خودروهای ایران در کورس قیمت

نویسنده
آرش معتمد

» قیمت پراید به 13 میلیون تومان رسید

مردم ایران که ناچارند دلار را با نرخ ۳ تا ۴ هزار تومانی خریداری کنند، حالا باید پس از افزایش ۲ تا ۲۰ میلیونی خودرو‌ها، پراید ارزان قیمت را هم که به “تابوت جاده‌ها” شهرت دارد با قیمتی بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان خریداری کنند.

از زمان تشدید تحریم ها علیه ایران، شرکت های خودروسازی خارجی که خط مونتاژ خود را در ایران به راه انداخته بودند ناچار شدند ارسال قطعات خودرو را یا متوقف یا از راه های سخت آنها را ارسال کنند.

پیش از این شرکت خودروسازی پژو هم که بیشترین سهم را در بازار خودروهای مونتاژی ایران دارد، در فوریه سال جاری میلادی اعلام کرده بود که تنها یک و پنج دهم درصد از درآمد جهانی این شرکت از معامله با ایران خودرو حاصل می شود و سرمایه ای در ایران ندارد و صادرات بخشی از قطعات خود به ایران را هم قطع کرد.

همزمان با افزایش قیمت ارز، سمت دیگر بازار خودرو، یعنی واردکنندگان ماشین های خارجی نیز از فرصت استفاده کردند و ماشین های خود را با نرخ ارز آزاد به مشتریان تحویل دادند؛آن هم در حالیکه ماشین ها را با دلار دولتی وارد کرده بودند.

در چنین شرایطی شرکت های مونتاژ کننده داخلی از جمله ایران خودرو، سایپا، گروه خودروسازی بهمن، مدیران خودرو و کرمان موتور که در این میان با افزایش هزینه های ناشی از تحریم قطعات مواجه شده بودند تا مرز ورشکستگی پیش رفتند. تا جایی که خبر پرداخت هزار میلیارد تومان منابع مالی دولتی به دو خودروساز بزرگ ایران یعنی سایپا و ایران خودرو، حتی در شبکه های خارجی نظیر بلومبرگ نیز بازتاب داشت. بلومبرگ گزارش داده بود که دولت ایران قصد دارد ۱۰ تریلیون ریال، معادل ۸۱۶ میلیون دلار به دو خودروساز بزرگ کشور که با مشکلات مالی مواجهند، پرداخت کند.

با این وجود خودروسازان داخلی تصمیم گرفتند قیمت محصولات خود را در یک مرحله تا ۱۰ درصد افزایش دهند؛ در نتیجه قیمت محصولاتی چون پراید از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به نزدیک ۹ میلیون تومان افزایش یافت.

اما این پایان ماجرا نبود چرا که از ابتدای سال جاری برخی خودرو‌ها نظیر پژو ۲۰۶ که در ایران طرفداران زیادی دارد ناگهان نایاب شد. خودروسازان علت آن را تحریم‌ها اعلام کردند اما کار‌شناسان معتقد بودند خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها، عرضه را متوقف کرده‌اند. چنین شد که قیمت خودروی پژو ۲۰۶ از ۱۴ میلیون تومان به ۱۹ میلیون تومان در جهش نخست، رسید.

این افزایش قیمت‌ها اما برای خودروسازان ورشکسته ایرانی که با حمایت دولت سر پا هستند کافی نبود. به همین دلیل در تاریخ ۱۱ مهرماه جلسه اعضای کمیته قیمت‌گذاری خودرو برگزار و در آن جلسه با افزایش محدود قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا موافقت شد.

خودروسازان این بار دست روی نرخ ارز و نوسان شدید آن گذاشته‌اند و می‌گویند چون نرخ ارز افزایش یافته و هنوز هم برخی قطعات از خارج تامین می‌شوند، قیمت خودروها نیز باید افزایش یابد. به اعتقاد آنها هزینه های تولید در ایران به دلیل نوسان نرخ ارز، اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، تورم عمومی و تحریم های بین‌المللی بسیار بالا رفته است و چاره ای جز افزایش قیمت وجود ندارد.

چنین بود که زمزمه های آزادسازی قیمت خودرو از سوی خودروسازان آغاز شد اما دولت اعلام کرد زیر بار این قضیه نمی رود و تنها موافقت کرد که قیمت محصولات‌ را با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش دهند.

پس از چراغ سبز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به خودروسازان داخلی، این کمپانی ها که گفته می شود به دلیل تحریم ها و نوسانات ارزی دوران ورشستگی را طی می کنند، قیمت های خود را بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش دادند.

براساس بخشنامه ارسالی گروه خودروسازی سایپا به نمایندگی‌ها، قیمت پایه پراید در مدل‌های غیرمتالیک از ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت این خودرو‌ها پیش از این بین ۹ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

 

 

همچنین به گفته نمایندگی‌های فروش قیمت جدید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تیپ ۶ معادل ۲۴ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و تیپ ۵ معادل ۲۱ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز در مدل V۲۰ آن ۱۹ میلیون و ۸۷۸ هزار تومان، مدل V۸ آن ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان، مدل V۹ آن ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل V۲ نیز ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت جدید تندر ۹۰ ایران خودرو نیز در مدل E۱ آن ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و مدل E۲ نیز ۲۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت سمند SE با کیسه هوای راننده معادل ۱۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، سمند LX با کیسه هوای راننده معادل ۱۹ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان و سمند سورن ELX معادل ۲۲ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت پژو پارس سال نیز معادل ۲۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، پژو پارس ELX با ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده معادل ۲۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان تعیین شده است. قیمت پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس نیز به ۱۷ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان رسیده است.

وانت باردو بنزینی با ترمز ضد قفل نیز هشت میلیون و ۷۳۸ هزار تومان و وانت باردو دوگانه‌سوز نیز ۹ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. قیمت های اعلام شده در حالی است که پیش از این اختلاف فروش نمایندگی و بازار آزاد در برخی موارد به ۸ میلیون تومان می رسید که علت آن نرخ ارز، وجود دلالان و واسطه ها اعلام شده بود.

افزایش سرسام آور قیمت ها در ایران و کاهش قدرت خرید مردم در حالی است که شبکه خبر صدا و سیما، چندی پیش در یکی از بخش های خبری پربیننده خود با صاحب گرانترین خودروی وارداتی مصاحبه ای پخش کرد که باعث بروز انتقادهای شدید، حتی در رسانه های اصولگرا شد.

در این گزارش،  خبرنگار به تعقیب راننده یک خودروی “مازراتی” که در حال حاضر نزدیک به یک میلیارد تومان قیمت دارد می پردازد و از او می خواهد با صدا و سیما مصاحبه کند.

پس از آن راننده ۳۲ ساله این ماشین با شرط اینکه اذیت نشود، حاضر به مصاحبه می شود و درباره خود و ماشین یک میلیاردی اش سخن می گوید.

صدا و سیما در حالی صندلی های پر زرق و برق مازراتی را به ایرانی ها نشان می دهد که دیگر داشتن پراید با این قیمت نیز برای آنها به آرزو تبدیل شده است.