جوانترین اصولگرای حامی موسوی

نویسنده
مازیار رادمنش

» در باره مصطفی فقیهی

مصطفی فقیهی مدیرمسئول پایگاه خبری-تحلیلی انتخاب، از نخستین روزنامه نگاران وابسته به جناح راست است که از حضور میرحسین موسوی حمایت کرد. وی دلیل آن را عدم رعایت معیارهای اولیه اصول‌گرایی، به ویژه عدم پذیرش کارحزبی و تشکیلاتی که برای اصولگرایان از اهمیت بالایی برخوردار است، می داند.

از سوی دیگر وی در خصوص حضور میرحسین در انتخابات می گوید: “ورود مهندس موسوی می تواند جرقه ای در جریان های مختلف کشور بزند و ضمن تشویق مردم و مسئولین برای برگزاری یک انتخابات پرشور، عقلای دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب را پشت سر ایشان قرار خواهد داد.” او هرچند از پیش از حضور رسمی میرحسین از وی حمایت کرده، اما کار تشکیلاتی ستاد موسوی را بسیار ضعیف عنوان می کند. وی در مقاله ای ذیل عنوان “شد غلامی که آب جوی آرد/ آب جوی آمد و غلام ببرد” می نویسد که مهندس موسوی برخلاف آنچه اصلاح طلبان تبلیغ می کنند، فاصله زیادی با شانس اول انتخابات یعنی احمدی نژاد و شانس دوم، مهدی کروبی دارد.

او ضعف را متوجه میرحسین ندانسته و می افزاید: “انتقاد نگارنده متوجه ی ستادی است که چندان که باید فعال نیست (و اگر هم باشد چندان که باید تاثیرگذار نیست)؛ هنوز بسیاری از حضور او در صحنه آگاه نیستند؛ اگر آگاه باشند از برنامه هایش چیزی نمی دانند. اگر همچنان برنامه ی انتخاباتی ایشان، ادامه روال فعلی باشد، 22خرداد 1388، روز نیک و به یادماندنی در اذهان هواداران و ستاد ایشان نخواهد بود؛ بلکه “خبری خوش” خواهد بود برای دولتمردانی که طی 4 سال اخیر (به خصوص چند ماهه ی اخیر) وعده ی صدها “خبر خوش” به ملت داده اند!”

 

مصطفی فقیهی کیست؟

مصطفی فقیهی آذرماه سال 1364در قم و در خانواده ای سیاسی- مذهبی متولد شد. وی فرزند دوم خانواده است و یک خواهر و برادر دارد. اصلیت شان مشهدی است، اما وی بزرگ شده قم و تهران است. پدرش محمدمهدی فقیهی از حوزویان فعال در عرصه سیاسی و دانش آموخته حوزه و دانشگاه است. مادرش خانه دار و از خانواده های زندانیان سیاسی پیش ازانقلاب است، دایی مصطفی (رضا قاسم زاده) که پیش از انقلاب توسط حکومت پهلوی کشته شد، از چهره های شاخص دوران مبارزه و نزدیک به مبارزان روحانی قدیم بوده است.

دوران کودکی مصطفی در قم و در خیابان همجوار دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، جایی که پدرش مسئولیتی را برعهده داشت، سپری شد. سپس با خانواده به محله سالاریه رفت، دوران دبستان را در مدرسه 19 دی سپری کرد و راهنمایی را در مدرسه شهید رجایی قم. به دلیل شغل تازه پدر خانواده، یعنی سردبیری روزنامه حوزه “انتخاب”، خانواده پس از مدتی به تهران کوچ کرد. مصطفی گرچه دبیرستان را در استعدادهای درخشان قم آغاز کرد، اما با آمدن به تهران کم کم به سوی فلسفه جذب شد. دوره دبیرستان را با رشته ریاضی آغاز و با علوم انسانی به پایان رسانید.

