وزارت اطلاعات: قاضی را عصبانی نکنید

نویسنده

ابراهیم شریف

درپی افشای رفتارهای غیرقانونی و خشن تیم بازجوی دانشجویان پلی تکنیک توسط خانواده ها و خود دانشجویان، وزارت اطلاعات با احضار آنان تهدید کرد که “قاضی پرونده را عصبانی نکنید”.

خبرنامه اینترنتی دانشگاه امیرکبیر دیروز با انتشار این مطلب از احتمال اعمال فشار بیشتر بر بازداشت شدگان در پی افشاگری های اخیر خبر داد.

در خبر این منبع آمده است : “پس از انتشار نامه خانواده ها، تیم بازجویی با احضار این سه خانواده به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات از ایشان خواستند لحن خود را در نامه ها و مصاحبه هایشان تغییر دهند و با انتشار نامه های خود در رسانه ها قاضی پرونده را عصبانی نکنند. تیم بازجویی همچنین از خانواده سه دانشجویی که همچنان در بند به سر می برند خواستند، از این پس چنانچه خواستند نامه ای خطاب به مقامات بنویسند به این تیم تحویل دهند تا آن ها به دست مقامات برسانند.”

قطع تماس تلفنی بازداشت شدگان

این گزارش همچنین ادامه می دهد:“تیم شکنجه گر دانشجویان، خانواده منصوری، قصابان و توکلی را تهدید کرده اند اگر دست از افشاگری برندارند، قاضی پرونده عصبانی شده و قرار بازداشت فرزندانشان را تمدید کرده و تماس های ایشان را قطع می کند.”

در همین ارتباط و در پی نامه هفته پیش این سه دانشجوی در بند مبنی بر تحت فشار بودن در زندان که از سوی رسانه ها نیز منتشر شد تماس تلفنی برخی از این افراد با خانواده ها قطع شده است.

بنابر گزارش وب سایت امیرکبیر ،احمد قصابان که قرار بود طبق برنامه هر هفته روز پنج شنبه با خانواده خود تماس بگیرد، این هفته با خانواده خود تماس نگرفت.

گفتنی است بر اساس خبرهای منتشر شده پس از آنکه احمد قصابان حاضر به انجام اعترافات تلویزیونی مقابل دوربین نشد” از طرف تیم بازجویی تهدید شد که به شرایط سلول انفرادی باز خواهد گشت و بار دیگر تحت شکنجه قرار می گیرد. عدم تماس تلفنی احمد قصابان در هفته جاری بر نگرانی ها نسبت به وضعیت دانشجویان بازداشت شده به شدت افزوده است.”

نامه به سه نهاد غیر دولتی داخلی

در چنین شرایطی دیروز جمعی از دانشجویان آزاد شده دانشگاه امیرکبیر از سه سازمان غیردولتی کمیسیون حقوق بشر اسلامی، انجمن دفاع از حقوق زندانیان و کانون مدافعان حقوق بشر خواستند به اعمال شکنجه های غیرانسانی در مورد دانشجویان بازداشت شده رسیدگی کنند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر این دانشجویان با ارسال نامه های جداگانه ای به این سه نهاد غیردولتی با تایید آنچه در نامه خانواده سه دانشجوی بازداشتی آمده، جزئیات بیشتری از شکنجه های اعمال شده در مورد دانشجویان را ذکر کردند.

در نامه دانشجویان مزبور خطاب به عمادالدین باقی، رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، شیرین عبادی، دبیر کانون مدافعان حقوق بشر و ضیائی فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی، آمده است: “اینجانبان در طول مدت بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین مورد انواع و اقسام آزار و اذیت ها و شکنجه های غیر انسانی قرار گرفتیم تا به دروغ به کار ناکرده اعتراف کنیم.”

۵ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در ادامه به شرح جزئیات فشارهای وارده بر آن ها در طول مدت بازداشت پرداخته و در پایان آورده اند: “کلیه موارد فوق نقض بارز و آشکار قانون حقوق شهروندی و دیگر قوانین قضایی و جزائی جمهوری اسلامی در خصوص حقوق متهم بوده و مصداق بارز زیر پا گذاشتن اصول مسلم انسانی است. ما دانشجویان از جنابعالی درخواست می کنیم نسبت به رسیدگی به این مسئله اقدام نموده و تلاش لازم را جهت آزادی ۳ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، آقایان احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی که همچنان در بند هستند و مورد لطمات و صدمات فراوان روحی و جسمی قرار گرفته اند مبذول فرمایید.”

یادآور می شود در پی توزیع ۴ نشریه “جعلی و موهن” در اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه امیرکبیر، ۸ تن از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شدند. پس از گذشت دو ماه از بازداشت این دانشجویان، در حالی که رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی خبر از اعتراف این دانشجویان مبنی بر دست داشتن در تهیه و توزیع نشریات موهن می دادند، اخبار نگران کننده ای در مورد شکنجه این دانشجویان به گوش رسید. پس از اولین ملاقات خانواده دانشجویان بازداشت شده با فرزندانشان مشخص شد، ۸ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت شدیدترین فشارها و شکنجه ها قرار گرفته اند.

