جبهه مشارکت در قالب حزبی تازه؟

نویسنده
نازنین کامدار

» احضار وزیر کشور به مجلس

پاسخ مثبت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به استعلام وزارت کشور و به تبع آن صدور مجوز فعالیت سیاسی تشکلی با نام “حزب اتحاد ملت ایران اسلامی”، از یک سو با استقبال و خشنودی سایت ها و فعالان اصلاح طلب مواجه شده و از دیگر سو، خشم و نارضایتی اصولگرایان را در پی داشته است.

خشم محافظه کاران از صدور مجوز فعالیت برای این تشکل تا حدی است که روز گذشته اعلام شد وزیر کشور به دلیل صدور مجوز فعالیت برای این حزب، به مجلس احضار شده است.

خبر دریافت مجوز این تشکل تازه تاسیس اصلاح طلب را، غلامرضا انصاری از اعضای هیات موسس آن اعلام کرده و گفته است: “کمیسیون ماده ۱۰ مجوز فعاللیت برای حزب اتحاد ملت را صادر کرد.ما به زودی در یک کنفرانس خبری به بیان مانیفست و جزئیات بیشتری از این حزب خواهیم پرداخت. این حزب تعریف جدیدی از فعالیت سیاسی در ایران را ارائه خواهد داد و با مطالعه الگوی احزاب موفق شکل جدیدی از سیاست ورزی را اجرا خواهد کرد. اعضای این حزب را جمعی از مدیران ارشد نظام تشکیل می دهند و در این احزاب افرادی که سابقه انقلابی داشته و خود را ملزم به اجرای تمامی اصول قانون اساسی می دانند، حضور دارند”.
او افزوده است: “امیدواریم هرچه سریع از سوی هیات نظارت بر مطبوعات نیز مجوز روزنامه این تشکل سیاسی صادر شود”.

حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور نیز خبر دریافت مجوز این تشکل را تایید کرده و گفته است: “با توجه به تکمیل بودن پرونده و وصول استعلامات مربوطه با ایجاد حزب اتحاد ملت موافقت شد”.

روزنامه شرق هم در اینباره نوشته است: “مجوز حزب اتحاد ملت ایران در حالی صادر شده است که از زمان اعلام آمادگی این حزب برای فعالیت تشکیلاتی، برخی از رسانه‌های خاص هجمه‌های خود را علیه این حزب و خط مشی آن آغاز کرده بودند. این خبرگزاری‌ها حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت و اعضای هیأت مؤسس آن را متعلق به آنچه جریان فتنه می‌خوانند، دانسته و از وزارت کشور خواسته بودند با ارائه مجوز به این حزب موافقت نکند. با وجود تلاش‌های این جریان‌های رسانه‌ای، در نهایت با مجوز این حزب، که از مهر ماه سال گذشته اعلام موجودیت کرده‌اند، موافقت شد”.

همانطور که روزنامه شرق نوشته، انتقادرسانه های اصولگرا از صدور مجوز فعالیت به این حزب، از چندی پیش بالا گرفته بود، اما روز گذشته و پس از اعلام خبر فعالیت رسمی آن، خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان “چرا نباید به حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی» مجوز داد؟” نوشت: “قریب به اتفاق اعضای هیات موسس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از اعضای موثر حزب منحله مشارکت به شمار می‌آیند. و تا کنون نیز هیچگاه از مواضع این حزب منحله اعلام برائت نکرده‌اند. حزب منحله مشارکت، همان حزبی است که سعید حجاریان از اعضای محوری آن تاکید می‌کند این حزب به دنبال پیاده‌سازی پروژه دموکراتیزاسیون انگلیسی در ایران بوده و سند تاملات راهبردی این حزب نیز در همین راستا نوشته شده بود.حال آیا کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حجتی برای این امر دارد که به گروهی که برخی از آنها السابقون حزب منحله مشارکت بودند و هیچ گاه نیز علیه این سیاست‌های حزب سابق خود کلمه‌ای بر لب و یا نوشته‌ای بر ورقی نراندند،‌ مجوز فعالیت بدهد؟ السابقون حزبی که علناً در راستای سکولاریزاسیون در کشور قدم برمی‌داشت، حال آنکه انقلاب اسلامی ایران اساساً علیه سکولاریزم شکل گرفت و موج سکولاریزم در جهان را به نفع معنویت و دیانت برگرداند؛ مساله‌ای که فیلسوفان مهمی در جهان از جمله پیتربرگر، هابرماس و دیگران نیز بر آن تاکید کرده‌اند. آزموده را آزمودن خطاست”.

