با آمدن احمدی‌نژاد خواسته‌های رهبر عملی شد

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» سخاوت آقا تهرانی در تعریف و دفاع از دولت

مرتضی آقا تهرانی هنوز آنقدر “شکرگزار و قدرشناس” احمدی‌نژاد هست که به راحتی از میدان حمایت او پا بیرون نکشد. آقا‌تهرانی که تا قبل از رسیدن احمدی‌نژاد به قدرت تنها به واسطه پخش مراسم موعظه‌‌اش از  سیمای جمهوری اسلامی شناخته می‌شد، حالا تبدیل به یک مهره با اهمیت در مجلس شورای اسلامی شده است. بی جهت نیست که وی در مصاحبه اخیر خود با روزنامه خبر، با تمام توان به دفاع از عملکرد رییس دولت پرداخته و او را یک فرصت برای ایران برشمرده است. به اعتقاد وی، احمدی‌نژاد “با مردم و در مردم” است.

آقا تهرانی ولایتمداری رییس دولت را مهمترین شاخصه او می داند. شاخصه‌ای که از آن به عنوان “اصیل‌ترین شاخص” نام می‌برد و توضیح می‌دهد: “ رکن جدّی و اساسی که باید روی آن حساب کنیم ولایت است. هر اصل دیگری را زیر این مجموعه اصل می‌دانم، حتّی قانون اساسی را، چراکه آن هم به امضا ایشان قطعی شده و مشروعیّت یافته است. بی‌شک اگر ولایت را از رأس نظام بردارید حاکمیّت از مصادیق طاغوت خواهد شد.”

او تاکید می‌کند که “بر اساس همین شاخص به حمایت از احمدی‌نژاد” برخاسته است نه به دلیل دسته‌بندی‌های سیاسی.

وی در این باره می‌گوید: “بنده وقتی شعارهای ایشان را شنیدم دیدم شعارهای خوبی است. یک عدّه بودند که شعارهای ناسیونالیستی، ایرانیّت، توسعه و… می‌دادند امّا آقای احمدی‌نژاد شعارهای اسلامی دادند. به برخی از آرمان‌های امام (اعلی‌الله مقامه‌الشریف) که به طور کلّی در دوران قبل تغییر کرده بود؛ مثل حمایت از محرومین، مردمی بودن، عدالت و… اعتقاد داشت. خب این فرق می‌کرد با اشرافی بودن، هر روز به غریبه‌ها چراغ سبز نشان دادن، وادادن در مقابل بیگانگان و…. خیلی از گفته‌های آقای احمدی‌نژاد را احساس می‌کردم با بیان، مشی، مرام و صحیفه حضرت امام(ره) همخوانی دارد. وقتی صحبت می‌کردند شما احساس می‌کردید حرف دل شما را بیان می‌کنند و عجیب بود گاهی اوقات ایشان سخت‌ترین مباحث اعتقادی، الهی و عرفانی را برای توده مردم به سادگی بیان می‌کردند و آنها هم آن را درک کرده و با جان و دل می‌گرفتند.”

آقاتهرانی البته در کنار این معتقد است که: “مردم نیزخود را با ولیّ فقیه تنظیم می‌کنند و کسانی را که با این شاخص همراه نشدند، کنار گذاشتند چراکه مردم الان می‌فهمند و خود دارای بصیرت هستند و زیر بار حرف هر کسی نمی‌روند.”

 او البته نمی‌تواند اقبال مردم را به دولت اصلاحات انکار کند، اما برای آن توجیه می‌آورد که: “نباید گول دو روز اقبال و ادبار دیگران را خورد چراکه آنها از حمایت‌های الهی برخوردار نخواهند بود. ندیدید اصحاب فتنه به چه روزی افتادند و چگونه حضور مردم در9 دی برای آنها چیزی باقی نگذاشت؟”

این نماینده مجلس از قول رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید: “کسانی در دولت قبلی بودند یک لحظه برای اسلام کار نکرده‌اند.”

 وی ادامه می دهد: “مقام ولایت این کسان و این چنین وضعی را تحمّل کردند تا این کشتی را به سلامت به ساحل نجات برسانند. با آدم‌هایی که هیچ تعهدی نداشتند…بنده آن زمان دغدغه جدی‌ام این بود که ما به کدام سمت می‌رویم؟ دوستان ما در مجلس ششم و دولت‌های مستقر چه اندازه در حال تثبیت این اصل (ولایت فقیه) هستند. چون اگر ولایت برداشته شود دیگر چیزی از اسلامیت نظام نخواهیم داشت. تنها چیزی که نظام را اسلامی می‌کند این است که جایگاه مقام ولایت معلوم شود. خب، با حضور آقای احمدی‌نژاد احساس کردم این اصل خیلی پررونق و پررنگ شد و حرکت در چارچوب اسلامیّت شتاب گرفت.”

