شکست خورده ورزش، سرپرست نفت

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی از اینده صندوق طلای حکومت

انتصاب  محمد علی آبادی، از یاران محمود احمدی نژاد به سرپرستی وزارت نفت، آنهم در روزی که  ایران به عنوان رئیس دوره ای اوپک، اجلاس وزرای نفت را افتتاح می کرد، خشم محافظه کاران منتقد دولت را برانگیخت تا حدی که احمد توکلی در سخنانی علی آبادی را “بی قابلیت” دانست و حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز نسبت به انتخاب وی از سوی احمدی نژاد برای اداره اجلاس اوپک ابراز تاسف کرد. انتقاداتی که مشابه آنها در زمان رای اعتماد به علی آبادی به عنوان وزیر نیرو  نیز  شنیده شد، اما اکنون با حکم سرپرستی وزارت نفت برای وی معنایی دیگر دارد.

 انتقادها از انتصاب علی آبادی در حالی صورت می گیرد که وی به دلیل عدم سابقه مدیریتی مشخص نتوانسته بود در دور دوم دولت احمدی نژاد برای تصدی پست وزارت نیرو از مجلس رای اعتماد بگیرد.هر چند او در آن جلسه خود را یک مدیر نفتی با 35 سال سابقه معرفی کرد و مستندی هم که برای این ادعا ارائه داد این بود: کار در بخش مخزن یک کارخانه پتروشیمی در شیراز.

او دیروز درحالی عازم وین  شد تا اجلاس اوپک به ریاست ایران پس از 38 سال را  افتتاح کند که سوای انتقاداتی که نسبت به وی در رسانه ها مطرح شده، عدم تسلط به زبان خارجی، فقدان تجربه اداره یکی از مهمترین  کنفرانس های بین المللی  و سوابق بی ربط وی از ورزش تا شیلات،نگرانی های فراوانی را در مورد گذاشتن تاثیر منفی بر جایگاه ایران در اوپک موجب شده است. البته او قرار است یک متن از پیش نوشته شده را به مدت ده دقیقه قرائت و پس از آن کرسی ریاست را به نماینده عراق واگذار کند.

در همین ارتباط  روز گذشته سایت آینده خبر داد انتخاب سرپرست برای وزارت نفت، موجب می شود فرد شرکت کننده در اجلاس اوپک فاقد مجوز اداره جلسه باشد و در نتیجه پس از یک نطق کوتاه مجبور است ریاست جلسه را به نماینده عراق واگذار کند.

آینده نوشته است: “اگرچه در کسب ریاست کنفرانس اوپک، اصولا ایران تلاشی نکرده و حروف الفبا این رتبه را به ایران داده است، اما تاکنون رسانه‌های حامی دولت تمام تلاش خود را برای معرفی این موضوع به عنوان دستاوردی خاص برای دولت مطرح کردند.گذشته از این، عزل وزیر نفت، عملا کارکرد این موقعیت را دگرگون ساخته است. موقعیتی که می‌توانست به عنوان پزی تشریفاتی برای ایران قلمداد شود، حال می‌رود تا به محلی برای ثبت یک رفتار عجیب و خاص دیگر از سوی دولت ایران، که نماینده مردم ایران در عرصه بین المللی به شمار می‌رود تبدیل شود.حال هر اقدامی از سوی دولت ایران، نمی‌تواند اوضاع را به حالت طبیعی بازگرداند، احتمالا مشاوران آقای دکتر احمدی‌نژاد به وی مشاوره نادرست دادند، چراکه او در اخرین سخنرانی تلویزیونی خود، مدعی شد که به جای وزیر نفت نماینده فرستاده خواهد شد و هیچ اتفاقی نیز نخواهد افتاد”.

این سایت می افزاید: “طبق قوانین حاکم بر اوپک، حسب اتفاق، اتفاق مهمی هم خواهد افتاد. افکار عمومی جهان شاهد خواهند بود، که ریاست کنفرانس، به جای وزیر نفت ایران، به عراق می‌رسد و ایران تنها یک سخنرانی ده دقیقه‌ای که آن را هم خودش ننوشته خواهد خواند و بعد مثل یک میهمان افتخاری در کناری خواهد نشست.البته آقای علی آبادی در ایران و زیر سایه دولت نهم و دهم، از شیلات و ورزش تا نفت و… را مدیریت می‌کند، اما باید توجه داشت که کنفرانس اوپک دیگر جلسه هیات دولت نیست و پشتیبانی چون دکتر احمدی‌نژاد در آنجا اختیارات ندارد.”

