری کردم، اما به من گفته اند که ما هر موقع لازم شد، تماس می گیریم تا شما در همان لحظه به ملاقات آقای مومنی بیایید.”

وی افزود: “بعد از انشایی که به آقای مومنی دادند تا در دادگاه بخواند، تحقیقات از ایشان تمام شد، اما هنوز از وضعیت پرونده ایشان خبری نیست. خود ایشان هم بسیار نگران وضعیت پرونده اند. ما هم بعد از احکامی که برای بعضی از فعالان سیاسی صادر شد، بسیار مضطرب شده ایم.”

خانم مومنی  درباره پیگیری هایش و اینکه احتمال آزادی همسرش با گذاشتن وثیقه چقدر است، گفت: “این طور که من از صحبت های آقایان برداشت کرده ام، آقای مومنی  به زودی آزاد نخواهند شد. یعنی حکم ایشان صادرمی شود و مجازات آن را هم تحمل می کنند و بعد آزاد می شوند. با صحبت هایی که آقایان انجام داده اند ما تمام امیدمان را به آزادی ایشان در کوتاه مدت از دست داده ایم.”