وی در سال 79 در حالی که 15 سال داشت، به جمع روزنامه نگاران روزنامه انتخاب پیوست و در سال 83-84 سردبیری سایت انتخاب که در راستای حمایت از لاریجانی شکل گرفته بود را برعهده گرفت، یک سال و اندی پس از آن وی همزمان با سردبیری، مدیرمسئولی سایت انتخاب را عهده دار شد. مصطفی فقیهی متاهل است. او شهریورماه 87 متاهل شد و به همراه همسرش در کنار خانواده زندگی می کند. فقیهی این روزها در دفتر سایت انتخاب مشغول به کار است و سیاستش ضمن اعلام مواضع دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری، حمایت از میرحسین موسوی است.

مختصری درباره محمد مهدی فقیهی
محمد مهدی فقیهی پدر مصطفی فقیهی از روحانیون اصولگرای نواندیش، معتقد به راه سوم و از طراحان جریان نواندیشی دینی است. وی از دوران کودکی به دلیل همسایگی با آیت الله خامنه ای رهبر فعلی انقلاب در مشهد در کلاس های وی حضور داشت. او از مبارزینی است که پیش از انقلاب با علی خامنه ای آشنایی و نزدیکی بسیار داشته است. مهدی فقیهی موسس  گروه مبارزین “فلق” پیش از انقلاب بود.

وی بعد از انقلاب، معاون فرمانده کمیته استان خراسان (آیت الله واعظ طبسی) و فرمانده کمیته شهرستانهای استان خراسان و بعد فرمانده کمیته استان های بندرعباس، بوشهر، بلوچستان و استانهای جنوبی، و مشاغلی از این دست را عهده دار بوده، سپس در قم ضمن تحصیل در حوزه و دانشگاه، قائم مقامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم، ریاست مرکز تحقیقات دفتر تبلیغات، مسئول پژوهشکده دفتر آثار آیت الله خمینی که مستقیماً از طرف سید احمد خمینی منصوب می شد را برعهده داشته است. فقیهی در کارنامه اش فعالیت های پژوهشی همچون ریاست کمیته علمی پروژه زمان و مکان تحت ریاست آیت الله شاهرودی و تصحیح و جمع آوری آثار آیت الله خمینی را ثبت کرده است. او تحصیلات عالی حوزوی را نزد آیات عظام صانعی، منتظری، جواد تبریزی، اراکی، جلال الدین آشتیانی و حسن زاده عاملی به اتمام رسانده است.

محمد مهدی فقیهی سپس در قم فصلنامه نقد و نظر را تاسیس کرد که در آن به اشاعه افکار متکلمین نواندیشی چون مصطفی ملکیان و تعداد زیادی از نواندیشان مذهبی پرداخته و همزمان به نقد و طرح افکار سیدحسین نصر، سروش و همچنین نقد نظرات آیت الله مصباح یزدی پرداخت. در سال 77 به پیشنهاد رهبر فعلی انقلاب به تهران آمد تا نشریه انتخاب را راه اندازی کند. در همان زمان و در سال ۷۸ از ورود جریان نواندیشی دینی خبر داد که موجب اعتراضات و تظاهرات ده روزه طرفداران و حامیان فکری آیت الله مصباح یزدی در شهرستان قم علیه او شد. انتخاب، که وی سردبیری آن را برعهده داشت، به دلیل مشکلات مالی و خطی مشی اش که با برخی روحانیون متنفذ حوزه در تضاد بود، با مشکل مواجه شده و در سال 83 مسئولین روزنامه آن را تعطیل کردند. در سال 83 وی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی علی لاریجانی منصوب شد، اما چندی بعد کنار کشید و کار را به محمد رضا باهنر واگذار کرد. محمد مهدی فقیهی سال هاست که در حلقه مشاوران ویژه آیت الله خامنه ای قرار دارد.