 احمد توکلی، از جمله منتقدان دولت درباره انتخاب علی آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت، آنطور که سایت الف گزارش داده، چنین گفته: “علی‌آبادی اگر بخواهد مسئولیتی برعهده بگیرد، به دلیل وضع استثنایی‌ای که ایران پیدا کرده و پس از سال‌ها کشورمان برای اولین بار ریاست اوپک را عهده دار است، برای این کار باید قابلیت داشته باشد اما علی‌رغم اینکه علی‌آبادی انسان محترمی است، اما قابلیت لازم را ندارد”.

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیو انرژی مجلس نیز درباره این انتصاب به خبرگزاری مهر گفته است:” بخش نفت و گاز با مسائل دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی مرتبط است. ما این مباحث را در دوران آقای میرکاظمی‌هم مطرح کرده‌ایم. وزیری که می‌خواهد وزارت نفت را اداره کند، باید بر موضوعات کاری تسلط داشته باشد، شاید نباید یک کارشناس پتروشیمی‌ خوب باشد اما حداقل باید فعالیت پتروشیمی ‌را خوب درک کند، به تولید آشنا باشد و بر مشکلات این صنعت مسلط باشد، شرایط جهانی را بشناسد، اما آقای علی‌آبادی هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارد. انتصاب آقای علی‌آبادی به عنوان سرپرست نفت شاید بهترین انتخاب آقای احمدی‌نژاد باشد اما اگر از منظر ملی نگاه کنیم، ضمن احترام به شخصیت آقای علی‌آبادی، این بدترین انتخاب برای صنعت نفت و گاز کشور و شرایط موجود است و این تصمیمات کشور را به مخاطره می‌اندازد”.

او افزوده است: “من فقط می توانم بگویم که متاسفم. ‌اگر آقای میرکاظمی با ورود به حوزه نفت و گاز از صفر شروع کرد و در دو سال مطالعاتی انجام داد و با فراز و فرودهایی که داشت، تجربیاتی کسب کرد، حال آقای علی‌آبادی باید از زیر صفر شروع کند. با این انتخاب نوعی عقب‌گرد را در وزارت نفت شاهدیم. با این تصمیمات وزارت نفت را در تنگناهایی قرار می‌دهیم و برای کشور که هزینه‌هایش با نفت پوشش داده می‌شود و بخش عظیمی ‌از درآمدش از نفت است، ایجاد مخاطره می‌کنیم”.

سایت جوان، ارگان نزدیک به سپاه پاسداران نیز در مطلبی علی آبادی را گزینه “جریان انحرافی” خوانده و نوشته است: “از بدنه نفت خبر می‌رسد نارضایتی گسترده‌ای از حضور علی‌آبادی، صنعت 103 ساله نفت را فرا گرفته است و تنها چیزی که موجب دلگرمی ‌نفتی‌ها می‌شود این است که مسیر انحرافی موقت است، نه کوچه بن بست”.

انتقادات به انتصاب علی آبادی در حالیست که به گزارش فارس وی در گفت و گویی مدعی شده 35 سال سابقه کار نفتی داشته و افزوده است:” دنبال ریاست بر نفت نیستم، ضمن اینکه از سال ۵۴ تاکنون با این صنعت آشنا هستم.برای نخستین بار با اجرای ساخت مخازن ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کن تهران در این صنعت مشغول به کار شدم.پس از پیروزی انقلاب در هشت سال دفاع مقدس در بازسازی مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاههای نفت از نزدیک فعالیت داشته ام”.

علی آبادی درحالی به جای احمدی نژاد در اجلاس اوپک حاضر شده است که بنا به اعتراف رحیمی معاون اول دولت دهم بیش از 900 طرح و پروژه ورزشی نیمه تمام را در زمان تصدی ریاست سازمان تربیت بدنی  در کارنامه خود دارد.