معلم اخلاق دولت نهم همراهی رهبر جمهوری اسلامی با احمدی‌نژاد را مربوط به شکل عمل دولت می داند؛ عملی که “مصلحت نظام اقتضا می‌کند.” او توضیح می‌دهد که روشن است که اگر “راه کج شد و دولت اشتباه رفت دیگر حمایتی نخواهد بود. هنر ولایت بی‌تعلّقی او نسبت به همه و وابستگی تامّ به خداوند و رضای اوست که آن را در اسلامی بودن نظام دنبال می‌کند.”

آقا تهرانی قسمتی از سخنان خود را به بحث نحوه انتقاد از دولت مورد حمایت خود اختصاص می‌دهد؛ انتقادی که تاکنون در عمل شکلی جدی به خود نگرفته است، حتی وقتی که در مباحث داغی چون جریانات متعدد رحیم مشایی، موج انتقادات از سوی خودی و غیر خودی به سمت احمدی‌نژاد و رییس دفترش روانه شد. زمانی که احمدی‌نژاد، مشایی را اولیا الله خوانده بود، جمعی از اعضای ستاد حامیان او در استان خراسان رضوی با وساطت مرتضی آقاتهرانی با وی دیدار کردند. دیداری سه ساعته که در نهایت با این جمله احمدی‌نژاد به پایان رسید. “من معتقدم آقای مشایی از اولیای خداست.” پس از رفتن احمدی‌نژاد از این جلسه، مرتضی آقاتهرانی  تنها کاری که کرد این بود که به حضار دلداری بدهد و بگوید: “من به شما گفتم احمدی‌نژاد در نظرات خود نسبت به مشایی تغییراتی نخواهد داد. قصه احمدی‌نژاد و مشایی قصه مرید و مرادی است.”

وی می‌گوید احمدی‌نژاد “در بحث و و استدلال کم نمی‌آورد، امّا با بنده این جور نیست که بحث کند.” او همچنین توضیح می‌دهد: “شیوه افرادی را هم که مدام نق می‌زنند، دوست نمی‌دارم ولی بالاخره گاهی اوقات ممکن است آقای احمدی‌نژاد چیزی بگویند یا کاری بکنند که نیاز به مشاوره و تذکر داشته باشند که در این گونه موارد، بنده در خلوت مسائل را با ایشان مطرح می‌کنم. اگر بنده به چیزی برسم که لازم باشد؛ در تذکر دادن به ایشان و وزرای محترمشان دریغ ندارم. بنده وظیفه خود را این طور نمی‌دانم که با صدای بلند اعلام کنم چراکه می‌دانم نه برای آخرتم خوب است و نه برای دنیایم! برخی فکر می‌کنند که اگر انتقادی دارند باید با صدای بلند اعلام کرده و در هر تریبون فریاد بکشند و یا آن را رسانه‌ای کنند که بنده معتقدم وظیفه افراد فرق می‌کند و انتقاد بنده به شکل صحبت حضوری و تذکر به فردی که دسترسی به ایشان دارم و او هم دو گوش برای شنیدن دارد و می‌توانم به ایشان آهسته گوشزد کنم، چرا چنین نکنم؟”

آقاتهرانی در قسمت دیگری از سخنان خود می‌گوید: “با آمدن احمدی‌نژاد در این دو دوره حضرت آقا نفس راحتی کشیدند و احساس کردند که خیلی از خواسته‌هایشان عملیّاتی شده است.”

 شاید از همین رو است که او باور دارد دولت احمدی‌نژاد دولتی “ولایتمدار، خدّوم، فعّال، کارآمد، مردمی، متدیّن و… است و در بسیاری از صفات با بسیاری قابل قیاس نیست.”

به اعتقاد وی خسارت‌های فرهنگی دولت‌های قبل “کم نبوده و به این زودی هم جبران‌پذیر نیست.” بنابراین زمان را برای قضاوت در مورد دستاوردهای فرهنگی دولت احمدی‌نژاد زود ارزیابی می‌کند.

این روحانی اصولگرا از میان تمام مقوله‌های فرهنگی تنها به موضوع حجاب اشاره می کند و می‌گوید: “درباره حجاب با ایشان صحبت کردم و تردیدی نیست که بخش عظیم بحث حجاب، موضوعی فرهنگی است امّا بخش دیگر کار این است که اگر کسی اشتباه کرد شما چه می‌کنید؟ در این جهت قانون اسلام روشن است. درباره حجاب هم حکم داریم و هم باید دولت محترم برنامه داشته باشد؛ و البته چندین بار وزیر کشور برای پاسخ به همین مسائل به کمیسیون‌های مجلس و فراکسیون روحانیون و مجمع نمایندگان تهران آمده‌اند و بالاخره این‌ها از مسائلی است که با حساسیّت مناسب باید حل شود.”

