خامنه‌ای: این کارها خوب نیست

نویسنده
نیما فرح آبادی

» انتقاد از هزینه بالای مراسم استقبال

در حالیکه سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی، اظهارات آیت الله خامنه ای در انتقاد از نصب عکس های بزرگ وی در شهرها به بهانه مراسم استقبال از او را منتشر کرده، گزارش های تصویری از بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی نشان می دهد که این شهر در آستانه سفر خامنه ای، سرشار از عکس ها و بیلبوردهای بزرگ از چهره رهبر جمهوری اسلامی شده است.

در مطلب سایت رسمی دفتر آیت الله خامنه ای آمده است که رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۸ مهرماه ۱۳۹۰ در دیدار با مسئولان اجرایی استان کرمانشاه، از آنها بابت نصب عکس های بزرگ از او در شهرها و حتی جاده های آن استان “گلایه” کرده است.

بر اساس این گزارش، آقای خامنه ای در آن دیدار گفته که من وقتی توی خیابان های کرمانشاه رفتم، دیدم به شکل غیر متعارفی عکس های بزرگی از چهره‌ی این حقیر در مسیر نصب شده -ـ به افراط، به اسراف -ـ حتّی به نظرم در راه پاوه که می رفتیم، من دیدم در بعضی جاها توی جاده هم عکس نصب کرده‌اند؛ چرا؟ این همه عکس!”

رهبر جمهوری اسلامی سپس گفته “این کار چند تا اشکال دارد” و در توضیح این اشکالات افزوده است: “یکی اینکه اینها هزینه‌بر است، خرج دارد - من اطلاع دارم، میدانم - و کاری است کاملاً غیر لازم، با هزینه‌ی سنگین؛ خب، این توجیهی ندارد. ثانیاً این نحوه‌ی کار کردن و عکس زدن و تبلیغهای اینجوری، مناسب وضع ما و شأن نظام جمهوری اسلامی و شأن طلبگی ما نیست؛ اینجور کارها مال دیگران است. کار ما بایستی با بساطت و سادگی پیش برود. اینجور کارهای رنگ و لعاب‌دار، متناسب با وضع ما نیست؛ و البته از لحاظ فنی هم کسی نگاه کند، اینها ضد تبلیغ هم هست.”

آقای خامنه ای افزوده: “حالا اگر کسی هم میخواهد واقعاً یک محبتی بکند، اینها کارهائی است که خیلی تأثیر ندارد؛ تأثیرات عکس هم دارد. به هر حال من گلایه‌مند شدم، منتها ندانستم که به کی باید این گله را بگویم؛ کدامیک از دستگاه‌های مختلف در این زمینه دست‌اندرکار بودند و آنها این فکر را، این عمل را، این اقدام را کردند؛ دیدم بهترین جا، همین جاست؛ این چند روزه، جای دیگری فرصت پیش نیامد. به هر حال اینجور کارها خوب نیست.”

به گزارش سایت رهبر جمهوری اسلامی او در پایان گفته است: “این را همه‌ی دوستان، مسئولان و همکاران بدانند؛ این سبک کار کردن و تبلیغاتِ این شکلی، باب انقلاب و نظام اسلامی نیست. ولی خب، حقاً و انصافاً، هم مردم و هم مسئولین، در این چند روزی که ما مهمان شما مردم عزیز کرمانشاه بودیم، سنگ تمام گذاشتند و محبت و صفای خودشان را به حد اعلی‌ نشان دادند.”

انتشار این اظهارات و انتقادات یک سال پس از آن سفر، در حالی صورت می گیرد که گزارش تصویری خبرگزاری مهر که در دیگر سایت های طرفدار رهبر جمهوری اسلامی هم منتشر شده، نشان می دهد شهر بجنورد به بهانه برگزاری مراسم استقبال از آیت الله خامنه ای سرشار از عکس ها و تصاویر او شده که در بیلبوردها و تابلوها بزرگ در تمام نقاط شهر نصب شده اند.

هزینه دقیق برگزاری مراسم استقبال از رهبر جمهوری اسلامی در سفرهای هر از گاه او به شهرها و استان های کشور مشخص نیست اما برای این سفرها معمولا شهرها یک یا چند روزتعطیل و نیمه تعطیل می شوند و هزاران مسئول و پرسنل سیاسی و شهری همراه با ماموران پرشمار امنیتی و نظامی به حال آماده باش کامل در می آیند.

آیت الله خامنه ای قرار است فردا چهارشنبه وارد بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی شود و استاندار این استان گفته که رهبر جمهوری اسلامی در همان روز به منظور سخنرانی و دیدار با مردم به استادیوم بجنورد خواهد رفت.

محمود احمدی بیغش افزوده که “دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، روحانیون، ائمه جمعه و مسئولان استانی از جمله برنامه‌های سفر مقام معظم رهبری به این استان خواهد بود.”

سفر آیت الله خامنه ای به استان خراسان شمالی یک هفته ای خواهد بود و وی در این مدت علاوه بر بجنورد به شهرستان های شیروان و اسفراین نیز سفر خواهد کرد.

 

 

استاندار خراسان شمالی، نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه بجنورد نیز به همین مناسبت پیام مشترکی صادر کردند و گفتند که این منطقه اکنون “چشم به راه قدوم پر برکت و وجود گوهربار ولی امر مسلمین رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است.”

به گفته آنها هم اینک “قلب‌ها در سینه‌ها به عشق دیدار روی محبوب می‌تپد و همگان مهیا می‌شوند تا از اقصی نقاط استان در مراسم استقبال آن رهبر فرزانه حضور یافته و باشور و شعف تحسین‌برانگیز خود، ولایتمداری و عشق به نظام اسلامی را به جهانیان فریاد کنند و با ندای لبیک یا رسول‌الله لرزه بر اندام دشمن انداخته و دست در دست یکدیگر با آرمانهای امام راحل (رضوان‌الله تعالی علیه) و شهدای اسلام تجدید بیعت نمایند.”

به گفته آنها “خیل مشتاقان و جان نثاران مقام عظمای ولایت” از صبح روز چهارشنبه مسیر ورودی “ولی امر خود”، از فرودگاه بجنورد تا ورزشگاه تختی را “گلباران می‌نمایند و خاک قدوم مبارکش را توتیای چشم می‌کنند.”

پایگاه اطلاع‌رسانی khamenei.ir هم از مردم خراسان شمالی خواسته که “حاشیه‌های سفر” رهبر جمهوری اسلامی به این استان را ثبت و ارسال کنند.

“دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای” طی فراخوانی از مردم خراسان شمالی خواسته تا “عکس، فیلم، متن و آنچه از سفر و حاشیه‌های” آیت الله خامنه ای به این استان را ثبت کرده‌اند، برای انتشار به نشانی بفرستند تا در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR منتشر شود.

همچنین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی هم اطلاعیه ای صادر و اعلام کرده: “به شکرانه سفر پرخیر و برکت حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای به خراسان شمالی قرار است بانگ تکبیر آحاد مردم مومن و شهیدپرور استان ساعت ۲۱ سه شنبه شب ۱۷ مهرماه، در میادین و بر فراز بام‌های شهرهای استان طنین انداز شود.”