خشم جمهوریخواهان از مدارای واشنگتن

نویسنده

» مقاله واشنگتن تایمز درباره رابطه آمریکا و ایران

کریس کلیتزا

فرماندار سابق ماساچوست میت رامنی جمهوریخواه، رویه دولت اوباما در قبال ایران را محکوم کرد. او در یک سخنرانی در مقابل کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل در سن‌دیگو، جمهوری اسلامی را «شرارت خالص» خواند که توسط رهبرانی «ظالم و متعصب» کنترل می‌شود.

رامنی گفت: «فکر نکنید که حمله ملایم، ایرانیان را مجاب به کنار گذاشتن برنامه پیگیری تسلیحات هسته‌ای می‌کند. این طور نیست.» وی سپس در این سخنرانی اشاره کرد: «زمانی که یک دست پیش آمده با مشتی گره‌کرده برخورد کند تبدیل به سمبولی از ضعف و سستی خواهد شد.»

سخنرانی رامنی در همان روزی انجام می شود که مذاکره‌کنندگان آمریکا، فرانسه و روسیه با مقامات ایرانی در وین برای بحث پیرامون برنامه هسته‌ای مناقشه‌آمیز دیدار کردند.

جمهوریخواهان – و حتی برخی از دموکرات‌ها – از زمانیکه دولت آمریکا میل به ورود به مذاکرات مستقیم با ایران را در کمپین ریاست‌جمهوری 2008 ابراز کرد، آشکارا رویه دولت اوباما در قبال ایران را رد کرده‌اند.

طبق نظرسنجی جدید واشنگتن پست وای‌بی‌سی، عموم مردم آمریکا هنوز از برخورد اوباما با ایران حمایت می‌کنند. 52 درصد کار او را تایید کرده‌اند اما 39 درصد با او مخالف بوده‌اند.

در میان دو حزب آمار شدیدا متفاوت است. 71 درصد دموکرات‌ها رویه اوباما در قبال عراق را تایید کرده‌اند در حالیکه 69 درصد جمهوریخواهان مخالف هستند. آمار مستقل‌ها با 51 درصد موافق و 41 درصد مخالف تفاوت کمتری دارد.

حمله رامنی به اوباما سیاست هوشمندانه‌ای است برای این فرماندار سابق به وضوح قصد کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری 2012 را دارد. جمهوریخواهان نسبت به سیاست خارجی پرزیدنت اوباما شدیدا بدبین هستند و درخواست رامنی برای رویارویی با ایران احتمالا در انتخابات اولیه جمهوریخواهان با استقبال روبرو خواهد شد.

فرماندار سابق ماساچوست تنها امید جمهوریخواهان برای کوبیدن سیاست خارجی در انتخابات 2012 نیست. تیم پاولنتی، فرماندار مینه‌سوتا، کابوس دلجویی از روسیه در تصمیم دولت اوباما مبنی بر تعلیق سپر دفاع موشکی را پیش کشیده است.

منبع: واشنگتن پست، 19 اکتبر