دستگیری های تازه و بی خبری از بازداشت شدگان

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

بازداشت 5 وکیل دادگستری و رئیس کمیته ایثارگران ورئیس ستاد جوانان میرحسین موسوی از مهمترین خبرهای زندانیان سیاسی و مدنی در روز گذشته بود. همزمان هنگامه شهیدی به زندان بازگشت و دادگاه نسرین ستوده که روز گذشته به اعتصاب غذایش پایان داد، برگزار شد.مادر نازنین خسروانی نیز در گفتگو با “روز” از ادامه بی خبری از این روزنامه نگار سخن گفته و از وضعیت دخترش ابراز نگرانی کرده است.

 

بازداشت ها

زینب بحرینی، رئیس ستاد جوانان میرحسین موسوی در شیراز در حالی بازداشت شده که طی ماههای اخیر هیچ نوع فعالیت سیاسی نداشته است. خانم بحرینی که مدتهاست درگیر نگارش پایان نامه اش است روز یکشنبه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات شیراز که به پلاک صد و ده معروف است منتقل شده.

براساس گزارش های رسیده به “روز” ماموران امنیتی همزمان با بازداشت خانم بحرینی، منزل او را تفتیش کرده و دست نوشته ها، سی دی ها، لپ تاب مسعود رهبری، همسر او و مادرش را به همراه کیس کامپیوتر برادرش با خود برده اند.

رئیس ستاد جوانان میرحسین موسوی از زمان بازداشت تاکنون هیچ تماسی با خانواده نداشته و ماموران هنگام بازداشت او گفته اند وی را به بازداشتگاه اطلاعات شیراز منتقل می کنند.

روز گذشته نیز سایت کلمه از بازداشت محمد عزلتی مقدم، رئیس کمیته ایثارگران ستاد میرحسین موسوی خبر داد. براساس این گزارش عزلتی مقدم روز چهارشنبه و در پی دیدار جمعی از سرداران جنگ باموسوی بازداشت شده است. پیشتر حمید محسنی، رئیس دفتر میرحسین موسوی نیز بازداشت شده بود؛او بیش از دو ماه است که در بازداشت به سر می برد.

 

تشدید فشارها بر وکلا

 همزمان با ادامه روند بازداشت فعالان سیاسی، 5 وکیل دادگستری نیز بازداشت شدند.

سارا صباغیان، مریم کیان ارثی و مریم کرباسی، سه وکیلی هستند که هنگام بازگشت از ترکیه و در فرودگاه و محمدحسین نیری و رزا قراچالو دو وکیل دیگری هستند که همزمان در منازل خود بازداشت شده اند.

منازل و دفاتر این وکلا پس از بازداشت مورد تفتیش قرار گرفته و ماموران امنیتی مدارک و برخی پرونده های آنها را با خود برده اند.

دادستان تهران، اتهام وکلای بازداشت شده در فرودگاه را ارتکاب جرایم امنیتی و انجام اعمال خلاف شئونات جمهوری اسلامی در خارج از کشور ذکر کرده و به خبرگزاری فارس گفته است که دو وکیل دیگر نیز در ارتباط با این افراد بازداشت شده اند.

محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری و از همکاران وکلای بازداشت شده ضمن تایید خبر بازداشت این وکلا به “روز” می گوید که با توجه به صراحت قانون استقلال وکلا، این تکلیف رئیس کانون وکلا که برابر قانون در شان دادستان کل کشور است که نسبت به این امر واکنش نشان دهد و اقدام کند.

او می گوید: خانم صباغیان چهل روز کمتر است که ازدواج کرده و اکنون به اتفاق خانم کرباسی و خانم کیان ارثی در حالی بازداشت شده اند که نه از اتهام آنها خبری است و نه خبری از دادگاه و بازداشت موقت آنها.بازداشت آنها که پروانه رسمی کانون وکلای مرکز را دارند دور از ضوابطی است که قانونگذار تعریف کرده؛ در نظام حقوقی ما، وکیل دادبان حقوق مردم است و دفاع از وکیل، دفاع از حقوق مردم است و باید توجه داشت که وکیل دادگستری هم شان قاضی است.

این وکیل دادگستری با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون های بین المللی که حقوق وکیل را محترم می شمارند می افزاید: برابر ماده 27 کنوانسیون وین هیچ دولتی نمی تواند به بهانه قوانین داخلی خود، قوانین بین المللی را نادیده بگیرد ؛ هر موضوعی که مطرح است باید از طریق کانون وکلا و دادسرای انتظامی کانون وکلا مورد پیگیری قرار گیرد نه اینکه به یکباره وکلا را بازداشت کنند.

آقای دادخواه ضمن تقاضای آزادی همکاران خود، می گوید: به هیچ عنوان شایسته نیست سه وکیلی که هیچ گونه سابقه خلاف ندارند در زندان بمانند. بازداشت موقت در مواردی است که متهم از دسترس دستگاه قضایی دور باشد اما این وکلا در دسترس هستند و این رفتارها نادرست است.

نسرین ستوده و جاوید هوتن کیان دو وکیل دیگری هستند که در بازداشت به سر می برند؛همزمان محمد سیف زاده نیز از سوی دادگاه به 9 سال زندان و 10 سال محرومیت از وکالت محروم شده است.

آقای دادخواه نیز که بعد از انتخابات بازداشت شده بود و حدود یک ماه پیش دادگاه او برگزار شد در انتظار صدور حکم است و به “روز” می گوید هنوز حکم دادگاه او صادر نشده است.