 

نماینده رایحه خوش خدمت

مرتضی آقا تهرانی را می‌توان در کنار حمید رسایی به عنوان شاخص‌ترین نمایندگان جریان رایحه خوش خدمت عنوان کرد؛ جریانی که در میان طیف‌های موسوم به اصولگرا بیشترین نزدیکی را با رییس دولت و سیاست‌های او دارد. وی مهر ماه سال گذشته رقابت برای ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس را با 7 رای در مقابل 24 رای به علی لاریجانی واگذار کرد. همان زمان حمیدرضا کاتوزیان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس “حرکات افراطی و برخوردهای نامتعادل” طیف رایحه خوش خدمت را عامل این نتیجه دانست. پس از این اتفاق آقا تهرانی مصر بود که لاریجانی باید بین ریاست فراکسیون اصولگرایان و ریاست مجلس یکی را قبول کند.

وی پیش از انتخابات ریاست جمهوری عبور از احمدی‌نژاد را از اصل بی پایه و بی مبنا دانسته و تاکید کرده بود: “چنین صداهایی از جبهه اصلاحات بلند می شود نه جبهه اصولگرایان.”

 او در جریان رقابت‌های انتخاباتی هم رای دادن به احمدی‌نژاد را “نوعی شکرگزاری و قدرشناسی” دانسته بود.

گفته می‌شود آقا تهرانی با دریافت وام 200 میلیارد تومانی از موسسه مالی و اعتباری قوامین برای ساخت مسجد ولی عصر متهم ردیف اول تخریب ساختمان تئاتر شهر است.

 او در سال 1382 و با موافقت محمود احمدی‌نژاد ـ شهردار آن زمان- پروژه ساخت مسجد ولی عصر را در ضلع جنوبی تئاتر شهر آغاز کرد. وام ساخت این مسجد را نیز موسسه مالی و اعتباری قوامین با موافقت محمدباقر قالیباف ـ فرمانده وقت نیروی انتظامی- به حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی پرداخت کرد. علت ساخت این مسجد در ضلع جنوبی تئاتر شهر نیز درخواست مردم محله و نیاز آنها به مسجد اعلام شده بود. در آغاز مراحل گودبرداری مسجد ولی عصر دیوار و سقف سالن قشقایی که جنوبی‌ترین سالن نمایش تئاتر شهر بود ترک برداشت. دعوای دولت و شهرداری از یک سو و نفوذ و جایگاه مرتضی آقاتهرانی و حمایت رییس جمهور از وی از دیگر سو باعث شده بود تا مقصر اصلی ترک خوردن دیوار و سقف سالن قشقایی، تونل متروی تهران اعلام شود.

وی در اکثر سیاست‌های بحث بر انگیز احمدی‌نژاد با او همسو بوده است. او معتقد است: “مدیریت جهانی متعلق به اسلام است و به دست صاحب اصلی اش، امام زمان (عج) خواهد رسید.”

چیزی که طی 5 سال گذشته بارها از زبان رییس دولت شنیده شده است. او در مورد نظر بحث برانگیز احمدی‌نژاد در خصوص کنترل جمعیت هم گفته است: “اسلام با اینکه نسل مسلمانان ممتد باشد، نه تنها موافق است بلکه آن را تشویق می کند. شعار “دو بچه کافی نیست” احمدی نژاد با اصول اسلامی همخوانی دارد.”

وی خیلی پیشتر از آنکه احمدی‌نژاد در سازمان ملل متحد جریان 11 سپتامبر را ساختگی بخواند به این مساله اشاره کرده بود. وی تیر ماه سال 1386 گفته بود: “درباره11 سپتامبر برنامه ساختند و ماکت یک هواپیما را از بالای ساختمان نشان دادند؛ در صورتی که آن ساختمان ها با مواد منفجره یی که در پایه های آن کار گذاشته شده بود، تخریب شدند، ولی گفتند کار مسلمانان است و مسلمان ها تروریست هستند، مگر دروغ گفتن چه کاری دارد؟ خود کلینتون گفته بود این طور که دارد پیش می رود تا ده سال آینده جمعیت مسلمانان در امریکا در دنیا اول خواهد بود و گفته بود من صاحب دو دختر هستم که هر دو نفرشان قرآن می خوانند.”

در جریان حمله‌های سال گذشته لباس شخصی‌ها به بیوت مراجع تقلید و علما و ضرب و شتم مردم، بسیاری از شاگردان مرتضی آقاتهرانی، که اغلب طلاب مدرسه معصومیه قم را تشکیل می دادند، حضور داشتند.

این همه در حالی است که برخی منابع خبری در مرداد ماه امسال گزارش دادند که بر اساس شنیده‌ها معلم سابق اخلاق کابینه، پس از عزل از این سمت در یکی از مجالس گفته :“بر من مسجل شده که محمود احمدی نژاد به دنبال برکناری آقای خامنه ای از رهبری است.” این خبر پس از آن هیچگاه به طور جدی رد یا تایید نشد.