جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ…

 

 

اصغر فرهادی : پنج فیلمنامه در یک کتاب

پنج فیلم‌نامه‌ی اصغر فرهادی در قالب یک کتاب منتشر می‌شود.

مجموعه‌ی آثار این فیلم‌ساز شامل پنج فیلم او با عنوان‌های: “رقص در غبار”، “شهر زیبا”، “چهارشنبه‌سوری”، “دایره‌ زنگی” و “درباره‌ی الی” در کتابی با عنوان “مجموعه‌ی آثار اصغر فرهادی” به چاپ می‌رسد.

این کتاب اکنون مراحل آماده‌سازی را در نشر چشمه طی می‌کند و فیلم‌نامه‌های آثار یادشده را به همراه تعدادی عکس از این فیلم‌ها شامل می‌شود.

“جدایی نادر از سیمین” تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی است که این روزها آخرین مراحل تدوین را سپری می‌کند.

 

 

اصغر الهی: بهبودی نسبی و ترخیص از بیمارستان

اصغر الهی داستان‌نویس پیشکسوت که به دلیل بیماری ریوی هفته گذشته را در بیمارستان سپری کرده است، با یافتن بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شد.

به گزارش مهر، این داستان‌نویس  که اوایل هفته گذشته با وخامت وضعیت جسمی‌اش به بیمارستان شهید رجایی تهران منتقل شده بود، پنجشنبه هفته گذشته ترخیص شد.

الهی حدود یک هفته در بخش ccuf این بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت.

این نویسنده پیشکسوت حدود 8 سال پیش نیز دچار یک حمله قلبی شدید شد که با کمک به موقع همسرش از مرگ نجات یافت.

اصغر الهی متولد 1323 مشهد است. مجموعه داستان‌های “بازی”، “قصه شیرین ملا”، “قصه‌های پاییزی”، “دیگر سیاوشی نمانده” و رمان‌های “مادرم بی‌بی جان” و “سالمرگی” از جمله آثار اوست. “حکایت عشق و عاشقی ما” هم تازه‌ترین رمان منتشر شده از الهی است. رمان “سالمرگی” این داستان‌نویس در هفتمین دوره‌ جایزه‌ ادبی هوشنگ گلشیری (سال 86) برگزیده شد.

 

محمد محمدعلی: فروش امتیاز نشر همه آثار

انتشارات “کتابسرای تندیس” اخیراً امتیاز نشر آثار محمد محمدعلی داستان‌نویس پیشکسوت را از ناشران پیشین‌شان خریداری کرده و به زودی همه آنها را تجدید چاپ می‌کند.

به گزارش مهر، محمدعلی پیش از سفر اخیرش به کانادا قراردادی را با این ناشر امضا کرده و به موجب آن، امتیاز نشر همه آثار چاپ شده او (شامل 13 کتاب) به کتابسرای تندیس واگذار شده است.

13 کتاب مذکور شامل مجموعه داستان‌های دره هندآباد گرگ داره، از ما بهتران، بازنشستگی و داستان‌های دیگر، چشم دوم، دریغ از رو به رو و رمان‌های رعد و برق بی باران، نقش پنهان، باورهای خیس یک مرده، برهنه در باد، قصه تهمینه، آدم و حوا، جمشید و جمک و مشی و مشیانه هستند.

کتابسرای تندیس هم بعد از این قرارداد، امتیاز چاپ همه کتاب‌های مذکور را از ناشران پیشین آنها خریداری کرده است.

مجوز تجدید چاپ همه این کتاب‌ها هم اخیراً صادر شده و به زودی در مجموعه‌ای روانه بازار می‌شوند.

محمد محمدعلی نویسنده ایرانی در اردیبهشت سال 1327 در تهران متولد شد. او تاکنون برنده جوایزی مانند “یلدا” شده است.

 

 

وزیر ارشاد: نگاه حمایتی به پرونده پناهی و رسول اف!

 محمد حسینی، وزیر ارشاد ایران در  نشست خبری به مناسبت تشکیل شورای عالی سینما با حضور اصحاب رسانه در محل معاونت سینمایی در خصوص پرونده جعفر پناهی و محمد رسول‌اف گفت: «نگاه ما نگاه حمایتی است اما اینکه اگر کسی جرمی کرد و بدون حساب و کتاب باشد را قبول نداریم بلکه معتقدیم باید یک روال قانونی داشته باشد».

وی افزود:«به طور مثال فردی به خارج از کشور رفته و در خارج از کشور تحت تاثیر عواملی؛ سخنانی گفته است و زمانی که به کشور بازگشت باید از امکان فرصت جبران استفاده کند و به نحوی رفتار کند که نشان دهد نمی‌خواهد همان روال را ادامه دهد. »

وی هم چنین از پیگیری پرونده جعفر پناهی و محمد رسول‌اف توسط جواد شمقدری خبر داد.

 

 

ناصر صفاریان : 4 فیلم و روایت‌هایی از احمدرضا احمدی، خاطره پروانه و…

فیلم‌های مستند ناصر صفاریان درباره‌ی “احمدرضا احمدی”، “خاطره پروانه” و مستندی “درباره ادبیات داستانی ایران” بصورت دی‌وی دی در کتابفروشی‌ها عرضه شد.

مستند “آواز آفتاب” درباره “ادبیات داستانی ایران:یک نگاه” با حضور محمود دولت‌آبادی، علی‌اشرف درویشیان،جوادمجابی آماده شده است.

در مستند “خاطره در قاب” نیز با گفت‌وگوی تصویری با زنده‌یاد خاطره پروانه به زندگی و آثار این هنرمند عرصه موسیقی پرداخته می‌شود.