اوایل مردادماه ۵ تن از این افراد به قید وثیقه آزاد شدند. هم زمان با آزادی مجید شیخ پور، عباس حکیم زاده، علی صابری، پویان محمودیان و مقداد خلیل پور، خانواده سه دانشجوی دیگر، احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری با ارسال نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس قوه قضاییه، اقدام به افشاگری در خصوص شکنجه های غیر انسانی اعمال شده بر دانشجویان نمودند.

روزه سراسری در دانشگاه ها

از سوی دیگر روز جمعه و در یکصدمین روز از بازداشت دانشجویان امیرکبیر و در اولین روز از ماه شعبان، جمعی از اعضای انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور در اعتراض به فشارهای وارد بر دانشجویان، بازداشت ها، شکنجه دانشجویان در بند و… در چهار شهر کشور اقدام به برگزاری روزه سیاسی کردند.

این برنامه ها که در دانشگاه های مشهد، شیراز ، شاهرود و ایلام برگزار شد مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در همین زمینه بیانیه ای هم از سوی دانشگاه های سراسر کشور صادر شد که در بخشی از آن آمده است:” ما دانشجویان سراسر کشور اعتراض وایستادگی در مقابل اینهمه ظلم و تجاوز را وظیفه ی خود می دانیم و معتقدیم که اعمال فشار ،زندان،شکنجه و زیر پا گذاشتن حقوق انسانی هر منتقدی به معنای زیر پا گذاشتن حقوق تمام ملت ایران و محروم کردن جامعه از موهبت نقد و زمینه سازی برای استبداد مطلق و پایمال کردن تمامی ارزش های انسانی این مردم شریف است.”

امضا کنندگان نامه در بخش دیگری بیانیه خود آورده اند:” علیرغم رد قاطعانه ی اتهامات از سوی مدیر مسئولان این نشریات و شواهدی که دال بر بی گناهی آنان وجود دارد ما شاهد بازداشت و برخورد غیر قانون با این دانشجویان بودیم این در حالیست که طبق اصل ۳۲ قانون اساسی« در صورت بازداشت موضوع اتهام باید با ذکر دلائل بلافصله و کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم گردد و حداکثر مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه فراهم می شود» اما نه تنها چنین روندی طی نشد بلکه اکنون قریب به ۱۰۰ رور است که این دانشجویان به طرز غیر قانونی در بازداشت به سر می برند و از حداقل حقوق قانونی یک متهم بی بهره اند.”

در بند دیگری از این بیانیه آمده است: “در حالی که اصل ۳۸ قانون اساسی صریحاً عنوان می دارد که «هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است و اجبار شخص به شهادت ،اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت ، اقرار وسوگند فاقد ارزش و اعتبار است و متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود » اماخبرهای واصله از بند ۲۰۹ اوین و اظهارات خانواده های ایشان حاکی از آن است که تحت شدید ترین شکنجه های جسمی ، روحی و حتی جنسی قرار گرفته اند. ما دانشجویان نه تنها خواهان پایان دادن به این گونه اقدامات خلاف قانون و غیر انسانی ستیم بلکه طبق اصل مذکورخواستار مجازات کسانی هستیم که این اعمال خلاف قانون ، از قبیل : ضرب و شتم ، ایستادن همزمان ۷ نفر بر روی اعضای مختلف بدن آنان ، مجبور نمودن آنان به ایستادن های طولانی مدت « حتی تا ۴۸ ساعت» ، توهین به آنان و خانواده هاشان ، آزار جنسی دانشجویان ، چشم بند زدن و رو به دیوار قرار دادن آنان ، گرسنه نگه داشتن آنان به مدت ۲۸ ساعت ، بازجویی های طولانی مدت حتی تا مدت ۲۸ ساعت و…”

بیست و سه انجمن اسلامی امضا کننده این بیانیه در پایان خاطر نشان کرده اند: “برخورد های قهری ، حذفی و فشار های غیر قانونی تنها محدود به جنبش دانشجویی نشد ؛ دفتر حزب قانونی و رسمی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت ) مورد یورش و تهاجم قرار گرفت وچند تن ازاعضای این سازمان بازداشت و به مدت یک ماه « تنبه » شدند . هنوز داغ توقیف روزنامه هم میهن و فیلتر شدن خبرگزاری ایلنا کهنه نشده بود که تاریک اندیشان حضور شرق را نیز برنتافتند تا فقط این دانشجویان نباشند که از خان مهرورزی عدالت گستران طرفی برده باشند.ما دانشجویان ضمن استقبال از آزادی اعضای دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی نه تنها بر ضرورت آزادی هر چه سریع تر دگر یاران دبستانیمان تاکید می کنیم بلکه خواهان مجازات متخلفین و متعرضین به حقوق قانونی وانسانی دانشجویان می باشیم.”