این وکیل دادگستری همچنین درخصوص اظهارات اخیر رئیس قوه قضائیه که مصاحبه وکلا با “رسانه های بیگانه” را موجب وهن جامعه وکالت دانسته بود می گوید: اعتبار دادستان، دادیار، بازپرس و هر یک از مسئولین قضایی در رعایت قانون است. کدام قانون مصاحبه را موجب وهن دانسته است؟

عضو کانون مدافعان حقوق بشر می افزاید: ضرب المثل خوبی در فارسی داریم که می گوید “نگاه کن چه می گوید منگر چه کسی می گوید” و وقتی به ذات گفته رئیس دستگاه قضا توجه میکنیم می بینیم که چنین امری با موازین، معیارها و ضوابط کاملا مغایر است.

 

پایان اعتصاب غذا

نسرین ستوده، وکیل دادگستری، روز گذشته همزمان با برگزاری دادگاه اش به اعتصاب غذای خود پایان داد.دادگاه خانم ستوده در حالی برگزار شد که از ورود خانواده او به دادگاه جلوگیری کردند. دومین جلسه دادگاه این وکیل دادگستری هفته آینده برگزار خواهد شد.

نسرین ستوده که همچنان در سلول انفرادی در بند 209 زندان اوین به سر می برد، روز گذشته در پاسخ به درخواست شخصیت های سیاسی، مدنی، مطبوعاتی و همچنین خانواده و دوستانش، اعتصاب غذای خود را شکست.

 

ادامه بی خبری از نازنین خسروانی

مادر نازنین خسروانی در مصاحبه با “روز” از وضعیت این روزنامه نگار ابراز نگرانی می کند و می گوید که او تنها یکبار و کمتر از یک دقیقه تماس گرفته و بعد از آن هیچ خبری از او نیست.

اعظم افشاریان می افزاید: روز یکشنبه به دادستانی رفتم؛ گفتند الان خیلی زود است بروید و تماس بگیرید.پرسیدم برای چی زود است؟ گفتند ازکسی که تازه بازداشت شده به این زودی ها خبری به شما داده نخواهد شد ؛ دو سه هفته دیگر تماس بگیرید. بعد به دادگاه انقلاب رفتم ؛ گفتند پرونده نازنین آنجا نیست. هر چه اصرار کردم و گفتم نگران وضعیت دخترم هستم، لباس گرم ندارد و نمی دانم داروهایش به او داده می شود یا نه، هیچ جوابی ندادند.

پیش از این گفته شده بود که برای نازنین خسروانی قرار کفالت صادر شده است. از مادر این روزنامه نگار در این زمینه می پرسم می گوید: نازنین تا به حال تنها یکبار و کمتر از یک دقیقه به ما زنگ زده و گفته در زندان اوین است.بعد هم گفت درباره کفالت به او چیزهایی گفته اند و خواست که ما از طریق وکیلش پی گیری کنیم. اما روز بعد که با کفیل به دادگاه رفتیم، گفتند چنین مساله ای صحت ندارد و راهمان ندادند.

مادر نازنین خسروانی می افزاید: اصلا نمیدانیم پرونده نازنین در کدام شعبه بازپرسی است در حالیکه این حق ما است که بدانیم و پی گیری کنیم؟. سراسر هفته گذشته به زندان اوین و دادگستری مراجعه کرده اما هیچ جوابی نگرفته ام.

از مادر نازنین درباره ممنوع الملاقات بودن او می پرسم. می گوید: هر روز به زندان اوین می رفتم و جوابی نمیدادند تا اینکه خانمی به من گفت بند 209 فرق دارد و روزهای پنج شنبه مربوط به آنها است. پنج شنبه لباس گرم برای نازنین برداشتم و رفتم اما تا اسم نازنین را دادم گفتند ممنوع الملاقات است، بروید. گفتم نمی روم تا جوابی بگیرم. اول میخواستند بیرونمان کنند اما کمی که خلوت تر شد گفتند با بازجوی نازنین صحبت کرده اند و او گفته نازنین ممنوع الملاقات است. بعد گفتند بروید خودمان خبر می کنیم؛ لباس ها را نیز از ما نگرفتند.

خانم افشاریان سپس ضمن ابراز نگرانی از بلاتکلیفی نازنین می گوید: واقعا نگران هستم؛ امیدوارم هر چه زودتر جوابی به ما بدهند که بدانیم چه باید بکنیم و دختر ما رابرای چه بازداشت کرده اند.نازنین نزدیک دو سال است که فعالیتی نداشته و واقعا برای ما عجیب است که او را بازداشت کرده اند.

 

بازگشت هنگامه شهیدی به زندان

هنگامه شهیدی، روزنامه نگاری که به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده، روز گذشته در حالی به صورت غیرمترقبه به زندان بازگشت که به گفته خانواده اش زیر نظر پزشک و در حال درمان بود.

این روزنامه نگار 6 آبان با قرار وثیقه به مرخصی استعلاجی آمده بود و هر سه روز یکبار، مرخصی خود را تمدید میکرد.

به گفته خانواده این روزنامه نگار، هنگامه به دلیل عدم موافقت با تمدید مجدد مرخصی استعلاجی با روحیه ای بسیار عالی و با اعلام اعتصاب غذا به علت ناتمام ماندن مرخصی استعلاجی و عدم اطلاع از علت بازگشت و تمدید نشدن مجدد مرخصی  به زندان اوین بازگشت.