بنا بر این گزارش، سومین مستندی که به کارگردانی ناصر صفاریان بصورت دی‌وی دی منتشر شده است، مستند “بانو مرا دریاب” درباره‌ی احمدرضا احمدی شاعر است که در آن آیدین آغداشلو، احمدپوری،محمدعلی سپانلو، شمس لنگرودی،عمران صلاحی، محمد صنعتی، رشید کاکاوند، حسن کیائیان و…. حضور دارند.

به گزارش ایسنا، علاوه بر این سه فیلم، مستند “امپراتور و ما” یک نگاه به آکیرا کوروساوا کارگردان مطرح ژاپنی که به تهیه‌کنندگی ناصرصفاریان ساخته شده، بصورت دی‌وی دی عرضه شده است.

این مستند با کارگردانی و تدوین امید نجوان ساخته شده است و در آن ترویا نوگامی،دایساکو کیمورا،ساتارو ایسه‌کی همکاران کوروساوا و محمود کلاری، شادمهر راستین حضور دارند.

به گزارش ایسنا، طبق روال همیشگی ناصرصفاریان پخش این آثار را خودش برعهده داشته است و عرضه‌ی آنها در کتابفروشی‌هاست.

گفته می‌شود:بزودی سه فیلم دیگر از ناصر صفاریان درباره سه چهره فرهنگی وارد بازار خواهد شد.

 

 

عباس صفاری : چاپ اشعار قدیمی  در ایران  

عباس صفاری شعرهای قدیمی‌اش را به همراه یک اثر پژوهشی در ایران منتشر می‌کند.

این شاعر مجموعه‌ی شعر “تاریک‌روشنا” و کتاب “ریشه‌ی ادبیات غنایی در چین باستان” را به انتشارات مروارید سپرده است.

به گفته‌ی این شاعر مقیم آمریکا، مجموعه‌ی شعر “تاریک‌روشنا” با عنوان “تاریک‌روشنای حضور” 10 سال پیش از سوی نشر تصویر به زبان فارسی در آمریکا منتشر شده است و اکنون بعد از این مدت در ایران عرضه خواهد شد.

او درباره‌ی این‌که چرا بعد از 10 سال برای چاپ این اثر در ایران اقدام کرده است، توضیح داد: از طریق ارتباط‌هایی که با دوستان و مخاطبان آثارم داشتم و با توجه به نقد‌هایی که بر آثارم در مطبوعات داخل ایران نوشته می‌شد، پی بردم مخاطبانی هستند که دوست دارند با پیشینه‌ی آثاری که تألیف کرده‌ام و در آمریکا منتشر شده است، آشنا شوند و ازآن‌جایی که نشر مروارید هم اعلام آمادگی کرده بود، به این نتیجه رسیدم که این اثر را در ایران منتشر کنم.

این شاعر و مترجم همچنین گفت که کتابی را دربار‌ه‌ی «ریشه‌ی ادبیات غنایی در چین باستان» تألیف کرده‌ که کتاب مفصلی است و حدود یکصد شعر از سروده‌های غنایی ادبیات باستان این سرزمین را در این اثر آورده و تحلیل و بررسی کرده‌ است. اخیرا هم این کتاب را غلط‌گیری نهایی کرده و برای ناشر فرستاده که انتظار می‌رود به زودی برای دریافت مجوز نشر ارسال شود.

 

 

فصلنامه “ نگاه نو”: ماریو بارگاس یوسا و ضمیمه نقد کتاب

جدیدترین شماره فصلنامه‌ فرهنگی - هنری نگاه نو ویژه‌ ماریو بارگاس یوسا باضمیمه‌ بررسی کتاب​های روز منتشر شد.

در شماره 78 این نشریه علی میرزایی مطلبی با عنوان “ماریو بارگاس یوسا: من نویسنده‌ام” نوشته است، “خطابه نوبل ادبیات” یوسا از رضا رضایی، “ماهی خارج از آب” درباره‌ی یوسا نوشته پرویز دوایی و “سرخوشی و کمال”- گفتگوی رابرت بویرز و جین بل ویارا بایوسا - ترجمه عبدالله کوثری نیز از دیگر بخش​های ویژه‌نامه یوسااست.

 مشکل افلاطونی،  گفت‌وگوی کریس بلور با چارلز تیلور ،کایت بلوچ گفت‌وگو با محمود زند مقدم و… از دیگر مطالب این نشریه است.

در بخش ادبیات و هنر این نشریه نیز مطالبی چون “جادوی خط چینی” از محمد دهقانی، “کافکائیه” نوشته بهومیل هرابال ترجمه پرویز دوایی، “هفت دشمن تبس” نوشته  آیسخلوس ترجمه عبدالله کوثری و “الاهگان شعر قرن بیستم روسیه” نوشته آنا آخماتاوا، مارینا تسوتایوا، اُلگا برگولتس، ایرینا آ. ‌تسوا، بلا آخمادولینا ترجمه حمیدرضا آتش‌برآب منتشر شده است.

 در شماره تازه نگاه نو  با ضمیمه‌ای در حوزه  کتاب همراه است که در آن به کتاب​هایی چون “ظهور و سقوط رایش سوم” ویلیام شایرر ترجمه کاوه دهگان، “از این لحاظ” نجف دریابندری،”شریدر به روایت شریدر” کوین جکسن ترجمه مازیار اسلامی،”در انتظار تاریکی،در انتظار روشنایی”ایوان کلیما ترجمه فروغ پوریاوری، “این همه دیر” محمدعلی مسعودی،”هنر داستان‌نویسی” دیوید لاج ترجمه رضا رضایی، “زندگی‌نامه خالقی” نوشته سیدابوالحسن مختاباد پرداخته شده است.