 

بیگانه با ریاضی؛ عاشق هنر و ادبیات
مصطفی فقیهی درسش خوب بود، اما ریاضیاتش تعریفی نداشت و به ادبیات علاقه مند؛ “رشته زیاد عوض کردم در دبیرستان، اول ریاضی بودم بعد آمدم تجربی، سپس هنر را انتخاب کردم و خواستم کارگردانی سینما بخوانم، در برخی کلاس ها هم شرکت کردم و با تعدادی از کارگردان های سینما از جمله حاتمی کیا، صحبت های زیادی  برای حضور فعالانه در سینما داشتم.” به گفته خودش فیلمی را هم ساخت که به پیشنهاد حاتمی کیا، قرار بود به تماشایش بنشینند. وی سرانجام به راهی می رود که پدرش رفته بود، رشته علوم انسانی را انتخاب می کند. او در سال 82، دیپلم خود را در رشته ادبیات و علوم انسانی از مدرسه استاد شهریار اخذ می کند. سپس در کلاسهای بین المللی ارشاد (روزنامه نگاری) شرکت کرد و مدرک روزنامه نگاری اش را دریافت کرد، پس از آن به صورت آکادمیک فلسفه خواند. در این میان دو ترم هم بصورت مکاتبه ای با دانشگاه  فینیکس آریزونای آمریکا، آی تی خوانده است. با این همه وی در وادی سیاست قلم می زند.

مصطفی فقیهی و علایق
اهل ورزش است و به فوتبال، شنا و تنیس علاقه دارد. موسیقی زیاد گوش می کند؛ “همه نوعش، از سنتی ایرانی گرفته تا پاپ و حتی رپ” او سعی می کند روزانه مدتی را به خواندن اشعار حافظ، سعدی و مولانا بگذراند؛ “گهگاه نیز فرصتی باشد کتاب هایی که به دستم می رسد را مطالعه می کنم. غیر از کتاب های مربوط به کتابخانه بزرگ خانه پدری.”

فعالیت روزنامه نگاری-سیاسی

مصطفی فقیهی فعالیت روزنامه نگاری اش را در روزنامه انتخاب و در سرویس فرهنگ و هنر(سینما) از سال 79 آغاز کرد. وی سپس در سال 1380 به عنوان دبیر سرویس اینترنت روزنامه انتخاب شد و از سال 81 نیز به عنوان نویسنده و خبرنگار سرویس سیاسی مشغول به کار شد، در این مدت یادداشت های زیادی تا تعطیلی انتخاب نوشت که عمدتاً با نام خود و گهگاه با نام مستعار بودند. پس از تعطیلی انتخاب، با توجه به سمت پدرش در ستاد انتخاباتی لاریجانی، مسئولیت بخش اطلاع رسانی اینترنتی را برعهده گرفت. از سال 84 سردبیری و سپس از سال 85-86 به طور همزمان مدیر مسئولی و سردبیری سایت انتخاب را عهده دار شد. او از جمله روزنامه نگاران پرکاری است که خوشبختانه کارش تا به حال به حبس کشیده نشده است؛ “گرچه بارها احضار شدم اما با قرار کفالت و سپس حضور در دادگاه و تعیین جریمه نقدی، ماجرا ختم به خیر شده است.”

اندیشه سیاسی 

مصطفی فقیهی خود را یک اصولگرای نواندیش می داند و در این باره می گوید: “براساس مشی ای که همواره در “انتخاب” بدان تاکید کرده ایم، ازاصولگرایی حمایت می کنیم که براساس تعقل و تدبیر باشد. و در شیوه های حکومت داری ضمن تبعیت از اسلام ناب، “فقه مبتنی بر مصلحت” که همان لحاظ کردن شرایط مکان و زمان دراسلام است را قبول و بر آن اصرار می ورزیم.”