خبرگزاری فارس نیز به راه اندازی این تشکیلات و اظهارات حسینعلی امیری واکنش نشان داده و نوشته است: “چندی پیش رسانه‌ها از تلاش برای تاسیس حزبی با همین عنوان خبر داده بودند که بیشتر اعضای شورای مرکزی آن از اعضای حزب منحله مشارکت بودند. بر همین اساس و با اعلام اعضای شورای مرکزی این تشکل، مشخص شد که مسئولان و اعضای حزب منحله مشارکت تشکیل دهنده پایه‌های اصلی آن هستند، به عنوان مثال مسئول کمیته تشکیلات،‌تنی چند از اعضای هیات موسس و مسئول کمیته اطلاع رسانی حزب منحله مشارکت در تشکل اتحاد ملت حضور دارند”.

محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در اینباره گفته: “گروه‌ها، تشکل‌ها و افراد بسیاری در صف اخذ مجوز فعالیت حزبی در وزارت کشور منتظر هستند، اما متاسفانه وزارت کشور بدون رعایت نوبت و خارج از ضوابط قانونی دست به صدور مجوز برای این حزب زده است. ما باید از وزارت کشور سوال کنیم که چرا دست به چنین اقدامی زده است و اولویت‌های کار را زیرپا گذاشته و راه را برای ورود مهرهایی که در فتنه دست داشته‌اند باز گذاشته است. مجلس قطعا در برابر این اقدام واکنش نشان خواهد داد تا روشن شود در لایه‌های پنهان وزارت کشور چه می‌گذرد؟ دست فتنه گر‌ها باید از احزاب دور باشد و اگر قرار باشد یک حزبی توسط قوه قضاییه و دستگاه حقوقی کشور از فعالیت منع شود و سپس در قالب یک حزب جدید به عنوان و مفهوم دیگر اما با اهداف همان حزب منحله مجوز بگیرد و فعالیت کند غیرقانونی است و قطعا وجاهت قانونی ندارد”.

آنطور که خبرگزاری تسنیم ادعا کرده، اعضای هیات موسس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی را این افراد تشکیل می دهند: “۱ ــ محمد آقایی (مسئول کمیته تشکیلات و عضو مؤسس حزب منحله مشارکت) ۲ ــ حسین خلیلی اردکانی (رئیس شورای منطقه کرج حزب منحله مشارکت) ۳ ــ محمد خلخالی ۴ ــ حیدر زندیه ۵ ــ مژگان اثباتی ۶ ــ علی‌محمد مظفری (عضو هیئت مؤسس حزب منحله مشارکت) ۷ ــ رؤیا بلوری (همسر علی‌محمد مظفری و عضو شاخه زنان حزب منحله مشارکت) ۸ ــ پیروزی (عضو یکی از کمیته‌های اقشار حزب منحله مشارکت) ۹ ــ داوود کریمی دستجردی ۱۰ ــ سید حسن موسوی‌نژاد (رئیس کمیته اطلاع رسانی حزب منحله مشارکت) ۱۱ ــ آیدین پیرزه ۱۲ ــ غلامرضا انصاری عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران”.

در همین حال، عوض حیدرپور و لطف الله فروزنده، دو عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی نیز ادعاهای خبرگزاری های تسنیم و فارس را تکرار کرده و از احضار وزیر کشور به مجلس برای توضیح در اینباره خبر داده اند.

سایت خبری نظر در اینباره نوشته است: “صدور مجوز فعالیت برای حزب اتحاد ملت ایران، واکنش‌هایی را از سوی اصول‌گرایان به دنبال داشته است، آن‌ها معتقدند که این حزب همان اهداف حزب منحل شده “مشارکت” را دنبال خواهد کرد. در پی این اعتراضات مجلس شورای اسلامی وزیر کشور را برای ارائه‌ی توضیحات در خصوص علت صدور این مجوز به مجلس احضار کرده است”.

گفتنی ست، حزب تازه تاسیس اتحاد ملت ایران دومین تشکل اصلاح طلبی است که طی یک سال گذشته ازسد نهادهای امنیتی گذشته و مجوز فعالیت سیاسی- گرفته است.پیش از این حزب “ندای ایرانیان” توسط صادق خرازی تشکیل شده که از پیش خود را علاقه مند به کسب کرسی های قدرت معرفی کرده است.