احمدی نژاد ولایت ناپذیرترین و ناکارآمدترین رئیس جمهور تاریخ انقلاب

مصطفی فقیهی در مورد دولت نهم و آقای احمدی نژاد می گوید: “جدا از آنکه احمدی نژاد چگونه توانست طی 10 سال، پله های ترقی را صد تا یکی بالا رفته و از مشاورت ساده وزیر علوم و استاندار استان تازه تاسیس اردبیل تبدیل به شهردار تهران و سپس رئیس جمهورمملکت شود، عدول وی طی 4 سال اخیر از اصولگرایی مد نظر رهبری و امام است که سبب می شود برخلاف آنچه جریان احمدی نژاد بدان معتقدند، احمدی نژاد را ولایت ناپذیرترین و در عین حال ناکارآمدترین رئیس جمهور تاریخ پس از انقلاب در جهت منافع مردم بدانیم. مثلا در مورد فلسطین، سیاست اتخاذ شده از سوی دولت ایشان نه در راستای منافع ملی ما و نه حتی منافع فلسطینی هاست.

برای نمونه دیگر، می توان به وضع بسیار بد مردم اشاره کرد، وجهه ایرانی که در جامعه جهانی به شدت آسیب دیده و انتقاداتی از این دست که به دولت ایشان الحق وارد است. گمانم اگر 4 سال دیگر، شرایط فعلی ادامه یابد، شاید لب پرتگاه ایستاده باشیم، اگر فرض مان این باشد که الان بر لبه آن قرار نداریم! آنچه ما در 4 سال پیش و در آغاز راه آقای احمدی نژاد پیش بینی کردیم امروز قابل مشاهده است؛ متاسفانه ریا، تزویر و ورود عباراتی قبیح در گفتمان سیاسی این مملکت جا افتاده؛ همانطور که می بینیم ستادهای آقای احمدی نژاد با هنگفت ترین هزینه ها در حال چرخش است اما ایشان صراحتاً می گویند نه ستادی دارند و نه پولی برای تبلیغات! یا توجه کنید به متن سخنرانی های رئیس جمهور و حامیان ایشان.”

 

میرحسین؛ تجمیع خوبی های خاتمی و توانایی های خاص خود
فقیهی در مورد میرحسین موسوی و علت حمایتش از این نامزد انتخاباتی و ترجیح آن بر سید محمد خاتمی می گوید: “شرایط فعلی که 4 سال سخت را بر فضای مدیریتی کشور و در نتیجه به مردم تحمیل کرد، طبیعتآً نیازمند حضور چهره ای مدیر، مدبر و البته قلدر است. خاتمی از شخصیت های بسیار دوست داشتنی و با ارزش کشور ماست، البته جزو کاندیداها بود. اما شرایط فعلی وجود و حضور شخصیتی را می طلبد که بتواند اولاً با قدرت تمام مشکلات را بدون واهمه از سر راه بردارد.
دوماً، مباحث مهمی چون توسعه اقتصادی را به جای توسعه سیاسی در اولویت اصلی قرار دهد و همزمان از تیمی بهره ببرد که حساسیت چندانی روی آن نباشد. حضور خاتمی جدا از آنکه سنگ پرانی های خاص خودش را داشت، تنش سیاسی را نیز موجب می شد. میرحسین تجمیع خوبی ها خاتمی و توانایی های خاص خودش است و از سویی، مشکلات خاص مدیریتی احمدی نژاد و خاتمی را نیز ندارد.”

 

کوتاه از زندگی مصطفی فقیهی

متولد آذرماه 1364
متاهل شهریورماه 1387
خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر انتخاب 79
دبیر سرویس اینترنت روزنامه انتخاب80 تا 83
خبرنگار و نویسنده ی سرویس سیاسی روزنامه انتخاب 81-83
دیپلم علوم انسانی 1382
عضو ستاد مجازی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره ی نهم 83-84
سردبیر و مدیر خبرگزاری انتخاب 84 تا کنون
فارغ التحصیل دوره خبرنگاری ارشاد 85-86
لیسانس فلسفه 88